reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Brak korekty PIT-11 w przypadku błędów w zaliczkach

Brak korekty PIT-11 w przypadku błędów w zaliczkach

Pracodawcy musieli zmierzyć się z problemem podwyższenia kosztów uzyskania przychodów w trakcie 2019 r. za miesiące od października do grudnia. Często powodowało to problemy techniczne np. w programach do obsługi kadrowej. Podwyższenie kosztów uzyskania przychodów jest efektem zmiany treści przepisu art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącej następstwem wejścia w życie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1835).

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na mocy art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy (w tym pracodawcy) są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku przychodów uzyskanych przez nierezydenta – urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według wzoru określonego w rozporządzeniu wykonawczym – tzw. informację PIT-11.

W przypadku nieuwzględnienia nowej wysokości kosztów i błędnego naliczenia w dotychczasowej wysokości, a następnie wykazania nieprawidłowej wysokości w PIT-11, skonsternowani pracownicy mogą domagać się wystawienia korekty PIT-11 za 2019 r. W takiej sytuacji pracodawca nie jest zobowiązany do dokonania korekty informacji PIT-11.
Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 marca 2020 r. (znak 0112-KDIL2-1.4011.278.2020.1.DJ). Organ interpretacyjny w powyższej interpretacji indywidualnej wskazuje, że: „(…) informacje i deklaracje podatkowe, w tym PIT-11, służą do odwzorowania zaistniałego w trakcie roku podatkowego stanu faktycznego, a nie do jego kreowania. (…) W konsekwencji, gdy z jakiegoś powodu (w tym w wyniku błędu płatnika np. z przyczyn technicznych – co ma miejsce w analizowanej sprawie) przy poborze zaliczek na podatek zostały uwzględnione koszty uzyskania przychodów niższe niż te, które pracownikowi przysługują, w PIT-11 należy wykazać jedynie te zaniżone koszty uzyskania przychodów.”

Warto zaznaczyć, że w przypadku błędnego naliczenia kosztów, pracodawca powinien przekazać pracownikom informacje o wszelkich nieprawidłowościach oraz poinformować że w rozliczeniu rocznym powinni uwzględnić koszty uzyskania przychodu w kwocie, jaka im faktycznie przysługiwała za 2019 r.

Tomasz Janik, konsultant podatkowy w ECDP Tax Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS - podatki, prawo

Jakie zmiany w podatkach i ZUS wprowadza Tarcza antykryzysowa 4.0

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Echaust-Przybytniak

Deputy Legal Director, RK RODO

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama