REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zaliczki uproszczone na PIT 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zaliczki uproszczone na PIT 2012
zaliczki uproszczone na PIT 2012

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą płacić zaliczki na podatek dochodowy w stałej wysokości przez cały rok (są to tzw. zaliczki uproszczone). Trzeba jednak zawiadomić o takim zamiarze urząd skarbowy do 20 lutego danego roku.

Aby skorzystać z tych uproszczonych zaliczek trzeba złożyć do urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie (nie ma specjalnego formularza) o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

REKLAMA

Można to zrobić jedynie do 20 lutego roku podatkowego (czyli w terminie zapłaty zaliczki za styczeń), w którym po raz pierwszy została wybrana uproszczona forma wpłacania zaliczek - zawiadomienie skutkuje możliwością płacenia zaliczek uproszczonych przez cały rok.

W następnych latach można kontynuować płacenie uproszczonych zaliczek już bez dodatkowego zawiadamiania urzędu skarbowego, chyba, że przez 2 kolejne lata nie osiągnęło się zysku.

20 lutego wypada w tym roku w poniedziałek, dzień roboczy a więc nie ma żadnego przesunięcia terminu złożenia ww. oświadczenia w myśl art. 12 § 5 ordynacji podatkowej.

Uproszczone zaliczki mogą płacić jedynie ci przedsiębiorcy, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- już prowadzą działalność gospodarczą;

- w latach poprzednich rozliczali PIT na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej) albo wg stawki liniowej 19%.

- w poprzednim roku (albo przynajmniej w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o 2 lata - czyli w przypadku oświadczenia składanego w roku 2012, chodzi o 2010 rok) uzyskali dochód z działalności gospodarczej nie większy niż 3091 zł (czyli dochód niepowodujący obowiązku zapłaty PIT wg skali podatkowej);

Jak ustalić wysokość zaliczek uproszczonych

Od 1 stycznia 2012 r. nowe zasady płacenia zaliczek na podatek dochodowy

Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani:

1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy,

2) stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,

3) wpłacać zaliczki w terminach do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

4) dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 45 ustawy o PIT.

Polecamy : Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zaliczka wyniesie 1/12 kwoty podatku (obliczonego wg aktualnej skali podatkowej) od dochodu wykazanego w rocznym zeznaniu PIT-36 albo PIT-36L (złożonych w poprzednim roku podatkowym albo 2 lata temu jeżeli rok temu nie było wystarczającego dochodu aby wyliczyć PIT) z działalności obliczonej:

- wg skali podatkowej obowiązującej w roku podatkowym stosowania metody uproszczonej - jeżeli chodzi o podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych; albo

- wg stawki 19% - jeżeli chodzi o podatników opodatkowanych podatkiem liniowym;

REKLAMA

Kwotę podatku należy jeszcze zmniejszyć o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłacone w miesiącu, za który zaliczka jest opłacana. Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne odlicza się dopiero w rozliczeniu rocznym.

Podatnicy nie mają dowolności w wyborze roku podatkowego, którego dochód będzie stanowić podstawę obliczenia miesięcznej zaliczki opłacanej w formie uproszczonej. Jeżeli podatnik chce wybrać uproszczone zaliczki w 2012 roku musi najpierw sięgnąć do PIT-a złożonego w 2011 roku (czyli za 2010 rok). Jeżeli w PIT za 2010 rok był wykazany dochód np. w wysokości 120 tys. zł, to oblicza się podatek od tych 120 tys. zł wg skali podatkowej obowiązującej teraz (w 2012 roku) i tą kwotę podatku dzieli się przez 12. W wyniku tych działań otrzymuje się kwotę zaliczki miesięcznej (uproszczonej), którą trzeba co miesiąc uiszczać w 2012 roku.

Natomiast jeżeli w PIT za 2010 rok była strata lub dochód w wysokości nieprzekraczającej 3091 zł, to trzeba sięgnąć po PIT za 2009 rok (złożony w 2010 roku) z nadzieją, że tam będzie dochód, od którego zapłacono wtedy podatek. Jeżeli takiego dochodu nie osiągnięto również w 2009 roku, to w 2012 roku nie będzie można obliczyć ani płacić zaliczek uproszczonych.

Mówiliśmy tu dotąd oczywiście o zaliczkach comiesięcznych.

Jednak mali podatnicy mają możliwość wyboru uproszczonych zaliczek płaconych raz na kwartał.

Przypomnijmy, że małymi podatnikami są ci, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 1.200.000 euro. W 2012 roku małymi podatnikami są więc ci, którzy mieli w 2011 r. obrót nie większy niż 5.324.000,- zł.

Mały podatnik VAT, PIT, CIT - limity

REKLAMA

Mali podatnicy, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek, są obowiązani do 20 lutego roku podatkowego zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tego sposobu wpłacania zaliczek. Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności w trakcie roku podatkowego, składają zawiadomienie w terminie do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zawiadomienie dotyczy również lat następnych, chyba że mały podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek.

Zaliczki kwartalne za okres od pierwszego do trzeciego kwartału roku podatkowego podatnicy uiszczają w terminie do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do dnia 20 grudnia.

Metodę uproszczoną stosować należy cały rok podatkowy, bez względu na to, jak zmieniała się forma działalności gospodarczej podatnika, bez względu na to, czy niektóre podmioty gospodarcze, w których uczestniczył podatnik wcześniej, uległy likwidacji, bez względu na to, czy podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w ramach dodatkowych przedsięwzięć, w których wcześniej nie uczestniczył.

Podstawa prawna:
- art. 44 ust. 6b-6i ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA