REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku na mikrorachunek - konieczne jest wskazanie tytułu przelewu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Mikrorachunek ułatwi przedsiębiorcom opłacanie podatków. Konieczne jest jednak wskazanie tytułu przelewu /fot. Shutterstock
Mikrorachunek ułatwi przedsiębiorcom opłacanie podatków. Konieczne jest jednak wskazanie tytułu przelewu /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomione przez Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2020 roku indywidualne rachunki podatkowe (mikrorachunki podatkowe) ułatwiają przedsiębiorcom opłacanie podatków. Należy jednak pamiętać, że przy dokonywaniu opłat konieczne jest wskazanie tytułu przelewu.

W tym roku przedsiębiorcom łatwiej rozliczyć się z fiskusem. Zamiast przelewów na różne konta urzędów skarbowych wszystkie zobowiązania uiszczają na jeden indywidualny mikrorachunek. Jego numer jest generowany automatycznie. Jednym przelewem można dokonać płatności za różne podatki. – Jeżeli jednak nie wskażemy, jakim tytułem dokonujemy wpłaty, urząd przypisze te należności zgodnie ze swoją wolą, niekoniecznie korzystnie dla podatnika – mówi Monika Spotowska, adwokat i doradca podatkowy z Kancelarii Rödl & Partner.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

– Mikrorachunek ma ułatwić rozliczenia podatkowe przedsiębiorcy z urzędem skarbowym. Do tej pory przedsiębiorca, który miał różne należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych albo  prawnych, czy podatek VAT, musiał przelewać odrębnymi przelewami na różne konta urzędów skarbowych. W tej chwili dokonuje wszystkich płatności na jedno własne, indywidualne konto podatkowe – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Monika Spotowska, adwokat i doradca podatkowy z Kancelarii Rödl & Partner.

Od stycznia 2020 roku przedsiębiorcy rozliczą się z fiskusem za pomocą jednego numeru rachunku bankowego. Numer mikrorachunku można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając z generatora (na stronie podatki.gov.pl) lub w każdym urzędzie skarbowym. Do wygenerowania numeru potrzebny jest tylko numer PESEL (w przypadku osób fizycznych) lub NIP (w przypadku przedsiębiorców). Mikrorachunek zmniejsza też ryzyko pomyłki. Dotychczas podatnik identyfikował się wyłącznie numerem podatkowym podanym w przelewie.

– Na naszym indywidualnym koncie rachunkowym będą zbierane należności z tytułu różnych podatków, jednak urząd musi mieć możliwość przyporządkowania wpłaty, dlatego w tytule przelewu należy wskazać należność, na poczet której dokonujemy płatności – podkreśla Monika Spotowska.

REKLAMA

Mikrorachunek to rozwiązanie podobne do wprowadzonej przez ZUS e-składki, gdzie przedsiębiorcy opłacają wszystkie składki na indywidualny numer rachunku. Z danych Zakładu wynika, że liczba pomyłek znacznie spadła. Udział błędnych wpłat wynosi 0,001 proc. Podobnie ma być w przypadku mikrorachunku, o ile odpowiednio doprecyzujemy przelew.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Urząd musi umieć przyporządkować te płatności. Jeżeli nie wskażemy, jakim tytułem dokonujemy wpłaty, albo napiszemy ogólnie PIT, CIT lub VAT, urząd najprawdopodobniej przypisze sobie te należności zgodnie ze swoją wolą. Niekoniecznie musi to być korzystne dla podatnika, który może nie mieć świadomości, jakie należności uregulował, a jakie należności są jeszcze otwarte. Z tego powodu zalecałabym dokonywanie płatności z podziałem na konkretne zobowiązanie podatkowe – radzi Monika Spotowska.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA