REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowana jest sprzedaż wygranej (nagrody) w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Dla niektórych osób wygrana w konkursie lub loterii jest początkowo wielką radością, a później bywa kłopotem. Wygrana niepieniężna, np. samochód lub mieszkanie zaczyna być obciążeniem dla domowego budżetu, który nie jest niestety z gumy i nie może unieść ciężaru utrzymania tej nagrody. 

W związku z powyższym często z bólem serca postanawiamy rozstać się z tą wygraną, dokonując jej odsprzedaży. W tym momencie musimy uważać na to, aby przypadkiem nieświadomie nie wpaść w „łapy” fiskusa, który też będzie chciał mieć coś naszego „nieszczęścia”.

REKLAMA

W momencie otrzymania nagrody, np. samochodu, uiszczony został zapewne z tego tytułu zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości tej nagrody - najczęściej w naszym imieniu uiszcza to organizator konkursu/loterii, który w tym celu przyznaje nam dodatkowo nagrodę pieniężną właśnie w wysokości 10% wartości samochodu. Fakt ten jednak, wbrew pozorom, nie oznacza wcale, że możemy odsprzedać ten samochód już bez dzielenia się otrzymanymi pieniążkami z fiskusem.

Przeczytaj także: Opodatkowanie nagród w konkursach organizowanych w mediach

REKLAMA

Jeżeli jesteśmy osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej, to zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), na podział z fiskusem musimy szykować się zawsze wtedy, gdy będziemy odsprzedawać mieszkanie będące nagrodą przed upływem 5 lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym je wygraliśmy. Natomiast w przypadku samochodów i innych rzeczy, przed upływem 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym je wygraliśmy.

Jeżeli zatem wygraliśmy mieszkanie 1 maja 2010 r., to możemy sprzedać je bez uiszczania podatku PIT dopiero po 31 grudnia 2015 r. (5 lat od 31 grudnia 2010 r.), a gdy tego samego dnia wygramy samochód lub inną rzecz, to odsprzedać je możemy po 30 listopada 2010 r. (6 miesięcy po 31 maja 2010 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Podatki osobiste

Konieczność obliczenia podatku PIT od powyższych transakcji, nie oznacza jednak tego, że zawsze będziemy musieli coś wpłacić temu fiskusowi. Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia powyższych rzeczy, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Przychodem jest oczywiście cena uzyskana z sprzedaży, a kosztem nabycia jest w tym przypadku wartość, jaka została przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranej w konkursie.

REKLAMA

Jeżeli zatem sprzedamy wygrany samochód za kwotę nie wyższą, niż jego wartość „konkursowa”, to podatek PIT wyliczamy od kwoty 0,00 zł, czyli go nie płacimy. Jeżeli zaś sprzedamy drożej, to powstałą różnicę możemy pomniejszyć o wartość poniesionych nakładów na ten pojazd i wtedy podstawą opodatkowania jest to, co zostanie z naszych wyliczeń. Podatku tego nie wpłacamy od razy do urzędu skarbowego, ale wyliczenia te wpisujemy do zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-37.

Bardzo ważnym „haczykiem”, o którym wspomina również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPB1/415-202/10/HD z dnia 14 maja 2010 r. jest to, że pojazdy będące nagrodami, bardzo często kupowane są przez organizatorów konkursów i loterii po cenach niższych, niż rynkowe (dostają oni rabat).

Jeżeli zatem dokonamy odsprzedaży takiego samochodu po cenie jego nabycia (cenie „konkursowej”), a więc po cenie niższej niż rynkowa, to niestety musimy liczyć się z tym, że na mocy art. 19 ustawy o PIT nasz naczelnik urzędu skarbowego lub dyrektor urzędu kontroli skarbowej, mogą zakwestionować cenę sprzedaży i określić ją samemu. To oczywiście skutkować będzie koniecznością uiszczenia podatku.

Dodatkowo, jeśli wciąż nie będziemy się zgadzać ze skarbówką i powołany zostanie biegły dla oszacowania wartości samochodu, możemy zostać obciążeni także kosztami pracy tego biegłego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA