REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma PIT od obowiązkowych szkoleń dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Obowiązkowe szkolenia dla pracowników a PIT
Obowiązkowe szkolenia dla pracowników a PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie świadczeń w naturze, opodatkowaniu podlega nie to, co pracownik może otrzymać, ale to co faktycznie skonsumował. W prawie podatkowym musi być bowiem ściśle określona wartość świadczenia, która stanowi później podstawę opodatkowania. W przypadku szkoleń, pracownik bierze w nich udział w ramach swoich obowiązków pracowniczych. Zakład pracy ma obowiązek pokryć koszty zakwaterowania, wyżywienia, więc nie może to generować dodatkowych przychodów po stronie pracownika.

Tezy te zostały przedstawione w ustnym uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 października 2011 r. (sygn. III SA/Wa 555/11).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która ponosiła wydatki związane z organizowaniem spotkań pracowników. Zdarzało się, że były one organizowane w miejscach atrakcyjnych turystycznie.

Spotkania miały charakter szkoleniowy i wówczas były obowiązkowe dla pracowników, lub integracyjny, w których pracownicy nie musieli uczestniczyć.

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy z tytułu uczestnictwa pracowników w wyjazdach, podczas których odbywają się imprezy integracyjne, spotkania i szkolenia pracowników, powinna ona pobierać zaliczki na PIT?

Zdaniem spółki, do powstania przychodu nie dojdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazała, że udział pracowników w spotkaniu integracyjnym o charakterze otwartym ma dobrowolny charakter. Podczas jego trwania nie ma możliwości ustalenia tego, kto, w jakim stopniu i czy w ogóle skorzystał z oferowanych świadczeń.

Nie ma zatem obiektywnej możliwości ustalenia przychodu. Z kolei w sytuacji,  gdy wyjazd jest połączony ze szkoleniem, w którym pracownik ma obowiązek uczestniczyć, nie ma mowy o powstaniu u pracowników przychodu ze stosunku pracy.

Spółka nie ma zatem obowiązku pobrania zaliczki na PIT. Realizacja obowiązków służbowych przez pracownika nie może generować dla tego pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy. Spółka powołała się też na orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zasady rozliczania ulg w PIT uległy zmianie od 2011 roku

PIT 2011 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

Przychód tylko w razie skorzystania ze świadczenia

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

REKLAMA

Podkreślił, iż o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z oferowanych przez pracodawcę świadczeń w postaci wyjazdów szkoleniowych i towarzyszących im imprez integracyjnych, lecz samo otrzymanie przez pracownika możliwości skorzystania z nich.

Zdaniem organu, jeśli spotkania/wyjazdy są skierowane do ogółu lub określonej grupy pracowników, spółka jest w stanie ustalić, kto w nich uczestniczył, nawet jeśli nie wymagano potwierdzenia obecności. Wobec tego spółka jest w stanie ustalić wartość nieodpłatnych świadczeń z tytułu możliwości uczestnictwa w organizowanych przez nią spotkaniach integracyjnych i przyporządkować je poszczególnym pracownikom. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, sprawa trafiła do WSA.

Zdaniem sądu, organ podatkowy błędnie przyjął, że w przypadku świadczeń w naturze, opodatkowaniu podlega sama możliwość skorzystania z nich. Tymczasem, w opinii WSA, opodatkowaniu podlegają jedynie te świadczenia, z których pracownik rzeczywiście skorzystał.

Sąd wyjaśnił, że w przypadku wyjazdów szkoleniowych, jeśli pracownik bierze w nich udział w ramach swoich obowiązków pracowniczych, zakład pracy zapewnia mu koszty zakwaterowania, wyżywienia, itp. 

Nie może to jednak generować dodatkowych przychodów po stronie pracownika. Jeśli chodzi o ewentualne imprezy towarzyszące takiemu szkoleniu, to nie można ustalić z jakich atrakcji pracownik skorzystał, a zatem również w tym przypadku ustalenie ewentualnego przychodu nie jest możliwe.

Sąd podkreślił, że w prawie podatkowym musi być ściśle określona wartość świadczenia, stanowiąca podstawę opodatkowania.

Joanna Dekarz jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA