REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady rozliczania ulg w PIT uległy zmianie od 2011 roku

Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT
Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpiły zmiany w stosowaniu ulgi internetowej, ulgi rehabilitacyjnej i ulgi dla honorowych krwiodawców. Przewiduje to nowelizacja ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478).

Ulga internetowa również dla korzystających bezprzewodowo

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczasowe brzmienie przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT nie obejmuje wprost korzystania z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych w komputerach lub telefonach komórkowych. Organy podatkowe pozwalały na odliczanie kosztów korzystania z Internetu bezprzewodowo o ile podatnik korzystał z sieci w miejscu zamieszkania.

Trudno udowodnić, że podatnik cały rok korzysta bezprzewodowo z sieci tylko we własnym domu lub mieszkaniu. Równie trudno udowodnić, że tak nie było, choć współpraca fiskusa z telekomami jest co roku lepsza.

Aby zlikwidować przyczynę sporów i kontrowersji oraz dostosować ulgę internetową do nowych czasów powstała propozycja usunięcia z przepisu wyrazów „w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika”.

Oznacza to, że nie będzie miało znaczenia gdzie podatnik będzie korzystał z sieci (może to być np. również kawiarenka internetowa), musi tylko udowodnić, że poniósł koszty tego używania i w granicy limitu 760 zł rocznie będzie mógł poniesione wydatki odliczyć od dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operatorzy usług internetowych coraz częściej proponują klientom rezygnację z papierowych faktur VAT na rzecz faktur udostępnianych do wiadomości użytkowników treści faktur na stronie internetowej operatora bądź przesyłanych użytkownikom pocztą elektroniczną. Dlatego w omawianej nowelizacji w art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, zrezygnowano z wymogu dokumentowania wydatków poniesionych na Internet fakturą VAT.

Wysokość wydatków z tego tytułu będzie ustalana na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie zawierających dane sprzedawcy i nabywcy, rodzaj usługi i kwotę zapłaty. Zatem każdy dowód, z którego będzie wynikało, że podatnik uiścił opłatę za użytkowanie Internetu będzie dowodem stanowiącym podstawę do dokonania odliczenia od dochodu, w ramach obowiązującego limitu 760 zł.

Polecamy: serwis Koszty

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Ulga dla honorowych krwiodawców inaczej dokumentowana

REKLAMA

Darowizny przekazane na cele krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi, będą dokumentowane zaświadczeniem wystawionym przez jednostkę organizacyjną realizującą zadania w zakresie pobierania krwi. W zaświadczeniu tym pobierający krew podawać będzie wyłącznie ilość bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników przez honorowego dawcę.

Ponadto omawiana nowelizacja ustawy o PIT przewiduje rezygnację w art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT z wtrącenia dotyczącego nieuwzględniania wartości krwi, za którą dawca otrzymał zapłatę (gdyż w tym przypadku w ogóle nie mamy do czynienia z darowizną) oraz przeniesieniem sposobu dokumentowania darowizny krwi lub jej składników do odrębnego punktu w tym ustępie.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ulga rehabilitacyjna

Powyższe zmiany wymagają również korekt w art. 26 ust. 7b ustawy o PIT dotyczące sposobu ustalania wysokości poniesionych na cele rehabilitacyjne wydatków, które nie są ograniczone limitem kwotowym, polegających na dostosowaniu przepisów do przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oraz do brzmienia art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy w zakresie przekazywania zaliczek od wynagrodzeń pracowników na zakładowy fundusz aktywności.

Ponadto wprowadzono w art. 26 ust. 7c ustawy o PIT regulację obligującą podatnika do przedstawienia dokumentów, które potwierdzają poniesienie przez niego wydatków (a nie dokumentów z których wynika wysokość wydatkowanych kwot), w sposób analogiczny do obecnego brzmienia art. 27f ust. 5 ustawy o PIT.

Dokumentem takim będzie np.
- zaświadczenie potwierdzające zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych czy
- oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania o posiadaniu psa wraz z okazaniem certyfikatu potwierdzającego odbycie specjalistycznego szkolenia przez psa, czy też
- wskazanie z imienia i nazwiska osób, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika,

Z dniem 19 czerwca 2008 r. znowelizowano ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.). Wprowadzono do niej instytucję psa asystującego, który zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, oznacza odpowiednio wyszkolonego i specjalnie oznaczonego psa, w szczególności psa przewodnika osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

W ustawie tej nie przewidziano zmiany w art. 26 ust. 7a pkt 8 ustawy o PIT mimo, iż przepis ten obejmuje regulacje dotyczące psa przewodnika osób niewidomych. W omawianej nowelizacji ustawy o PIT postanowiono zatem, aby poprzez odwołanie się do definicji psa asystującego zawartej w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, obejmującej zarówno psa przewodnika dla osób niedowidzących oraz niewidomych oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, rozszerzyć zakres odliczenia.

Z ulgi rehabilitacyjnej w zakresie wydatków na utrzymanie psa będą mogły po zmianie skorzystać również osoby niedowidzące oraz osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczone do I grupy inwalidztwa.

Odwołanie się do definicji psa asystującego, pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości co do tego, że ulga przysługuje wyłącznie w związku z utrzymywaniem psa odpowiednio przeszkolonego, posiadającego certyfikat wydany przez uprawniony do tego podmiot prowadzący szkolenie psów asystujących, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.

Pełna treść nowelizacji ustawy o PIT

Zmienione przepisy obowiązują od 1 stycznia 2011 r. i dotyczą dochodów uzyskanych od tego dnia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA