REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt od najmu na mikrorachunek podatkowy – wyjaśnienia MF

Ryczałt od najmu na mikrorachunek podatkowy – wyjaśnienia MF /Fot. fotolia
Ryczałt od najmu na mikrorachunek podatkowy – wyjaśnienia MF /Fot. fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku opodatkowania przychodów z najmu prywatnego ryczałtem ewidencjonowanym opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8,5%, począwszy od stycznia 2020 roku, wpłaty powinny być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy (IRP), tzw. mikrorachunek podatkowy.

Opodatkowanie najmu – wpłaty od 1 stycznia 2020 r.

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień redakcji portalu Infor.pl w zakresie zasad dokonywania wpłat z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych z najmu prywatnego nieruchomości. Czy tego rodzaju wpłat, począwszy od 1 stycznia 2020 roku, należy dokonywać na indywidualny mikrorachunek podatkowy, czy może jak dotychczas - na rachunek podatkowy urzędu skarbowego?

REKLAMA

Autopromocja

Wyjaśniania Ministerstwa Finansów:

„Przy opodatkowaniu przychodów z najmu prywatnego ryczałtem ewidencjonowanym opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8,5%, począwszy od stycznia 2020 roku, wpłaty powinny być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy (IRP), tzw. mikrorachunek podatkowy.

Zgodnie z art. 61b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego) należy wpłacać podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) oraz podatek od towarów i usług (VAT). Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych z uwagi na fakt, że stanowi formę podatku dochodowego od osób fizycznych, również podlega ww. regulacji.

W wykazie numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS (obwieszczenie Ministra Finansów z 3 stycznia 2020 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych obowiązujących od 1 stycznia 2020 r. - Dz. Urz. Min. Fin. poz. 2) wskazano na powiązanie symbolu tytułu płatności PPE i PIT-28 z indywidualnym rachunkiem podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowy opis symbolu formularza/tytułu płatności są wskazane w ww. wykazie, który jest opublikowany pod adresem:

https://www.gov.pl/web/kas/rachunki-bankowe-urzedow-skarbowych-obowiazujace-od-1012020-r

Reasumując, należy wskazać formularz PPE, a w przypadku rozliczenia rocznego PIT-28.”

PIT, CIT i VAT na mikrorachunek podatkowy

Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 r. funkcjonują indywidualne rachunki podatkowe, tzw. mikrorachunki podatkowe.

Numer swojego mikrorachunku podatkowego podatnik może sprawdzić/wygenerować w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając ze strony podatki.gov.pl lub w każdym urzędzie skarbowym.

Indywidualny rachunek służy do wpłat podatków PIT, CIT i VAT. Na mikrorachunek podatkowy należy wpłacać także odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT oraz koszty upomnienia.

Polecamy: Rozliczamy najem

Pozostałe podatki, czyli m.in. podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) należy uiszczać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych.

Na dotychczasowych zasadach, jak informuje resort finansów, podatnik wpłaca także podatek w przypadku rozliczania się na karcie podatkowej oraz VAT-14 i VAT w imporcie. Wpłat za mandaty karne również należy dokonywać tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS. Rachunki obowiązujące od 1 stycznia 2020 r.

Zobacz także: Ministerstwo się myli. Mikrorachunek służy również do zapłaty mandatów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Gigantyczne oszustwo podatkowe wykryte przez KAS! Straty dla budżetu sięgają milionów

Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ujawniła proceder wystawiania fikcyjnych faktur VAT przez firmę z branży transportowej. Działania służb doprowadziły do przeszukania kilkunastu miejsc w trzech województwach oraz zatrzymania dwóch osób. Straty budżetu państwa wynikające z nielegalnej działalności oszacowano na ponad 4 miliony złotych. Funkcjonariusze zabezpieczyli dokumentację podatkową, sprzęt elektroniczny, a nawet narkotyki. Śledztwo w tej sprawie wciąż trwa.

REKLAMA