REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunek podatkowy - wynajem nieruchomości przez małżonków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikrorachunek podatkowy - wynajem nieruchomości przez małżonków
Mikrorachunek podatkowy - wynajem nieruchomości przez małżonków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak małżonkowie wynajmujący nieruchomości powinni opłacać ryczałt od najmu prywatnego po 1 stycznia 2020 r.? Kiedy należy dokonywać wpłat na mikrorachunek podatkowy tylko jednego z małżonków, a kiedy na osobne mikrorachunki?

Przychody z najmu prywatnego małżonków

Wyjaśnijmy, że zasady dotyczące zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych z najmu prywatnego określone zostały w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

REKLAMA

Autopromocja

Przychody z wynajmu prywatnego podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8,5%. Przy czym, tylko do kwoty 100 000 zł - od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi już 12,5% przychodów.

W przypadku wynajmu nieruchomości przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, przychody w odniesieniu do każdego z nich określa się proporcjonalnie do ich praw do udziału w zysku. Natomiast, w razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Wobec czego małżonkowie mogą opodatkowywać przychody z najmu osobno (proporcjonalnie lub po równo) lub złożyć pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich. Takie oświadczenie należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Ryczałt na mikrorachunek podatkowy

Od 1 stycznia 2020 roku, jak wyjaśniło Ministerstwa Finansów, przy opodatkowaniu przychodów z najmu prywatnego ryczałtem ewidencjonowanym opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8,5% (12,5%), wpłaty powinny być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy (IRP), tzw. mikrorachunek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Ryczałt od najmu na mikrorachunek podatkowy – wyjaśnienia MF

W związku z powyższym pojawia się pytanie, jak należy opłacać ryczał w przypadku wynajmu prywatnego nieruchomości należącej do małżonków, tj. czy wystarczy wpłacać cały podatek na rachunek jednego z małżonków, czy może każdy z małżonków musi wpłacać (proporcjonalnie lub po połowie) na swoje odrębne mikrorachunki podatkowe? Chodzi o sytuację gdy małżonkowie mają wspólność majątkową i nie składali oświadczenia o opodatkowaniu całości dochodów (przychodów) z najmu przez jednego z nich.

Ministerstwa Finansów wyjaśniło, odpowiadając redakcji portalu Infor.pl, że „w sytuacji gdy małżonkowie mają wspólność majątkową i nie składali oświadczenia o opodatkowaniu całości dochodów (przychodów) z najmu przez jednego z nich, każdy z małżonków jest podatnikiem podatku dochodowego i w konsekwencji każdy z małżonków odrębnie opłaca ryczał od przychodów osiąganych z najmu prywatnego (stosownie do przepisów art. 12 ust. 6 w związku z ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Wpłata należności podatkowej z tego tytułu powinna być dokonywana w całości na mikrorachunek podatnika, który dokonuje rozliczenia podatkowego”.

Wykaz rachunków i tytułów płatności

Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS zawiera obwieszczenie Ministra Finansów z 3 stycznia 2020 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych obowiązujących od 1 stycznia 2020 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 2). Wskazano w nim m.in. na powiązanie symbolu tytułu płatności PPE i PIT-28 z indywidualnym rachunkiem podatkowym.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS. Rachunki obowiązujące od 1 stycznia 2020 r.

Indywidualny rachunek podatkowy (IRP)

Indywidualne rachunki podatkowe, tzw. mikrorachunki podatkowe funkcjonują od 1 stycznia 2020 r. Numer swojego mikrorachunku podatkowego podatnik może sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając ze strony podatki.gov.pl - po przyciśnięciu pola "generuj" wpisać swój NIP lub PESEL (gdy nie prowadzi się działalności gospodarczej i nie jest się podatnikiem VAT). Numer swojego mikrorachunku można także otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Indywidualny rachunek służy do wpłat podatków: dochodowego od osób fizycznych (PIT), dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz od towarów i usług (VAT). Na mikrorachunek podatkowy należy wpłacać także odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT oraz koszty upomnienia.

Pozostałe podatki, czyli m.in. podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) należy uiszczać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. Na dotychczasowych zasadach podatnik wpłaca także podatek VAT w imporcie, VAT-14 (tj. VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych) oraz z tytułu kary podatkowej. Wpłat za mandaty karne również należy dokonywać tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r., tj. z dnia 10 stycznia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 43),

- obwieszczenie Ministra Finansów z 3 stycznia 2020 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych obowiązujących od 1 stycznia 2020 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 2).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA