REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowana jest sprzedaż wygranej (nagrody) w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Dla niektórych osób wygrana w konkursie lub loterii jest początkowo wielką radością, a później bywa kłopotem. Wygrana niepieniężna, np. samochód lub mieszkanie zaczyna być obciążeniem dla domowego budżetu, który nie jest niestety z gumy i nie może unieść ciężaru utrzymania tej nagrody. 

W związku z powyższym często z bólem serca postanawiamy rozstać się z tą wygraną, dokonując jej odsprzedaży. W tym momencie musimy uważać na to, aby przypadkiem nieświadomie nie wpaść w „łapy” fiskusa, który też będzie chciał mieć coś naszego „nieszczęścia”.

REKLAMA

W momencie otrzymania nagrody, np. samochodu, uiszczony został zapewne z tego tytułu zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości tej nagrody - najczęściej w naszym imieniu uiszcza to organizator konkursu/loterii, który w tym celu przyznaje nam dodatkowo nagrodę pieniężną właśnie w wysokości 10% wartości samochodu. Fakt ten jednak, wbrew pozorom, nie oznacza wcale, że możemy odsprzedać ten samochód już bez dzielenia się otrzymanymi pieniążkami z fiskusem.

Przeczytaj także: Opodatkowanie nagród w konkursach organizowanych w mediach

REKLAMA

Jeżeli jesteśmy osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej, to zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), na podział z fiskusem musimy szykować się zawsze wtedy, gdy będziemy odsprzedawać mieszkanie będące nagrodą przed upływem 5 lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym je wygraliśmy. Natomiast w przypadku samochodów i innych rzeczy, przed upływem 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym je wygraliśmy.

Jeżeli zatem wygraliśmy mieszkanie 1 maja 2010 r., to możemy sprzedać je bez uiszczania podatku PIT dopiero po 31 grudnia 2015 r. (5 lat od 31 grudnia 2010 r.), a gdy tego samego dnia wygramy samochód lub inną rzecz, to odsprzedać je możemy po 30 listopada 2010 r. (6 miesięcy po 31 maja 2010 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Podatki osobiste

Konieczność obliczenia podatku PIT od powyższych transakcji, nie oznacza jednak tego, że zawsze będziemy musieli coś wpłacić temu fiskusowi. Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia powyższych rzeczy, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Przychodem jest oczywiście cena uzyskana z sprzedaży, a kosztem nabycia jest w tym przypadku wartość, jaka została przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranej w konkursie.

REKLAMA

Jeżeli zatem sprzedamy wygrany samochód za kwotę nie wyższą, niż jego wartość „konkursowa”, to podatek PIT wyliczamy od kwoty 0,00 zł, czyli go nie płacimy. Jeżeli zaś sprzedamy drożej, to powstałą różnicę możemy pomniejszyć o wartość poniesionych nakładów na ten pojazd i wtedy podstawą opodatkowania jest to, co zostanie z naszych wyliczeń. Podatku tego nie wpłacamy od razy do urzędu skarbowego, ale wyliczenia te wpisujemy do zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-37.

Bardzo ważnym „haczykiem”, o którym wspomina również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPB1/415-202/10/HD z dnia 14 maja 2010 r. jest to, że pojazdy będące nagrodami, bardzo często kupowane są przez organizatorów konkursów i loterii po cenach niższych, niż rynkowe (dostają oni rabat).

Jeżeli zatem dokonamy odsprzedaży takiego samochodu po cenie jego nabycia (cenie „konkursowej”), a więc po cenie niższej niż rynkowa, to niestety musimy liczyć się z tym, że na mocy art. 19 ustawy o PIT nasz naczelnik urzędu skarbowego lub dyrektor urzędu kontroli skarbowej, mogą zakwestionować cenę sprzedaży i określić ją samemu. To oczywiście skutkować będzie koniecznością uiszczenia podatku.

Dodatkowo, jeśli wciąż nie będziemy się zgadzać ze skarbówką i powołany zostanie biegły dla oszacowania wartości samochodu, możemy zostać obciążeni także kosztami pracy tego biegłego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA