REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
e-Urząd Skarbowy już wystartował  - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku
e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy zapewni kompleksową obsługę podatnika online. Bez wychodzenia z domu będzie można sprawdzić stan rozliczeń podatkowych i ich historię, czy uzyskać informacje o mandatach i zapłacić je - mówi PAP pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. Pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT. Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r.

Program budowy e-Urzędu Skarbowego ruszył w czerwcu 2019 r. Jak wyjaśnił Koch w rozmowie z PAP, w sprawie dofinansowania realizacji projektu podpisano porozumienie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Opiewa ono na kwotę blisko 102 milionów złotych, które pochodzą z funduszy UE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"W oparciu o portal podatki.gov.pl chcemy zbudować e-Urząd Skarbowy, który zapewni kompleksową obsługę każdego podatnika, w tym przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, aby podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi. Chodzi o to, by nie musiał osobiście udawać się do urzędu skarbowego, by składać wnioski lub dokumenty" – powiedział Koch.

Według niego, po uruchomieniu e-Urzędu Skarbowego urzędy będą mogły skoncentrować się na wsparciu podatników, weryfikacji rozliczeń podatkowych, czy transakcji gospodarczych oraz na pracy analitycznej, która nabiera coraz większego znaczenia.

„To nie znaczy, że +okienka+ definitywnie znikną. Chcemy dać naszym obywatelom alternatywną, cyfrową możliwość kontaktu z fiskusem. Aktualne badania rynku wskazują, że Polacy chętnie korzystają z e-usług i cenią wygodę, jaką daje technologia i możliwości cyfrowego świata. Dobitnie pokazała to wprowadzona w 2019 r. usługa Twój e-PIT, za pomocą której już w pierwszym roku działania Polacy wysłali aż 7 milionów PIT-ów. Dlatego też z determinacją realizujemy naszą wizję, w której podatnik może zrealizować wszystkie czynności związane z podatkami, praktycznie z każdego miejsca na świecie" - powiedział Koch.

REKLAMA

Poinformował, że poszczególne usługi w ramach e-Urzędu Skarbowego będą wdrażane stopniowo. Portal będzie powoli rósł oferując coraz bardziej kompleksową obsługę podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koch przypomniał, że pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT.

Z początkiem 2020 roku obowiązują bowiem sankcje za dokonanie zapłaty za fakturę o wartości przekraczającej 15 tys. zł na rachunek, którego nie ma w tym wykazie. W takiej sytuacji firma podlega tzw. solidarnej odpowiedzialności za zapłatę VAT i nie może zaliczyć płatności do kosztów uzyskania przychodów.

"Jeżeli podatnik w ciągu trzech dni od wykonania takiego przelewu zgłosi ten fakt do urzędu skarbowego, sankcje nie będą go dotyczyć. Od 1 stycznia br. taki formularz zgłoszenia jest dostępny tylko w wersji elektronicznej w ramach e-Urzędu Skarbowego, po uwierzytelnieniu" – powiedział Koch.

Wśród usług przeznaczonych dla osób fizycznych, które pojawią się w e-Urzędzie Skarbowym, jest prezentacja on-line informacji o mandatach wystawianych przez policję. Za ich pobór odpowiada centrum mandatowe MF w Opolu, fiskus ma więc informacje o tym, jakie mandaty zostały wystawione, kiedy i gdzie oraz czy zostały opłacone.

"W sytuacji, kiedy mandat nie będzie opłacony podatnik będzie mógł skorzystać z przycisku +opłać online+ i uregulować należność. Będziemy też rozmawiać z innymi służbami np. Inspekcją Transportu Drogowego, aby móc prezentować kompleksową informację o mandatach" - zapowiedział Koch.

Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r. Podatnik, po zalogowaniu się do systemu, będzie wybierać tzw. kontekst, w jakim będzie chciał pracować. „Obecnie mamy zdefiniowane cztery konteksty: osoby fizycznej, przedsiębiorcy lub pełnomocnika firmy, notariusza i komornika” - powiedział.

Docelowo, korzystając e-Urzędu Skarbowego będzie można zobaczyć bieżący stan wszystkich swoich rozliczeń podatkowych, w tym celnych i akcyzowych, bowiem - jak zapowiedział Koch - planowane jest zintegrowanie e-Urzędu Skarbowego z platformą elektronicznych usług służby celnej (tzw. PUESC).

Ponadto poprzez e-Urząd Skarbowy będzie można uzyskać on-line wszelkiego rodzaju zaświadczenia od fiskusa np. o niezaleganiu z podatkami. Podatnik po zalogowaniu się znajdzie na profilu także historię tzw. mikrorachunku podatkowego (obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. dla PIT, CIT i VAT) wraz ze wszystkimi rozliczeniami zrealizowanymi przez mikrorachunek.

Docelowo, jak zapowiedział Koch, e-Urząd Skarbowy wchłonie też usługę Twój e-PIT, która stanie się częścią e-Urzędu Skarbowego. Zostanie z nim także zintegrowany system e-doręczeń, czyli tzw. skrzynka dla doręczeń podatkowych. Podatnik będzie mógł zdecydować, w jakiej formie chce otrzymywać pisma z administracji skarbowej i w jakiej formie będzie wysyłać pisma do urzędów skarbowych - elektronicznie, czy papierowo.

"Będziemy też integrować e-Urząd Skarbowy z systemem płatności on-line, aby z jego poziomu była możliwość uregulowania swoich zobowiązań wynikających z podatków, mandatów karnych, czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych. Kontynuujemy naszą misję realizacji rozliczeń podatkowych za pomocą przysłowiowych +dwóch kliknięć+, także w obszarze realizacji płatności należności podatkowych” - powiedział.

„Pracujemy także nad udostępnieniem dedykowanego, spersonalizowanego kalendarza zawierającego powiadomienia dla podatnika m.in. w zakresie obowiązków podatkowych, toku postępowań, prowadzonych z udziałem użytkownika, czy dla niego albo innych indywidualnych zdarzeń zdefiniowanych przez niego" – dodał.

W założeniu system będzie podpowiadać np. jaką deklarację i kiedy należy złożyć, kiedy zapłacić podatek, itp. Ministerstwo Finansów myśli też o przypomnieniach, które mogą być przesyłane podatnikom różnymi kanałami np. sms-ami, mms-ami, czy droga mailową.

"Na razie nie ma jeszcze finalnych decyzji, w jakiej formie będą one przekazywane. Kwestia ta wymaga także weryfikacji od strony formalno-prawnej" - powiedział.

Projekt przewiduje, jak wyjaśnił, rozwój koncepcji jednego punktu dostępu do fiskusa – podatnik będzie się logował preferowaną metodą uwierzytelniania przy użyciu tzw. węzła krajowego, a następnie będzie miał dostęp do wszystkich e-usług fiskusa. Jednym z głównych środków uwierzytelniania w tym przypadku jest profil zaufany. Do „węzła” – powiedział przedstawiciel MF - będą sukcesywnie dołączane inne podmioty, tzw. dawcy tożsamości, którzy są w stanie uwierzytelniać podatników, na przykład banki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekt e-Urząd Skarbowy został przygotowany w odpowiedzi na konkurs w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 II Oś priorytetowa E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.

e-Urząd Skarbowy będzie serwisem informacyjno-transakcyjnym Ministerstwa Finansów, w którym zalogowany podatnik będzie miał dostęp do informacji podatkowych i będzie mógł online załatwić sprawy urzędowe dotyczące spraw podatkowych.

e-Urząd Skarbowy - prezentacja

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA