REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające – uproszczona broń fiskusa. Kompendium

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Czynności sprawdzające wobec przedsiębiorcy. Co może fiskus?
Czynności sprawdzające wobec przedsiębiorcy. Co może fiskus?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające to odformalizowana forma działań podejmowanych przez organy podatkowe. Są one mylone przez podatników z kontrolą czy postępowaniem podatkowym. Co warto wiedzieć?

rozwiń >

Czym są czynności sprawdzające?

 Celem tego rodzaju czynności, wymienionych w ordynacji podatkowej jest głównie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • badanie terminowości wpłat podatków i składania deklaracji,
  • weryfikacja czy złożone dokumenty są formalnie poprawne (przykładowo w dokumentach mogą pojawić się literówki, oczywiste omyłki w obliczeniach itp.),
  • ustalenie stanu faktycznego, w związku ze złożeniem dokumentów (przykładowo weryfikacja podatnika, który chciałby skorzystać z ulg podatkowych),
  • weryfikacja uzyskanych przychodów i ponoszonych wydatków,
  • weryfikacja dokumentów składanych przy rejestracji (np. często bywa, że w przypadku rejestracji do podatku VAT, organy podatkowe proszą o przedstawienie tytułu do dysponowania danym lokalem).

Czynności sprawdzające. Czy można składać korekty deklaracji? 

Czynności sprawdzających nie należy mylić z kontrolą czy postępowaniem podatkowym. Przykładowo podczas czynności sprawdzających nie ma przeszkód, by składać korekty deklaracji.

W ramach czynności sprawdzających, deklaracja, która zawiera błędy, oczywiste omyłki lub została źle wypełniona może zostać skorygowana przez organ podatkowy, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 5000 zł. Organ może zwrócić się również do podatnika o dokonanie takiej korekty lub z prośbą o złożenie wyjaśnień dotyczących wątpliwości w zakresie informacji zawartych w deklaracji.

Oczywiście podatnik nie musi zgodzić się z korektą organu i przysługuje mu prawo do wniesienia sprzeciwu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Termin 14 dni jest nieprzekraczalny i należy mieć na względzie, że jeśli sprzeciw nie zostanie wniesiony, to korekta, której dokonał organ będzie rodzić skutki tak, jak korekta złożona przez podatnika.

REKLAMA

Czynności sprawdzająceco w przypadku zwrotu podatku? 

Z nieprzyjemnościami w tym zakresie często mierzą się podatnicy występujący o zwrot podatku VAT. Mianowicie – jeżeli przeprowadzenie czynności sprawdzających wymaga przedłużenia terminu zwrotu podatku wynikającego z odrębnych przepisów, organ może przedłużyć termin zwrotu podatku do czasu zakończenia czynności sprawdzających. Oczywiście takie postanowienie o przedłużeniu możemy „zażalić”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynności sprawdzające wobec kontrahentów podatnika  

Organ ma prawo przeprowadzić czynności sprawdzające również w stosunku do kontrahentów podatnika, w toku lub w związku z kontrolą podatkową lub postępowaniem podatkowym. Ważnym jest, że organ może zażądać wyłącznie dokumentów w zakresie objętym kontrolą, wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych.

Weryfikacja ulg podatkowych 

Powszechnym działaniem organów jest sytuacja, w której organ wzywa podatnika do przedłożenia dokumentów związanych z korzystaniem przez niego z ulgi podatkowej. Przykładowo – organy często weryfikują dokumenty podatników chcących skorzystać z IP BOX czy B+R, wzywając do przedłożenia odpowiednich umów czy ewidencji.

Na żądanie organów – banki, ZUS, fundusze inwestycyjne i wymienione w ustawie inne podmioty mają obowiązek przekazywania informacji o zdarzeniach stanowiących podstawę do skorzystania przez podatnika z ulg podatkowych.

Czy organ podatkowy może dokonać oględzin lokalu mieszkalnego? 

W celu zweryfikowania stanu faktycznego, organ podatkowy może również dokonać oględzin lokalu mieszkalnego (w zakresie możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej). Może zrobić to tylko i wyłącznie za zgodą podatnika.

Czynności sprawdzające – jakie sankcje są możliwe? 

Czynności sprawdzające to dość niesformalizowana forma kontaktu podatnika z urzędem skarbowym. Ale czy warto współpracować? Co do zasady tak.

Otóż wobec podatnika można zastosować sankcje:

– z art. 83 § 1 k. k. s., który stanowi, iż: „Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających (..) udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.”

Przyjmuje się, zgodnie z orzecznictwem sądów, że przepis ten nie może mieć zastosowania do sytuacji, kiedy podatnik po prostu działa pasywnie;

– z art. 262 § 1 o. p., zgodnie z którym przykładowo za takie działania jak: nieokazanie dokumentów, ksiąg podatkowych czy dowodów księgowych, podatnicy mogą zostać ukarani karą porządkową do 3300 zł.

Warto, więc współpracować z organami, jednocześnie nie zapominając, że czynności sprawdzające mogą dotyczyć tylko ustawowo określonego zakresu. Podejmowanie przez organ działań wykraczających poza ten zakres, nie obliguje nas bez uprzedniego wszczęcia kontroli czy postępowania, do podjęcia czynności w związku z bezprawnym działaniem organu. 

Autor: Kacper Boroń, Kancelaria Mentzen 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA