REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające – uproszczona broń fiskusa. Kompendium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Czynności sprawdzające wobec przedsiębiorcy. Co może fiskus?
Czynności sprawdzające wobec przedsiębiorcy. Co może fiskus?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające to odformalizowana forma działań podejmowanych przez organy podatkowe. Są one mylone przez podatników z kontrolą czy postępowaniem podatkowym. Co warto wiedzieć?

rozwiń >

Czym są czynności sprawdzające?

 Celem tego rodzaju czynności, wymienionych w ordynacji podatkowej jest głównie:

REKLAMA

  • badanie terminowości wpłat podatków i składania deklaracji,
  • weryfikacja czy złożone dokumenty są formalnie poprawne (przykładowo w dokumentach mogą pojawić się literówki, oczywiste omyłki w obliczeniach itp.),
  • ustalenie stanu faktycznego, w związku ze złożeniem dokumentów (przykładowo weryfikacja podatnika, który chciałby skorzystać z ulg podatkowych),
  • weryfikacja uzyskanych przychodów i ponoszonych wydatków,
  • weryfikacja dokumentów składanych przy rejestracji (np. często bywa, że w przypadku rejestracji do podatku VAT, organy podatkowe proszą o przedstawienie tytułu do dysponowania danym lokalem).

Czynności sprawdzające. Czy można składać korekty deklaracji? 

Czynności sprawdzających nie należy mylić z kontrolą czy postępowaniem podatkowym. Przykładowo podczas czynności sprawdzających nie ma przeszkód, by składać korekty deklaracji.

REKLAMA

W ramach czynności sprawdzających, deklaracja, która zawiera błędy, oczywiste omyłki lub została źle wypełniona może zostać skorygowana przez organ podatkowy, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 5000 zł. Organ może zwrócić się również do podatnika o dokonanie takiej korekty lub z prośbą o złożenie wyjaśnień dotyczących wątpliwości w zakresie informacji zawartych w deklaracji.

Oczywiście podatnik nie musi zgodzić się z korektą organu i przysługuje mu prawo do wniesienia sprzeciwu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Termin 14 dni jest nieprzekraczalny i należy mieć na względzie, że jeśli sprzeciw nie zostanie wniesiony, to korekta, której dokonał organ będzie rodzić skutki tak, jak korekta złożona przez podatnika.

Czynności sprawdzająceco w przypadku zwrotu podatku? 

Z nieprzyjemnościami w tym zakresie często mierzą się podatnicy występujący o zwrot podatku VAT. Mianowicie – jeżeli przeprowadzenie czynności sprawdzających wymaga przedłużenia terminu zwrotu podatku wynikającego z odrębnych przepisów, organ może przedłużyć termin zwrotu podatku do czasu zakończenia czynności sprawdzających. Oczywiście takie postanowienie o przedłużeniu możemy „zażalić”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynności sprawdzające wobec kontrahentów podatnika  

Organ ma prawo przeprowadzić czynności sprawdzające również w stosunku do kontrahentów podatnika, w toku lub w związku z kontrolą podatkową lub postępowaniem podatkowym. Ważnym jest, że organ może zażądać wyłącznie dokumentów w zakresie objętym kontrolą, wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych.

Weryfikacja ulg podatkowych 

Powszechnym działaniem organów jest sytuacja, w której organ wzywa podatnika do przedłożenia dokumentów związanych z korzystaniem przez niego z ulgi podatkowej. Przykładowo – organy często weryfikują dokumenty podatników chcących skorzystać z IP BOX czy B+R, wzywając do przedłożenia odpowiednich umów czy ewidencji.

Na żądanie organów – banki, ZUS, fundusze inwestycyjne i wymienione w ustawie inne podmioty mają obowiązek przekazywania informacji o zdarzeniach stanowiących podstawę do skorzystania przez podatnika z ulg podatkowych.

Czy organ podatkowy może dokonać oględzin lokalu mieszkalnego? 

W celu zweryfikowania stanu faktycznego, organ podatkowy może również dokonać oględzin lokalu mieszkalnego (w zakresie możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej). Może zrobić to tylko i wyłącznie za zgodą podatnika.

Czynności sprawdzające – jakie sankcje są możliwe? 

Czynności sprawdzające to dość niesformalizowana forma kontaktu podatnika z urzędem skarbowym. Ale czy warto współpracować? Co do zasady tak.

Otóż wobec podatnika można zastosować sankcje:

– z art. 83 § 1 k. k. s., który stanowi, iż: „Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających (..) udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.”

Przyjmuje się, zgodnie z orzecznictwem sądów, że przepis ten nie może mieć zastosowania do sytuacji, kiedy podatnik po prostu działa pasywnie;

– z art. 262 § 1 o. p., zgodnie z którym przykładowo za takie działania jak: nieokazanie dokumentów, ksiąg podatkowych czy dowodów księgowych, podatnicy mogą zostać ukarani karą porządkową do 3300 zł.

Warto, więc współpracować z organami, jednocześnie nie zapominając, że czynności sprawdzające mogą dotyczyć tylko ustawowo określonego zakresu. Podejmowanie przez organ działań wykraczających poza ten zakres, nie obliguje nas bez uprzedniego wszczęcia kontroli czy postępowania, do podjęcia czynności w związku z bezprawnym działaniem organu. 

Autor: Kacper Boroń, Kancelaria Mentzen 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA