REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twój e-PIT dla przedsiębiorców po 2020 roku

Twój e-PIT dla przedsiębiorców po 2020 roku
Twój e-PIT dla przedsiębiorców po 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o PIT, który odsuwa objęcie usługą Twój e-PIT osób prowadzących działalność gospodarczą. W czwartek 9 stycznia 2020 r. podczas drugiego czytania zmian posłowie nie zgłosili poprawek do projektu i projekt został skierowany do głosowania i ustawa została przez Sejm uchwalona. MF zapewnia, że udoskonalona usługa zostanie udostępniona najszybciej jak to możliwe. Zgodnie z projektem od lutego 2020 r. w udostępnionych (w ramach usługi Twój e-PIT) podatnikom deklaracjach wskazywana będzie kwota ulgi na dzieci.

Ostatecznie Sejm uchwalił 9 stycznia 2020 r. tą nowelizację - za uchwaleniem nowelizacji głosowało 263 posłów, przeciw było 177, a 5 wstrzymało się od głosu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dotyczy on usługi Twój e-PIT, czyli udostępniania przez fiskusa wstępnie wypełnionych deklaracji podatkowych.

Sprawozdanie z prac sejmowej Komisji Finansów Publicznych nad projektem przedstawił w czwartek w Sejmie Jerzy Małecki (PiS). Wyjaśnił, że komisja na środowym posiedzeniu jednogłośnie poparła zmiany.

Występujący w imieniu PiS Piotr Uściński gratulował Ministerstwu Finansów sprawnego przeprowadzenia pierwszego etapu wprowadzania usługi Twój e-PIT. Zaznaczył, że w rozliczeniach za 2018 r. skorzystało z niej 7 milionów Polaków, co - według posła - świadczy o tym, iż stała się ona powszechna i dostępna.

REKLAMA

"Ten drugi etap oczywiście wchodzi w życie. Natomiast nieco zmienia się zakres tej usługi udostępnienia wstępnie wypełnianych zeznań podatkowych, ze względu na to, że istnieje ryzyko niedopełniania terminów oraz powstania pewnej ilości błędów" - mówił poseł. Ocenił, że propozycja nowelizacji ustawy jest więc rozsądna, a PiS rekomenduje jej uchwalenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentujący KO Jarosław Urbaniak zwrócił uwagę na stwierdzenie zawarte w uzasadnieniu do projektu, zgodnie z którym projektowane rozwiązania zmieniają zakres usługi. Poseł stwierdził, że owa "zmiana zakresu usługi" to nic innego, jak wydłużenie terminu wejścia jej w życie. "Ta cała ustawa tylko i wyłącznie temu służy" - stwierdził Urbaniak. "W związku z tym, że tak naprawdę ten projekt nie zmienia nic poza tym, że dobre dla podatników rozwiązania odkłada w czasie, PO nie będzie popierała tego projektu" - zapowiedział poseł.

"To jest jakaś kompletna awaria, że mamy system, którego nie możemy dać mikroprzedsiębiorcom (...)" - mówiła w imieniu Lewicy Hanna Gill-Piątek. Jej zdaniem wszyscy posłowie powinni głosować za odrzuceniem tego projektu; przeciw będzie głosować Lewica.

Zdaniem Czesława Siekierskiego z KP PSL-Kukiz'15, w obecnej sytuacji nie ma wyjścia - trzeba zaakceptować przesunięcie terminu wejścia w życie usługi w niektórych zakresach. "Po prostu rzeczywistość jest taka, że administracja nie jest przygotowana do jej wprowadzenia" - powiedział. Według niego trzeba jednak zrobić wszystko, aby jak najszybciej zakres usług dla podatników został poszerzony, spełniając wszystkie potrzebne wymogi. Siekierski postulował też przygotowanie przez MF całościowego podejścia upraszczającego system podatkowy w Polsce.

Wiceminister finansów Jan Sarnowski informował, że usługa udostępniania wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych jest cały czas udoskonalana. "Część usług dedykowana przedsiębiorcom będzie dostępna w ramach projektu e-Urząd Skarbowy, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Finansów. Udoskonalona usługa zostanie udostępniona najszybciej jak to możliwe" - mówił.

Dodał, że jest to o tyle istotne, iż z danych wynika, że elektronicznie rozlicza się coraz więcej podatników - zarówno przez Twój e-PIT, jak i system e-Deklaracje. W rozliczeniach za 2018 r. z pierwszego rozwiązania skorzystało ok. 7 mln podatników PIT, a z drugiego - 13 mln. To oznacza, że około 20 mln osób rozliczyło się w zeszłym roku w formie innej niż papierowa.

W środę w Sejmie Sarnowski tłumaczył, że wprowadzenie usługi Twój e-PIT - udostępniania podatnikom przez KAS wstępnie wypełnionych deklaracji podatkowych za pośrednictwem portalu podatkowego - zostało rozłożone na dwa etapy. Na początku 2019 r. udostępniono ją osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, składającym zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 oraz podatnikom uzyskującym przychody z kapitałów pieniężnych (np. przychody ze zbycia akcji), składających zeznanie podatkowe na formularzu PIT-38.

Drugi etap realizacji usługi zaplanowano na 15 lutego 2020 r. Przyjęto m.in., że wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe będzie udostępnione dla osób prowadzących działalność gospodarczą i działy specjalne produkcji rolnej. Rząd zaproponował jednak modyfikację tego planu, co - jak wyjaśniał wiceminister - wiąże się z koniecznością dostosowania do zmian podatkowych wprowadzonych w trakcie 2019 r., m.in. ulgi dla młodych i nowej skali podatkowej.

Zgodnie z projektem od lutego 2020 r. w udostępnionych podatnikom deklaracjach wskazywana będzie kwota ulgi na dzieci. Usługa obejmie też zeznania PIT-28 i PIT-36, składane przez podatników nieprowadzących działalności gospodarczej. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą będą musieli poczekać.

Sarnowski zapewniał, że zmiana nie oznacza odstąpienia od udostępniania przedsiębiorcom wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych, nie wiąże się też z żadnymi dodatkowymi obowiązkami dla przedsiębiorców czy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, nie pogarsza także sytuacji tych podatników. Będą oni rozliczać się za 2019 rok tak jak dotychczas, czyli składając zeznania w formie papierowej lub elektronicznej, czyli przez system e-deklaracje. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA