REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie wydatków na nowe technologie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione przez nich na nabycie „nowych technologii” (art. 26c updof). Do odliczenia nie mają prawa podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym.

Korzyści

REKLAMA

Limit odliczenia wynosi 50% poniesionych wydatków.  Limit ten to nie koniec korzyści podatkowych dla podatników związanych z nabyciem nowoczesnych technologii.


Zasadą podatkową jest, że jeżeli wydatki inwestycyjne zostały odliczone nie można dodatkowo zaliczyć ich do kosztów podatkowych. W przypadku odliczenia wydatków na „nowe technologie” to ograniczenie nie obowiązuje.


Oznacza to, że możesz wydać 100 000 zł na nabycie licencji np. najnowszego oprogramowania, odliczyć 50 000 zł od podstawy opodatkowania, a jednocześnie przeprowadzić amortyzację licencji jako wartości niematerialnej i prawnej od wartości 100 000 zł.


Warunki skorzystania z ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Trzeba spełnić szereg rygorystycznych warunków aby skorzystać z tej ulgi. Z perspektywy przedsiębiorcy to są zazwyczaj przeszkody.


Pierwsza to wykazanie, że przeprowadzona inwestycja to „nowa technologia”. Samo nabycie technologii, która znacząco unowocześni Twoją firmę nie wystarczy (nie porównuje się stanu „sprzed” inwestycji ze stanem „po”). Musi to być rozwiązanie technologiczne, które nie jest stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat


Co więcej musi to potwierdzić opinia niezależnej od Ciebie jednostki naukowej (zob. ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki).

REKLAMA

Nowe technologie” muszą mieć postać wartości niematerialnych i prawnych (np. wyniki badań i prac rozwojowych), które umożliwią wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Ważne są też sposoby ich nabycia (w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw). Pamiętaj też o tym, że w 2007 r. kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez Ciebie z działalności gospodarczej w tym roku.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowymlub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnejstrefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Płatność może być ewentualnie dokonana w roku następnym. Oczywiście nie może ona zostać zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

REKLAMA

Możesz uwzględnić przedpłaty (zadatki) na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadziłeś „nową technologię” do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Do którego roku zaliczysz takie wydatki? Uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia „nowej technologii” do tej ewidencji.

Kolejne częste pytanie dotyczy tego, w którym roku dokonuje się odliczenia. Zasadą jest, że powinien to być rok podatkowy, w którym poniosłeś wydatki. To oczywiście może nie wystarczyć do dokonania odliczenia. Podatnik – zwłaszcza gdy firma dużo inwestuje – może ponieść w tym roku stratę. Odliczenia można dokonać także w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe. Termin ten oblicza się od końca roku, w którym „nową technologię” wprowadziłeś do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Kiedy traci się prawo do ulgi


Przy tak korzystnym sposobie odliczeń, muszą istnieć warunki, których niedotrzymanie sprawi, że stracisz prawo do nich. Tak się stanie, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadziłeś nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1) udzieliłeś w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2) zostanie ogłoszona upadłość Twojej firmy obejmująca likwidację majątku, lub zostanie ona postawiona w stan likwidacji, albo

3) otrzymasz zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Tak więc odliczenie z tytułu nabycia „nowych technologii” nie jest adresowane do firm, które nie wykorzystują nowych technologii do produkcji lub świadczenia usług, a zajmują się dystrybucją nowoczesnych technologii. Twórcy przepisów nie dostrzegli przy tym, że w Polsce dynamicznie rozwija się model działalności gospodarczej oparty o franczyzę. Udzielenie podmiotom tworzącym sieć kilkuset firm sublicencji na nowoczesne oprogramowanie może oznaczać utratę odliczenia dokonanego na podstawie art. 26c ustawy o PIT

W przypadku wystąpienia tego typu okoliczności, będziesz musiał w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym utraciłeś prawo do dokonanych już odliczeń, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku (opodatkowania) o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo. W przypadku poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.


Podstawa prawna:
Ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA