REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć używanie prywatnych samochodów pracowników do służbowych jazd lokalnych?

Meritoros
Biura rachunkowe
Używanie prywatnych samochodów pracowników do służbowych jazd lokalnych
Używanie prywatnych samochodów pracowników do służbowych jazd lokalnych

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że pracownicy wykorzystują swoje prywatne samochody dla celów służbowych. Z tego tytułu przysługuje im zwrot poniesionych przez nich wydatków.

Aktem prawnym regulującym tę kwestię jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Umowa, stawki i limity

Zgodnie z tym rozporządzeniem, zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych (ale także motocykli i motorowerów) niebędących własnością pracodawcy odbywa się na podstawie stosownej umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą i pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych.

Umowa taka musi spełniać warunki określone w niniejszym rozporządzeniu oraz dla celów dowodowych powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.

Wysokość zwrotu kosztów uzależniona jest od pojemności silnika samochodu osobowego (motocykla, motoroweru). Koszty używania tych pojazdów dla celów służbowych pracodawca pokrywa według stawki za 1 kilometr, które nie mogą być wyższe niż:

- dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł,

- dla motocykla – 0,2302 zł,

- dla motoroweru – 0,1382 zł.

Należy podkreślić, że stawki te dotyczą zarówno jazd lokalnych jak i podróży służbowych.

Pracodawca ustala miesięczny limit na jazdy lokalne, który nie może być wyższy niż:

- 300 km – do 100 tys. mieszkańców,

- 500 km – ponad 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,

- 700 km – ponad 500 tys. mieszkańców.

Jak widać, limit ten uzależniony jest od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w których pracownik jest zatrudniony. Może on zostać podwyższony: w służbie leśnej – do 1500 km, w służbach ratowniczych i w innych właściwych instytucjach w sytuacji zagrożenia klęską żywiołową lub usuwania jej skutków, albo skutków katastrofy ekologicznej - do 3000 km.

Miesięczny ryczałt i kilometrówka

Zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych dla celów służbowych dokonuje się na podstawie miesięcznego ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne, po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu.

Należy podkreślić, że pracodawca może określić pracownikowi niższy limit kilometrów, niż ten, który wynika z przepisów rozporządzenia. Ryczałt obliczany może być także na podstawie faktycznego przebiegu pojazdu, udokumentowanego odpowiednią ewidencją (tzw. kilometrówką).

Sposób jego rozliczenia uzależniony jest od treści umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. W przypadku gdy za jazdy lokalne przysługuje pracownikowi określony ryczałt, nie prowadzi się do takiego samochodu ewidencji przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Pan Michał, pracujący w miejscowości o liczbie mieszkańców wynoszącej 800 tys., zawarł z pracodawcą umowę cywilnoprawną o używaniu pojazdu, samochodu osobowego o pojemności silnika 1400 cm3, do celów służbowych.

Pracodawca określił miesięczny limit kilometrów w wysokości 700 km.

W związku z powyższym należny miesięczny ryczałt z tego tytułu wyniesie: 0,8358 zł x 700 km = 585,06 zł.

Kwotę ustalonego ryczałtu zmniejsza się o jedną dwudziestą drugą za każdy dzień roboczy nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy w którym pracownik nie dysponował pojazdem dla celów służbowych.

Pan Michał w miesiącu wrześniu przebywał na urlopie wypoczynkowym. Nieobecność trwała 5 dni. Wyliczenia związane z ustaleniem należnego ryczałtu będą następujące:

585,06 zł : 22 = 26,59 zł
5 dni x 26,59 zł = 132,95 zł
585,06 zł – 132,95 zł = 452,11 zł

Ryczałt za miesiąc wrzesień wyniesie 452,11 zł.

Oświadczenie pracownika

Jak już wspomniano wcześniej pracownik powinien złożyć pracodawcy pisemne oświadczenie o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu.

Oświadczenie takie powinno zawierać dane dotyczące pojazdu, tzn. pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny, oraz określać ilość dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także ilość dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem dla celów służbowych.

Podsumowując, aby pracownik mógł uzyskać zwrot z tytułu kosztów poniesionych na używanie do celów służbowych pojazdów nie będących własnością pracodawcy, należy:

- zawrzeć z pracodawcą umowę cywilnoprawną o używanie pojazdu do celów służbowych,

- złożyć pisemne oświadczenie o używaniu przez pracownika pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu,

- w przypadku rozliczania się na podstawie faktycznego przebiegu pojazdu, złożyć ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą m.in. imię i nazwisko pracownika, adres zamieszkania, numer rejestracyjny pojazdu, pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane (art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Zwrot kosztów używania pojazdu a składki ZUS

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek nie stanowi zwrot kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu – określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu, prowadzonej przez niego według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (§ 2 ust. 1 pkt 13).

Opodatkowanie zwrotu kosztów używania pojazdu

Zwrot kosztów używania pojazdu przez pracownika opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Potwierdzają to liczne interpretacje, m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2010 r. (sygn.. IPPB2/415-319/10-4/AS).

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika z przepisów innych ustaw (art. 21 ust. 1 pkt 23b).

Powyższy przepis zwalnia z podatku jedynie konkretne grupy zawodowe, np. leśników czy listonoszy. W związku z powyższym ogólną zasadą jest opodatkowanie zwrotu koszów używania pojazdów podatkiem dochodowym.

Pracodawca Pana Michała powinien opodatkować ryczałt wypłacony mu za miesiąc wrzesień według stawki 18%. Należna zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie więc:

452,11 zł x 18% = 81,38 zł = 81 zł

Pan Michał z tytułu używania samochodu prywatnego dla celów służbowych otrzyma kwotę:
452,11 zł – 81 zł = 371,11 zł.

Jak już wspomniano wcześniej przychód pracownika zwolniony jest ze składek ZUS. Opodatkowana byłaby jedynie kwota nadwyżki ponad określony przepisami limit.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA