REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie wydatków na nowe technologie - PIT 2009

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PIT 2009
PIT 2009

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione przez nich na nabycie „nowych technologii” (art. 26c ustawy o PIT). Do odliczenia nie mają prawa podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym.

Korzyści

REKLAMA

Autopromocja

Limit odliczenia wynosi 50% poniesionych wydatków.  Limit ten to nie koniec korzyści podatkowych dla podatników związanych z nabyciem nowoczesnych technologii.


Zasadą podatkową jest, że jeżeli wydatki inwestycyjne zostały odliczone nie można dodatkowo zaliczyć ich do kosztów podatkowych. W przypadku odliczenia wydatków na „nowe technologie” to ograniczenie nie obowiązuje.


Oznacza to, że możesz wydać 100 000 zł na nabycie licencji np. najnowszego oprogramowania, odliczyć 50 000 zł od podstawy opodatkowania, a jednocześnie przeprowadzić amortyzację licencji jako wartości niematerialnej i prawnej od wartości 100 000 zł.

Polecamy: serwis Ryczałt

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis PIT


Warunki skorzystania z ulgi


Trzeba spełnić szereg rygorystycznych warunków aby skorzystać z tej ulgi. Z perspektywy przedsiębiorcy to są zazwyczaj przeszkody.


Pierwsza to wykazanie, że przeprowadzona inwestycja to „nowa technologia”. Samo nabycie technologii, która znacząco unowocześni Twoją firmę nie wystarczy (nie porównuje się stanu „sprzed” inwestycji ze stanem „po”). Musi to być rozwiązanie technologiczne, które nie jest stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat


Co więcej musi to potwierdzić opinia niezależnej od Ciebie jednostki naukowej (zob. ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki).

Nowe technologie” muszą mieć postać wartości niematerialnych i prawnych (np. wyniki badań i prac rozwojowych), które umożliwią wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Ważne są też sposoby ich nabycia (w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw). Pamiętaj też o tym, że w 2007 r. kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez Ciebie z działalności gospodarczej w tym roku.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Płatność może być ewentualnie dokonana w roku następnym. Oczywiście nie może ona zostać zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Możesz uwzględnić przedpłaty (zadatki) na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadziłeś „nową technologię” do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Do którego roku zaliczysz takie wydatki? Uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia „nowej technologii” do tej ewidencji.

Kolejne częste pytanie dotyczy tego, w którym roku dokonuje się odliczenia. Zasadą jest, że powinien to być rok podatkowy, w którym poniosłeś wydatki. To oczywiście może nie wystarczyć do dokonania odliczenia. Podatnik – zwłaszcza gdy firma dużo inwestuje – może ponieść w tym roku stratę. Odliczenia można dokonać także w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe. Termin ten oblicza się od końca roku, w którym „nową technologię” wprowadziłeś do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Kiedy traci się prawo do ulgi


Przy tak korzystnym sposobie odliczeń, muszą istnieć warunki, których niedotrzymanie sprawi, że stracisz prawo do nich. Tak się stanie, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadziłeś nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1) udzieliłeś w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2) zostanie ogłoszona upadłość Twojej firmy obejmująca likwidację majątku, lub zostanie ona postawiona w stan likwidacji, albo

3) otrzymasz zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Tak więc odliczenie z tytułu nabycia „nowych technologii” nie jest adresowane do firm, które nie wykorzystują nowych technologii do produkcji lub świadczenia usług, a zajmują się dystrybucją nowoczesnych technologii. Twórcy przepisów nie dostrzegli przy tym, że w Polsce dynamicznie rozwija się model działalności gospodarczej oparty o franczyzę. Udzielenie podmiotom tworzącym sieć kilkuset firm sublicencji na nowoczesne oprogramowanie może oznaczać utratę odliczenia dokonanego na podstawie art. 26c ustawy o PIT

W przypadku wystąpienia tego typu okoliczności, będziesz musiał w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym utraciłeś prawo do dokonanych już odliczeń, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku (opodatkowania) o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo. W przypadku poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.


Podstawa prawna: Ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA