Kategorie

Jak przekazać 1% swego podatku organizacji pożytku publicznego - PIT-y 2008

Wioletta Jurczuk
PIT 2008
inforCMS
Warto mieć wpływ (choćby 1%-owy) na to jak zostanie wykorzystany nasz podatek. Dlatego trzeba wiedzieć w jaki sposób i komu można ten 1% swego podatku przekazać.

Od 2004 r. każda osoba, zasilając fundusze różnych organizacji pożytku publicznego, może zmniejszać z tego tytułu podatek dochodowy do wysokości kwoty stanowiącej 1% należnego podatku dochodowego.

Również w rozliczeniu za 2008 rok - podobnie jak w poprzednim sezonie PITowym - to urząd skarbowy przekaże wpłatę wybranej przez nas organizacji pożytku publicznego o ile w zeznaniu podatkowym wskażemy nazwę tej organizacji i jej numer KRS

Nadal kwota przekazywanego podatku jest pomniejszana o koszty przelewu bankowego. W ubiegłym roku Narodowy Bank Polski zwolnił z opłaty przelewy dotyczące 1% podatku dokonywane przez naczelników urzędów skarbowych na rachunki obdarowanych organizacji pożytku publicznego, dzięki czemu wszystkie przekazane na rzecz tych organizacji pieniądze miały szansę rzeczywiście do nich trafić.

Pozostaje mieć nadzieję, że i w tym roku będzie podobnie, bo przepis nakazujący pomniejszanie przekazywanej na rzecz organizacji pożytku publicznego kwoty o koszty przelewu bankowego nie został wykreślony z ustawy.

Dokonanie samodzielnej wpłaty pieniędzy na rzecz organizacji pożytku publicznego nie pozwoli na skorzystanie z tego odliczenia.


Jak zatem przekazać 1% podatku w rozliczeniu za 2008 rok. Aby dokładnie prześledzić zasady odliczania od podatku kwoty przekazanej na rzecz organizacji pożytku publicznego odpowiemy sobie na kilka pytań. Pozwoli to każdemu bez problemu skorzystać z tej ulgi.


1. Kto może przekazać 1% podatku organizacjom pożytku publicznego?


Osobami, które mogą, a jednocześnie chcą poprzeć ten szczytny cel wpłatą, są ci którzy:

- nie prowadzą działalności gospodarczej i nie rozlicza ich organ rentowy bądź zakład pracy (tzn. składają PIT-37),

- prowadzą działalność gospodarczą i są na tzw. ryczałcie (tzn. składają PIT-28),

- prowadzą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych lub korzystają z liniowej, 19-procentowej stawki podatku (tzn. składają PIT-36 bądź PIT-36L).


2. Jak znaleźć organizację pożytku publicznego?

Reklama

Chcąc przekazać 1% podatku organizacji pożytku publicznego w rozliczeniu za 2008 r. musimy wybrać ją z wykazu ogłoszonego przez Ministra pracy i Polityki Społecznej właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości w formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” z 31 grudnia 2008 r., Nr 96, poz. 827

Na wykazie znajdują się organizacje, które miały status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego (czyli na 30 listopada 2008 roku) i które mają prawo otrzymywać 1% (tzn. nie prowadzą działalności gospodarczej polegającej między innymi na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego). Do tej pory to podatnik miał obowiązek sprawdzić, czy organizacja, której chce przekazać 1% nie prowadzi takiej działalności. Teraz zrobił to za niego Minister Pracy i Polityki Społecznej.


Warto więc podkreślić, iż o prawie do zadysponowania 1% podatku decyduje to, czy organizacja, którą chcemy wspomóc została uwzględniona w wykazie


WYSZUKIWARKA organizacji pożytku publicznego

Jeżeli organizacja pożytku publicznego powstanie np. w grudniu 2008 r., wówczas nie została uwzględniona w wykazie i podatnik nie będzie mógł w zeznaniu za 2008 r. zadysponować na rzecz takiej organizacji kwotą 1% swego podatku.

Trzeba podkreślić, że wykaz ten został ogłoszony w takiej formie po raz ostatni. Od 2009 r. wykaz uprawnionych organizacji będzie bowiem prowadzony w formie elektronicznej i ogłaszany w Biuletynie Informacji Publicznej przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Umożliwi to bieżącą aktualizację danych i pozwoli też na zamieszczenie w nim nie tylko tych organizacji, które status organizacji pożytku publicznego posiadają na dzień 30 listopada roku podatkowego (tak jak to miało miejsce do tej pory), lecz również tych, które taki status zyskają po tej dacie, ale w terminie umożliwiającym podatnikom uwzględnienie ich w składanych zeznaniach rocznych (bądź korektach tych zeznań dokonywanych nie później niż dwa miesiące po upływie terminu do złożenia zeznania).

Sposób przekazywania przez naczelników urzędów skarbowych kwot zadeklarowanych przez podatników w ramach 1% podatku nie uległ zmianie. Wciąż takie przekazanie odbywać się będzie na wskazany przez organizację rachunek bankowy.

Organizacje uprawnione do otrzymania kwot przekazywanych na ich rzecz przez podatników w ramach 1% podatku, wymienione w wykazie tych organizacji, są zobowiązane do wskazania naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według siedziby organizacji rachunku bankowego przeznaczonego na ten cel.

W odniesieniu do rozliczenia za 2008 r. przekazanie przez te organizacje danych dotyczących rachunku bankowego musi nastąpić w terminie do 31 stycznia 2009 r.

Jeżeli organizacja pożytku publicznego nie wypełni obowiązku nałożonego ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U. Nr 209, poz. 1316) i do 31 stycznia 2009 r. nie przekaże naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według siedziby organizacji, numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazany 1% podatku, lub błędnie poda numer tego rachunku - organ podatkowy odstąpi od przekazania 1% podatku na rzecz tej organizacji.

3. W której rubryce PIT-a wskazać organizację i jak obliczyć kwotę 1% podatku.

Reklama


Kolejnym krokiem jest wypełnienie odpowiedniej rubryki w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT-36 – część O, poz. 305-307, PIT-36L – część N, poz. 105-107, PIT-37 – część H, poz. 124-126, PIT-38 – część G. poz. 58-60, PIT-28 – część M: poz. 129-131). Po wyliczeniu, ile podatku będziemy mieli do zapłacenia w tym roku, w ostatnich rubrykach zeznania podatkowego wpisujemy nazwę i numer pod jakim widnieje w Krajowym Rejestrze Sądowym organizacja, której chcemy przekazać 1 % należnego podatku. Numer ten znajdziemy w wykazie opp Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Nie możemy zapomnieć też o wpisaniu kwoty, którą chcemy przekazać dla organizacji. Kwota ta nie może przekraczać 1% podatku należnego, po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Wypełnienie w zeznaniu PIT odpowiednich pozycji traktowane jest na równi ze złożeniem wniosku o przekazanie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego 1% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego. Warunkiem przekazania tej kwoty jest jednak zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.

Warto zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od rozliczenia za lata ubiegłe kwota podatku przeznaczona do przekazania może wynikać nie tylko z zeznania podatkowego złożonego w terminie określonym dla jego złożenia, ale także z korekty tego zeznania. Dotychczas przekazywanie 1% podatku wynikającego ze skorygowanego zeznania nie było możliwe.

Ustawodawca wprowadził jednak dla takiej korekty ograniczenie czasowe. Korekta ta nie może zostać dokonana później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. Zatem korekty dokonywane w terminie późniejszym nie uprawniają do zadysponowania kwotą nieprzekraczającą 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.

Dodanie możliwości przekazywania 1% podatku wynikającego z korekt zeznań złożonych nie później niż dwa miesiące po upływie terminu do złożenia zeznania skutkowało znowelizowaniem zasad rozliczania nadpłat w Ordynacji podatkowej. Nadpłata wynikająca z korekty zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie pomniejszana o kwotę odpowiadającą nadwyżce kwoty przekazanej na rzecz organizacji pożytku publicznego zgodnie z wnioskiem podatnika, o którym mowa w odrębnych przepisach, ponad zaokrągloną do pełnych dziesiątek groszy w dół kwotę 1% podatku należnego wynikającego z tej korekty.

Te same zasady będą miały zastosowanie do nadpłat wynikających z decyzji określającej wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych. wydanych przez właściwy organ podatkowy lub właściwy organ kontroli skarbowej.

Wprowadzenie tych regulacji było niezbędne, by ewentualne skutki błędnego obliczenia podatku w zeznaniu rocznym i przekazania w związku z tym zawyżonej kwoty 1% podatku na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego obciążyły bezpośrednio podatnika, a nie budżet państwa. W efekcie tych zmian to podatnik pokryje z własnych środków nadwyżkę ponad kwotę przekazaną przez naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z wnioskiem podatnika wyrażonym w zeznaniu podatkowym, a kwotą stanowiącą 1 % podatku należnego po obniżeniu (zaokrągloną do pełnych dziesiątek groszy w dół).- poprzez pomniejszenie przez organ podatkowy zwracanej mu nadpłaty.

Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje zadeklarowaną kwotę na rachunek bankowy wybranej przez nas organizacji pożytku publicznego w trzecim lub czwartym miesiącu licząc od końca miesiąca, w którym upłynął termin dla złożenia zeznania podatkowego.

Pan Jan Nowak w lutym 2009 r. złożył w urzędzie skarbowym zeznanie roczne za 2008 r. Wykazał w nim należny podatek dochodowy za rok 2008 w wysokości 6 754 zł. Wolą Pana Jana było przekazanie 1% podatku na rzecz jednej z fundacji zajmującej się działalnością charytatywną. Wskazał w związku z tym w zeznaniu powyższą organizację jako podmiot uprawniony do otrzymania darowizny w kwocie 67,50 zł. Na tej podstawie naczelnik urzędu skarbowego przekazał tej organizacji powyższą kwotę.


Warto też zauważyć, że w formularzach zeznań rocznych, na których będziemy rozliczać się za 2008 r. została rozbudowana rubryka zatytułowana „Informacje uzupełniające”. W rubryce tej możemy podać urzędowi skarbowemu nie tylko informacje ułatwiające mu kontakt z nami, ale też konkretny cel, na jaki ma zostać przeznaczony 1% naszego podatku.

Ponadto możemy dodatkowo wyrazić zgodę na przekazanie obdarowywanej przez nas organizacji pożytku publicznego naszych danych osobowych – tj. imienia, nazwiska, adresu oraz wysokości przekazywanej przez nas na jej rzecz kwoty podatku. Wyrażenie przez nas zgody na przekazanie powyższych danych (poprzez zaznaczenie odpowiedniego kwadratu) obliguje naczelnika urzędu skarbowego do przekazania ich obdarowanej organizacji pożytku publicznego w formie pisemnej w lipcu lub w sierpniu roku podatkowego, w którym jest składane zeznanie podatkowe.

Rubryka „Informacje uzupełniające” znajduje się bezpośrednio pod wnioskiem o przekazanie 1% podatku należnego, odpowiednio w: części N poz. 132-134 – PIT-28, część R poz. 308-310 – PIT-36, część O poz. 108-110– PIT 36L, część I poz. 127-129 – PIT-37, część H poz. 61-63 – PIT-38.

Te osoby, które dokonają po dniu 30 kwietnia 2008 r. wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego z zamiarem pomniejszenia o nią podatku za 2008 r., nie będą mogły powyższej kwoty uwzględnić. Mogą ją jednak potraktować jako darowiznę i odliczyć od dochodu, jeżeli spełnione zostaną pozostałe przesłanki, które warunkują odliczenie darowizny na cele pożytku publicznego.



W przypadku gdy podatnik składa kilka zeznań podatkowych (np. PIT-37 bo uzyskał dochody ze stosunku pracy, PIT-38 bo uzyskał dochód ze sprzedaży akcji na giełdzie i PIT-28 bo ryczałtem rozliczał przychody z najmu) może wskazać w każdym zeznaniu inną organizację pożytku publicznego, która będzie uprawniona do otrzymania 1% podatku z danego zeznania. Tą możliwość potwierdziło Ministerstwo Finansów (zob. Gazeta Prawna nr 10 z 15 stycznia 2008 r., str. 13).


Podstawa prawna:

- art. 45 ust. 5c-5g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm

- art. 21 ust. 3a-3d ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.

- Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 grudnia 2008 r. w sprawie wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada 2008 r. (M.P. z 31 grudnia 2008 r. Nr 96, poz.827


Wioletta Jurczuk

Ekspert podatkowy

Aktualizacja (grudzień 2008 r.): Anna Welsyng - radca prawny, doradca podatkowy - kancelaria welsyng.pl

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zwrot VAT zapłaconego w Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r.

    Zwrot VAT. Wielka Brytania będzie nadal przyznawać zwroty podatku VAT przedsiębiorcom z UE. Taką informację potwierdziła brytyjska administracja podatkowa - poinformowało 23 czerwca 2021 r. polskie Ministerstwo Finansów.

    Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Podatkach dla uczniów szkół ponadpodstawowych

    Krajowa Izba Doradców Podatkowych i Ministerstwo Finansów zapraszają do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Podatkach. Dwuetapowy konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych, a ze względu na pandemię w tym roku zostanie przeprowadzony w formule online.

    Praktyka w stosowaniu przepisów o MDR

    Regulacje dotyczące schematów podatkowych (MDR) obowiązują w polskim porządku prawnym od 1 stycznia 2019 roku, a więc już ponad dwa lata. Co więcej, biorąc pod uwagę retrospektywny obowiązek zgłaszania schematów podatkowych, można powiedzieć, że zaraportowane do tej pory schematy podatkowe dotyczą uzgodnień, w zakresie których to pierwsza czynność miała miejsce nawet trzy lata temu (schematy transgraniczne).

    Korepetycje, kursy i inne usługi prywatnego nauczania - zwolnienie z VAT

    Prywatne nauczanie a VAT. Usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli są zwolnione z VAT. Konieczne jest jednak posiadanie przez nauczyciela kierunkowego wykształcenia, a także świadczenie usług nauczania na podstawie umowy zawartej z uczniem (lub opiekunem prawnym ucznia). Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania do usług świadczonych przez nauczycieli w ramach zajęć organizowanych przez podmiot trzeci.

    Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

    Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) potwierdził, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) istnieje od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. Takie rozstrzygnięcie kwestionuje dotychczas powszechne wśród organów skarbowych.

    Wzór deklaracji uproszczonej AKC-US od 1 lipca 2021 r.

    Akcyza od samochodów osobowych. Ustawodawca określił nowy wzór deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US). Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie 1 lipca 2021 r.

    Globalne podatki i minimalna stawka CIT [Raport PIE]

    Globalne podatki. Transfer zysków do rajów podatkowych powoduje, że globalne wpływy z podatku CIT są corocznie zmniejszane o ok 240 mld USD. Najbogatsi ludzie świata przelewają 7,6 bln USD na zagraniczne konta, by uniknąć organów podatkowych. Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Global taxes in the post-COVID-19 era” wskazuje, że wprowadzenie globalnego podatku majątkowego zapewniłoby 289 mld USD rocznie, globalnego podatku klimatycznego – 279 mld USD rocznie, a globalnej minimalnej stawki CIT – 127 mld USD rocznie. Zebrane w ten sposób środki wystarczyłyby na zaszczepienie przeciw COVID-19 każdej dorosłej osoby na świecie 4 razy w ciągu roku.

    VAT e-commerce. Procedura szczególna dla przesyłek do 150 euro

    VAT e-commerce. Resort finansów objaśnia uproszczoną procedurę w zakresie deklarowania i odroczenia płatności podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro (tzw. „USZ”). Zmiany już od 1 lipca 2021 r.

    Fundusze inwestycyjne - zmiana przepisów

    Fundusze inwestycyjne. 22 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Projekt ten dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, dotyczących funduszy inwestycyjnych oraz zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z projektem większość zmian ma wejść w życie 2 sierpnia 2021 r.

    Należyta staranność w cenach transferowych w świetle objaśnień Ministerstwa Finansów

    Należyta staranność w cenach transferowych. Pojęcie należytej staranności nie jest sprecyzowane w przepisach. Ustawodawca nie wskazuje konkretnych działań, które powinny zostać powzięte, ani informacji, które należy weryfikować. Pewne wskazówki w zakresie domniemania oraz należytej staranności, o których mowa w art. 11o ust. 1b ustawy o CIT wynikają z objaśnień podatkowych MF.

    Pakiet Slim VAT 2 z poprawkami

    Slim VAT 2. Sejmowa komisja finansów publicznych przyjęła w dniu 22 czerwca, wraz z poprawkami, nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług – tzw. pakiet Slim VAT 2.

    Refakturowanie podatku od nieruchomości na dzierżawcę lub najemcę

    Refakturowanie podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega odrębnemu „refakturowaniu”. Jednak jeżeli strony umowy dzierżawy lub najmu postanowią, że wynajmujący „przerzuca” koszt podatku od nieruchomości na dzierżawcę (najemcę), wówczas koszt ten stanowi element ceny usługi dzierżawy (najmu). Innymi słowy wartość podatku od nieruchomości stanowi część zapłaty (czynszu) za usługę dzierżawy lub najmu. Dlatego też w takiej sytuacji wydzierżawiający (lub najemce) powinien wystawić fakturę, w której podstawa opodatkowania, to łączna cena (wartość) usługi dzierżawy obejmująca m.in. wartość podatku od nieruchomości, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Koszty podatku od nieruchomości nie mogą bowiem stanowić samodzielnego świadczenia, lecz są elementem podstawowej czynności, jaką jest dzierżawa nieruchomości, zatem co do zasady nie powinny być wykazywane na fakturze w odrębnej pozycji.

    Transparentność wynagrodzeń w UE - jak się przygotować?

    Transparentność wynagrodzeń w UE. Projekt przygotowany przez Komisję Europejską zakłada rewolucyjne zmiany w zakresie transparentności wynagrodzeń. Jakie rozwiązania zakłada i jakie konsekwencje może za sobą nieść? Jak przygotować organizację do ujawnienia płac?

    Jaki wzrost PKB w 2021 roku?

    PKB w 2021 roku. Wzrost gospodarczy (tj. wzrost Produktu Krajowego Brutto - PKB) Polski w 2021 r. może zbliżyć się do 5 proc., ale resort finansów pozostaje konserwatywny w swoich prognozach - powiedział 22 czerwca PAP Biznes minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Podkreślił, że w budżecie są zabezpieczone środki na wypadek kolejnej fali pandemii. Dodał, że wykonanie budżetu po czerwcu może być zbliżone do tego po maju, kiedy to w odnotowano nadwyżkę w wysokości 9,4 mld zł.

    Elektroniczny TAX FREE od początku 2022 roku

    Ustawa o VAT daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Procedura TAX FREE pozwala turystom odwiedzającym Polskę na uniknięcie podwójnego opodatkowania. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa szykują zmiany dla przedsiębiorców działających w systemie zwrotu VAT podróżnym od początku 2022 roku, polegającą na odejściu od papierowej wersji procedury i zastąpienie jej elektronicznym systemem ewidencji.

    Przedsiębiorca jako honorowych dawca krwi - co przysługuje?

    Honorowy dawca krwi, który jest pracownikiem, po oddaniu krwi może otrzymać dwa dni wolnego. Co jednak w sytuacji gdy honorowym dawcą krwi jest przedsiębiorca? Czy z tego tytułu przysługują mu jakieś preferencje?

    Zmęczenie cyfrowe w czasie pandemii

    Zmęczenie cyfrowe. 41% ankietowanych niepokoi się wpływem Internetu na dobre samopoczucie bardziej niż przed pandemią – wynika z badania EY. Jak postrzegamy obecnie korzystanie z kanałów cyfrowych?

    E-faktury - zagrożenia i ryzyka

    E-faktury. Już w październiku 2021 r. w Polsce zostaną wprowadzone e-faktury – zapowiada polski rząd. Na razie będą dobrowolną formą rozliczenia, jednak za dwa lata (od 2023 roku) system podatkowy zostanie całkowicie zdigitalizowany. Eksperci wskazują, że oprócz oczywistych korzyści, takich jak uszczelnienie systemu podatkowego czy uproszczenie rozliczeń między kontrahentami, e-faktury wiążą się też z pewnymi ryzykami. To przede wszystkim obawa przed inwigilacją i działaniami hakerów.

    Pakiet VAT e-commerce, czyli podwyżki w e-handlu

    Pakiet VAT e-commerce. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza tzw. unijny pakiet e-commerce. Zmiana ma wejść we wszystkich krajach Unii. Celem jest wyrównanie szans firm z UE w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich.

    Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) – jakie korzyści?

    Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) jest narzędziem do zmniejszenia zobowiązania podatkowego w ramach grupy kapitałowej umożliwiającym zwiększenie swobody dokonywania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład PGK oraz zmniejszenie obowiązków administracyjnych związanych z rozliczeniem CIT. Jednak funkcjonowanie w ramach takiej grupy wiąże się również z ryzykiem, które wynika z konieczności przestrzegania bardzo rygorystycznych warunków PGK. Jest to więc rozwiązanie korzystne, a zarazem ryzykowne dla podatników.

    Czy podatek może zapłacić za podatnika inny podmiot?

    Zapłata podatku. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł w wyroku z 14 kwietnia 2021 r. (sygn. II FSK 3305/18) , że zobowiązanie podatkowe płatnika wygasa również w przypadku, kiedy kiedy wpłata podatku realizowana jest przez podmiot trzeci. Konieczne jest jednak aby podatek został opłacony ze środków podatnika, by podmiot uiszczający podatek miał do wykonania tej czynności umocowanie oraz aby wiedzę o tym fakcie miał organ podatkowy, na rzecz którego dokonywana jest konkretna wpłata należności.

    Kościński: jesteśmy za sprawiedliwymi podatkami

    Raje podatkowe, podatek minimalny. Działania resortu finansów ukierunkowane są na wprowadzenie sprawiedliwych podatków w UE i poza nią, dlatego istotne jest zwalczanie rajów podatkowych - poinformował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

    Tarcza PFR 1.0 - ponad 42 mld zł umorzonych subwencji

    Subwencje z Tarczy PFR. Z 61 mld zł udzielonych subwencji z Tarczy PFR 1.0 umorzymy firmom w sumie 42-45 mld zł, czyli o 4-6 mld zł więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk.

    Opłata reprograficzna - czy przepisy są zgodne z prawem UE?

    Opłata reprograficzna - nowe regulacje. Przepisy dotyczące opłaty reprograficznej mogą być niezgodne z polskim i unijnym prawem. Projekt ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego budzi wątpliwości prawników. Które przepisy budzą wątpliwości?

    VAT e-commerce - projekt objaśnień podatkowych MF

    VAT e-commerce. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt objaśnień podatkowych do pakietu zmian w VAT zwanego potocznie VAT e-commerce. W objaśnieniach tych zawarto 59 praktycznych przykładów jak działa pakiet. Objaśnienia te mają chronić przedsiębiorców z mocą wiążącą dla administracji skarbowej. Ministerstwo Finansów zaprasza podatników do zgłaszania uwag do tego projektu w ramach prekonsultacji do 30 czerwca.