REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spotkania integracyjne firmy – co z podatkami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
imprezy integracyjne - prawo różnicuje pracowników i współpracowników
imprezy integracyjne - prawo różnicuje pracowników i współpracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Imprezy integracyjne stanowią koszt uzyskania przychodu. Związek pomiędzy taką imprezą a przychodami pracodawcy jest oczywisty. Co w przypadku współpracowników?

Impreza integracyjna a koszty podatkowe – niekorzystne orzeczenie NSA

To już kolejny raz, kiedy Wojewódzki Sąd Administracyjny wydaje wyrok korzystny dla podatnika, a Naczelny Sąd Administracyjny przyznaje rację fiskusowi, opierając się na argumentacji, której daleko do idealnej.

REKLAMA

Autopromocja

Pod koniec zeszłego roku NSA uchylił wyrok dotyczący możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu (dalej: KUP), wydatków związanych z imprezą integracyjną w części, która dotyczyła osób zatrudnionych w ramach umowy B2B. Wydawałoby się, że sądy powinny patrzeć na skutki podatkowe nieco szerzej, nie odwołując się jedynie do literalnego brzmienia przepisów – no niestety, nie tym razem.

NSA – impreza integracyjna nie jest kosztem podatkowym w przypadku B2B

REKLAMA

WSA wykazał się zrozumieniem i wyszedł naprzeciw podatnikom uznając, że fakt prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez współpracowników nie przesądza o tym, że należy wykluczyć ich ze stałej części zespołu. Sąd celnie podkreślił, że rodzaj umowy łączącej pracodawcę z samozatrudnionymi nie może być przesłanką wyłączającą zastosowanie przepisów dotyczących KUP. Znaczenie ma bowiem jednakowy cel zaproszenia pracowników i współpracowników na imprezę, tj. dalsze utrzymanie dobrej relacji, czy nawet jej pogłębienie.

Niestety NSA nie uznaje współpracowników za pracowników w żadnym aspekcie. Zdaniem sądu osoby samozatrudnione na własną rękę organizują swoją działalność i działają głównie na własną korzyść – pracodawca nie ma zatem potrzeby, aby dbać o to, żeby takie osoby czuły się docenione poprzez jakikolwiek system zachęt. Dla NSA nie ma znaczenia, że osoby zatrudnione na umowie B2B na co dzień traktowane są jak „normalni” pracownicy. Nieistotny jest fakt, że spędzają dużo czasu z innymi pracownikami, którzy również traktują ich jak równych sobie.

Właśnie na takiej ograniczonej podstawie NSA stwierdził, że nie można tłumaczyć organizowania spotkań integracyjnych dla osób na B2B, koniecznością motywowania ich do lepszej relacji z pracodawcą. Coraz częstsze, profiskalne podejście sądów do spraw podatników, pozbawia ich zaufania do organów interpretacyjnych, które każdą sprawę powinny badać w sposób kompleksowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Impreza integracyjna dla pracowników i współpracowników – konsekwencje podatkowe 

REKLAMA

Perspektywa szczegółowego ustalania w trakcie imprezy tego, co i w jakiej ilości dana osoba, niebędąca pracownikiem zjadła czy wypiła jest kuriozalna. Niestety, jeśli na imprezie poza pracownikami, znaleźliby się także współpracownicy, należałoby oszacować jaka część wydatków faktycznie będzie mogła zostać zaliczona do KUP. Pozostaje więc tylko jedno rozwiązanie – nie zapraszać na imprezy integracyjne współpracowników, bo to się po prostu nie opłaca.

Można mieć także nadzieję, że sądy zaczną myśleć racjonalnie i zaczną skłaniać się ku temu, żeby wydawać decyzje w oparciu nie tylko o literalne brzmienie przepisów, ale także przy uwzględnieniu realiów biznesowych.

Patrycja Dominiczak, Kancelaria Mentzen 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA