REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

e-Urząd Skarbowy już wystartował  - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku
e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy zapewni kompleksową obsługę podatnika online. Bez wychodzenia z domu będzie można sprawdzić stan rozliczeń podatkowych i ich historię, czy uzyskać informacje o mandatach i zapłacić je - mówi PAP pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. Pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT. Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r.

Program budowy e-Urzędu Skarbowego ruszył w czerwcu 2019 r. Jak wyjaśnił Koch w rozmowie z PAP, w sprawie dofinansowania realizacji projektu podpisano porozumienie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Opiewa ono na kwotę blisko 102 milionów złotych, które pochodzą z funduszy UE.

REKLAMA

Autopromocja

"W oparciu o portal podatki.gov.pl chcemy zbudować e-Urząd Skarbowy, który zapewni kompleksową obsługę każdego podatnika, w tym przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, aby podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi. Chodzi o to, by nie musiał osobiście udawać się do urzędu skarbowego, by składać wnioski lub dokumenty" – powiedział Koch.

Według niego, po uruchomieniu e-Urzędu Skarbowego urzędy będą mogły skoncentrować się na wsparciu podatników, weryfikacji rozliczeń podatkowych, czy transakcji gospodarczych oraz na pracy analitycznej, która nabiera coraz większego znaczenia.

„To nie znaczy, że +okienka+ definitywnie znikną. Chcemy dać naszym obywatelom alternatywną, cyfrową możliwość kontaktu z fiskusem. Aktualne badania rynku wskazują, że Polacy chętnie korzystają z e-usług i cenią wygodę, jaką daje technologia i możliwości cyfrowego świata. Dobitnie pokazała to wprowadzona w 2019 r. usługa Twój e-PIT, za pomocą której już w pierwszym roku działania Polacy wysłali aż 7 milionów PIT-ów. Dlatego też z determinacją realizujemy naszą wizję, w której podatnik może zrealizować wszystkie czynności związane z podatkami, praktycznie z każdego miejsca na świecie" - powiedział Koch.

Poinformował, że poszczególne usługi w ramach e-Urzędu Skarbowego będą wdrażane stopniowo. Portal będzie powoli rósł oferując coraz bardziej kompleksową obsługę podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Koch przypomniał, że pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT.

Z początkiem 2020 roku obowiązują bowiem sankcje za dokonanie zapłaty za fakturę o wartości przekraczającej 15 tys. zł na rachunek, którego nie ma w tym wykazie. W takiej sytuacji firma podlega tzw. solidarnej odpowiedzialności za zapłatę VAT i nie może zaliczyć płatności do kosztów uzyskania przychodów.

"Jeżeli podatnik w ciągu trzech dni od wykonania takiego przelewu zgłosi ten fakt do urzędu skarbowego, sankcje nie będą go dotyczyć. Od 1 stycznia br. taki formularz zgłoszenia jest dostępny tylko w wersji elektronicznej w ramach e-Urzędu Skarbowego, po uwierzytelnieniu" – powiedział Koch.

Wśród usług przeznaczonych dla osób fizycznych, które pojawią się w e-Urzędzie Skarbowym, jest prezentacja on-line informacji o mandatach wystawianych przez policję. Za ich pobór odpowiada centrum mandatowe MF w Opolu, fiskus ma więc informacje o tym, jakie mandaty zostały wystawione, kiedy i gdzie oraz czy zostały opłacone.

"W sytuacji, kiedy mandat nie będzie opłacony podatnik będzie mógł skorzystać z przycisku +opłać online+ i uregulować należność. Będziemy też rozmawiać z innymi służbami np. Inspekcją Transportu Drogowego, aby móc prezentować kompleksową informację o mandatach" - zapowiedział Koch.

Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r. Podatnik, po zalogowaniu się do systemu, będzie wybierać tzw. kontekst, w jakim będzie chciał pracować. „Obecnie mamy zdefiniowane cztery konteksty: osoby fizycznej, przedsiębiorcy lub pełnomocnika firmy, notariusza i komornika” - powiedział.

Docelowo, korzystając e-Urzędu Skarbowego będzie można zobaczyć bieżący stan wszystkich swoich rozliczeń podatkowych, w tym celnych i akcyzowych, bowiem - jak zapowiedział Koch - planowane jest zintegrowanie e-Urzędu Skarbowego z platformą elektronicznych usług służby celnej (tzw. PUESC).

Ponadto poprzez e-Urząd Skarbowy będzie można uzyskać on-line wszelkiego rodzaju zaświadczenia od fiskusa np. o niezaleganiu z podatkami. Podatnik po zalogowaniu się znajdzie na profilu także historię tzw. mikrorachunku podatkowego (obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. dla PIT, CIT i VAT) wraz ze wszystkimi rozliczeniami zrealizowanymi przez mikrorachunek.

Docelowo, jak zapowiedział Koch, e-Urząd Skarbowy wchłonie też usługę Twój e-PIT, która stanie się częścią e-Urzędu Skarbowego. Zostanie z nim także zintegrowany system e-doręczeń, czyli tzw. skrzynka dla doręczeń podatkowych. Podatnik będzie mógł zdecydować, w jakiej formie chce otrzymywać pisma z administracji skarbowej i w jakiej formie będzie wysyłać pisma do urzędów skarbowych - elektronicznie, czy papierowo.

"Będziemy też integrować e-Urząd Skarbowy z systemem płatności on-line, aby z jego poziomu była możliwość uregulowania swoich zobowiązań wynikających z podatków, mandatów karnych, czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych. Kontynuujemy naszą misję realizacji rozliczeń podatkowych za pomocą przysłowiowych +dwóch kliknięć+, także w obszarze realizacji płatności należności podatkowych” - powiedział.

„Pracujemy także nad udostępnieniem dedykowanego, spersonalizowanego kalendarza zawierającego powiadomienia dla podatnika m.in. w zakresie obowiązków podatkowych, toku postępowań, prowadzonych z udziałem użytkownika, czy dla niego albo innych indywidualnych zdarzeń zdefiniowanych przez niego" – dodał.

W założeniu system będzie podpowiadać np. jaką deklarację i kiedy należy złożyć, kiedy zapłacić podatek, itp. Ministerstwo Finansów myśli też o przypomnieniach, które mogą być przesyłane podatnikom różnymi kanałami np. sms-ami, mms-ami, czy droga mailową.

"Na razie nie ma jeszcze finalnych decyzji, w jakiej formie będą one przekazywane. Kwestia ta wymaga także weryfikacji od strony formalno-prawnej" - powiedział.

Projekt przewiduje, jak wyjaśnił, rozwój koncepcji jednego punktu dostępu do fiskusa – podatnik będzie się logował preferowaną metodą uwierzytelniania przy użyciu tzw. węzła krajowego, a następnie będzie miał dostęp do wszystkich e-usług fiskusa. Jednym z głównych środków uwierzytelniania w tym przypadku jest profil zaufany. Do „węzła” – powiedział przedstawiciel MF - będą sukcesywnie dołączane inne podmioty, tzw. dawcy tożsamości, którzy są w stanie uwierzytelniać podatników, na przykład banki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekt e-Urząd Skarbowy został przygotowany w odpowiedzi na konkurs w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 II Oś priorytetowa E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.

e-Urząd Skarbowy będzie serwisem informacyjno-transakcyjnym Ministerstwa Finansów, w którym zalogowany podatnik będzie miał dostęp do informacji podatkowych i będzie mógł online załatwić sprawy urzędowe dotyczące spraw podatkowych.

e-Urząd Skarbowy - prezentacja

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA