REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady rozliczania ulg w PIT uległy zmianie od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT
Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpiły zmiany w stosowaniu ulgi internetowej, ulgi rehabilitacyjnej i ulgi dla honorowych krwiodawców. Przewiduje to nowelizacja ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478).

Ulga internetowa również dla korzystających bezprzewodowo

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczasowe brzmienie przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT nie obejmuje wprost korzystania z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych w komputerach lub telefonach komórkowych. Organy podatkowe pozwalały na odliczanie kosztów korzystania z Internetu bezprzewodowo o ile podatnik korzystał z sieci w miejscu zamieszkania.

Trudno udowodnić, że podatnik cały rok korzysta bezprzewodowo z sieci tylko we własnym domu lub mieszkaniu. Równie trudno udowodnić, że tak nie było, choć współpraca fiskusa z telekomami jest co roku lepsza.

Aby zlikwidować przyczynę sporów i kontrowersji oraz dostosować ulgę internetową do nowych czasów powstała propozycja usunięcia z przepisu wyrazów „w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika”.

REKLAMA

Oznacza to, że nie będzie miało znaczenia gdzie podatnik będzie korzystał z sieci (może to być np. również kawiarenka internetowa), musi tylko udowodnić, że poniósł koszty tego używania i w granicy limitu 760 zł rocznie będzie mógł poniesione wydatki odliczyć od dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operatorzy usług internetowych coraz częściej proponują klientom rezygnację z papierowych faktur VAT na rzecz faktur udostępnianych do wiadomości użytkowników treści faktur na stronie internetowej operatora bądź przesyłanych użytkownikom pocztą elektroniczną. Dlatego w omawianej nowelizacji w art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, zrezygnowano z wymogu dokumentowania wydatków poniesionych na Internet fakturą VAT.

Wysokość wydatków z tego tytułu będzie ustalana na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie zawierających dane sprzedawcy i nabywcy, rodzaj usługi i kwotę zapłaty. Zatem każdy dowód, z którego będzie wynikało, że podatnik uiścił opłatę za użytkowanie Internetu będzie dowodem stanowiącym podstawę do dokonania odliczenia od dochodu, w ramach obowiązującego limitu 760 zł.

Polecamy: serwis Koszty

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Ulga dla honorowych krwiodawców inaczej dokumentowana

REKLAMA

Darowizny przekazane na cele krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi, będą dokumentowane zaświadczeniem wystawionym przez jednostkę organizacyjną realizującą zadania w zakresie pobierania krwi. W zaświadczeniu tym pobierający krew podawać będzie wyłącznie ilość bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników przez honorowego dawcę.

Ponadto omawiana nowelizacja ustawy o PIT przewiduje rezygnację w art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT z wtrącenia dotyczącego nieuwzględniania wartości krwi, za którą dawca otrzymał zapłatę (gdyż w tym przypadku w ogóle nie mamy do czynienia z darowizną) oraz przeniesieniem sposobu dokumentowania darowizny krwi lub jej składników do odrębnego punktu w tym ustępie.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ulga rehabilitacyjna

Powyższe zmiany wymagają również korekt w art. 26 ust. 7b ustawy o PIT dotyczące sposobu ustalania wysokości poniesionych na cele rehabilitacyjne wydatków, które nie są ograniczone limitem kwotowym, polegających na dostosowaniu przepisów do przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oraz do brzmienia art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy w zakresie przekazywania zaliczek od wynagrodzeń pracowników na zakładowy fundusz aktywności.

Ponadto wprowadzono w art. 26 ust. 7c ustawy o PIT regulację obligującą podatnika do przedstawienia dokumentów, które potwierdzają poniesienie przez niego wydatków (a nie dokumentów z których wynika wysokość wydatkowanych kwot), w sposób analogiczny do obecnego brzmienia art. 27f ust. 5 ustawy o PIT.

Dokumentem takim będzie np.
- zaświadczenie potwierdzające zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych czy
- oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania o posiadaniu psa wraz z okazaniem certyfikatu potwierdzającego odbycie specjalistycznego szkolenia przez psa, czy też
- wskazanie z imienia i nazwiska osób, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika,

Z dniem 19 czerwca 2008 r. znowelizowano ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.). Wprowadzono do niej instytucję psa asystującego, który zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, oznacza odpowiednio wyszkolonego i specjalnie oznaczonego psa, w szczególności psa przewodnika osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

W ustawie tej nie przewidziano zmiany w art. 26 ust. 7a pkt 8 ustawy o PIT mimo, iż przepis ten obejmuje regulacje dotyczące psa przewodnika osób niewidomych. W omawianej nowelizacji ustawy o PIT postanowiono zatem, aby poprzez odwołanie się do definicji psa asystującego zawartej w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, obejmującej zarówno psa przewodnika dla osób niedowidzących oraz niewidomych oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, rozszerzyć zakres odliczenia.

Z ulgi rehabilitacyjnej w zakresie wydatków na utrzymanie psa będą mogły po zmianie skorzystać również osoby niedowidzące oraz osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczone do I grupy inwalidztwa.

Odwołanie się do definicji psa asystującego, pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości co do tego, że ulga przysługuje wyłącznie w związku z utrzymywaniem psa odpowiednio przeszkolonego, posiadającego certyfikat wydany przez uprawniony do tego podmiot prowadzący szkolenie psów asystujących, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.

Pełna treść nowelizacji ustawy o PIT

Zmienione przepisy obowiązują od 1 stycznia 2011 r. i dotyczą dochodów uzyskanych od tego dnia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA