REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT za 2019 rok - zwrot nadpłaty podatku dla przedsiębiorców trochę później

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
PIT za 2019 rok - zwrot nadpłaty podatku dla przedsiębiorców trochę później
PIT za 2019 rok - zwrot nadpłaty podatku dla przedsiębiorców trochę później

REKLAMA

REKLAMA

Firmy nie dość, że muszą same rozliczyć się z PIT za 2019 r., to dłużej poczekają na zwrot nadpłaty. W tym roku bowiem termin liczy się dopiero od 15 lutego. Nowe zasady są niekorzystne dla wszystkich przedsiębiorców, ale szczególnie dla tych, którzy mają prawo do ulg na innowacyjność: IP Box albo na badania i rozwój. Nie mogli bowiem korzystać z preferencji w trakcie roku, a teraz będą musieli jeszcze poczekać. Zwrotu podatku nie dostaną też do 15 lutego przedsiębiorcy korzystający z ulg na dziecko bądź rozliczający się wspólnie z małżonkiem.

Nowe terminy

Gdy w ubiegłym roku Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzała nowa usługę Twój e-PIT, zakładano, że w 2020 r. obejmie ona również przedsiębiorców płacących PIT.

REKLAMA

REKLAMA

W tym celu wprowadzono datę początkową składania zeznań (15 lutego), by skarbówka zdążyła zebrać odpowiednie informacje i wypełnić PIT-y.

Problem polega na tym, że KAS wycofała się w tym roku z wypełniania PIT przedsiębiorcom, a nowy termin na złożenie zeznań pozostał.

Jeżeli więc przedsiębiorca złoży roczne zeznanie wcześniej, to skarbówka i tak uzna, że PIT wpłynął do niej 15 lutego. Od tego momentu liczy się więc termin na zwrot nadpłaty. Korzystne jest jedynie to, że dla rozliczających się przez internet termin ten wynosi 45 dni, a nie – jak w pozostałych sytuacjach – trzy miesiące.

REKLAMA

Z ostatnią zaliczką

To niejedyna niekorzystna dla przedsiębiorców zmiana. Przypomnijmy, że w tym roku po raz pierwszy nie mogli zrezygnować z zaliczki za grudzień lub za IV kwartał 2019 r., składając od razu zeznanie roczne. Zaliczkę musieli wpłacić do 20 stycznia. Pisaliśmy o tym w artykule „Jeden dzień spóźnienia to nie powód do zapłaty za 100 dni” (DGP nr 8/2020).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stracili na tym ci, którzy spodziewają się nadpłaty w rozliczeniu rocznym. Nie dość, że musieli zapłacić zaliczkę za grudzień lub za ostatni kwartał 2019 r., to poczekają jeszcze na zwrot nadpłaty. Termin na to zacznie płynąć najwcześniej 15 lutego (o ile tego dnia lub wcześniej przedsiębiorca złoży zeznanie roczne).

Dopiero po zakończeniu roku

Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (np. programistów) korzystających z ulgi IP Box. Obowiązuje ona od 1 stycznia 2019 r. i polega na objęciu 5-proc. stawką PIT (tak samo w CIT) dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (tj. IP). Chodzi m.in. o dochody z: patentów, praw ochronnych na wynalazek, na wzór użytkowy, praw z rejestracji wzoru przemysłowego, z autorskiego prawa do programu komputerowego.

Z urzędowych objaśnień ministra finansów z 15 lipca 2019 r. przedsiębiorcy dowiedzieli się, że nie mogą w trakcie roku płacić zaliczek z zastosowaniem 5-proc. stawki. Mogą to zrobić dopiero w zeznaniu rocznym.

Potwierdzają to też interpretacje indywidualne (wyjątkiem jest interpretacja z 9 stycznia 2020 r., sygn. 0115- KDIT3.4011.445.2019.2.AD).

To oznacza, że na skorzystanie z 5-proc. stawki przyjdzie przedsiębiorcom poczekać najwcześniej do 15 lutego br.

– Taka sama sytuacja jest w przypadku ulgi na badania i rozwój (B+R). Również w tym przypadku Ministerstwo Finansów chce, aby podatnicy stosowali preferencję po zakończeniu roku – wskazuje Grzegorz Kuś, radca prawny i doradca podatkowy z PwC.

Zdaniem eksperta problem rozwiązałaby zmiana przepisów bądź jasna interpretacja umożliwiająca stosowanie obu preferencji, począwszy już od zaliczek płaconych w trakcie roku.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Wspólne rozliczenie

Nie rozwiązałoby to natomiast problemu przedsiębiorców, którzy chcą rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub jako osoby samotnie wychowujące dziecko – z potomkiem bądź chcą skorzystać z ulg (np. na dzieci). Ewentualną nadpłatę wykażą w zeznaniu rocznym, które mogą złożyć najwcześniej 15 lutego.

Nowelizacja, która wyklucza przedsiębiorców z usługi Twój e-PIT, czeka już tylko na podpis prezydenta i publikację w Dzienniku Ustaw. ©℗

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA