REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma PIT od obowiązkowych szkoleń dla pracowników

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Obowiązkowe szkolenia dla pracowników a PIT
Obowiązkowe szkolenia dla pracowników a PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie świadczeń w naturze, opodatkowaniu podlega nie to, co pracownik może otrzymać, ale to co faktycznie skonsumował. W prawie podatkowym musi być bowiem ściśle określona wartość świadczenia, która stanowi później podstawę opodatkowania. W przypadku szkoleń, pracownik bierze w nich udział w ramach swoich obowiązków pracowniczych. Zakład pracy ma obowiązek pokryć koszty zakwaterowania, wyżywienia, więc nie może to generować dodatkowych przychodów po stronie pracownika.

Tezy te zostały przedstawione w ustnym uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 października 2011 r. (sygn. III SA/Wa 555/11).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która ponosiła wydatki związane z organizowaniem spotkań pracowników. Zdarzało się, że były one organizowane w miejscach atrakcyjnych turystycznie.

Spotkania miały charakter szkoleniowy i wówczas były obowiązkowe dla pracowników, lub integracyjny, w których pracownicy nie musieli uczestniczyć.

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy z tytułu uczestnictwa pracowników w wyjazdach, podczas których odbywają się imprezy integracyjne, spotkania i szkolenia pracowników, powinna ona pobierać zaliczki na PIT?

REKLAMA

Zdaniem spółki, do powstania przychodu nie dojdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazała, że udział pracowników w spotkaniu integracyjnym o charakterze otwartym ma dobrowolny charakter. Podczas jego trwania nie ma możliwości ustalenia tego, kto, w jakim stopniu i czy w ogóle skorzystał z oferowanych świadczeń.

Nie ma zatem obiektywnej możliwości ustalenia przychodu. Z kolei w sytuacji,  gdy wyjazd jest połączony ze szkoleniem, w którym pracownik ma obowiązek uczestniczyć, nie ma mowy o powstaniu u pracowników przychodu ze stosunku pracy.

Spółka nie ma zatem obowiązku pobrania zaliczki na PIT. Realizacja obowiązków służbowych przez pracownika nie może generować dla tego pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy. Spółka powołała się też na orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zasady rozliczania ulg w PIT uległy zmianie od 2011 roku

PIT 2011 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

Przychód tylko w razie skorzystania ze świadczenia

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

Podkreślił, iż o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z oferowanych przez pracodawcę świadczeń w postaci wyjazdów szkoleniowych i towarzyszących im imprez integracyjnych, lecz samo otrzymanie przez pracownika możliwości skorzystania z nich.

Zdaniem organu, jeśli spotkania/wyjazdy są skierowane do ogółu lub określonej grupy pracowników, spółka jest w stanie ustalić, kto w nich uczestniczył, nawet jeśli nie wymagano potwierdzenia obecności. Wobec tego spółka jest w stanie ustalić wartość nieodpłatnych świadczeń z tytułu możliwości uczestnictwa w organizowanych przez nią spotkaniach integracyjnych i przyporządkować je poszczególnym pracownikom. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, sprawa trafiła do WSA.

Zdaniem sądu, organ podatkowy błędnie przyjął, że w przypadku świadczeń w naturze, opodatkowaniu podlega sama możliwość skorzystania z nich. Tymczasem, w opinii WSA, opodatkowaniu podlegają jedynie te świadczenia, z których pracownik rzeczywiście skorzystał.

Sąd wyjaśnił, że w przypadku wyjazdów szkoleniowych, jeśli pracownik bierze w nich udział w ramach swoich obowiązków pracowniczych, zakład pracy zapewnia mu koszty zakwaterowania, wyżywienia, itp. 

Nie może to jednak generować dodatkowych przychodów po stronie pracownika. Jeśli chodzi o ewentualne imprezy towarzyszące takiemu szkoleniu, to nie można ustalić z jakich atrakcji pracownik skorzystał, a zatem również w tym przypadku ustalenie ewentualnego przychodu nie jest możliwe.

Sąd podkreślił, że w prawie podatkowym musi być ściśle określona wartość świadczenia, stanowiąca podstawę opodatkowania.

Joanna Dekarz jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA