REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunek podatkowy - jak z niego korzystać?

Mikrorachunek podatkowy - jak z niego korzystać?
Mikrorachunek podatkowy - jak z niego korzystać?

REKLAMA

REKLAMA

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek podatkowy do płacenia m.in. podatku PIT. Jak działa i do czego służy mikrorachunek podatkowy? Jak wygenerować swój indywidualny rachunek podatkowy? Jak zapłacić podatek PIT na mikrorachunek (Twój e-PIT)?

Co to jest mikrorachunek podatkowy?

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek podatkowy, który służy do wpłat niektórych podatków. Został wprowadzony na początku 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Za pośrednictwem indywidualnego rachunku podatkowego podatnik zapłaci takie podatki jak PIT, CIT i VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie). Podatnicy i pracodawcy (płatnicy) płacą obecnie te podatki do urzędu skarbowego za jego pomocą.

Co istotne, mikrorachunek podatkowy służy tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat i podatków są realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli np. na rachunek bankowy podatnika.

Jak działa mikrorachunek podatkowy?

Swój indywidualny mikrorachunek podatkowy podatnik może sprawdzić korzystając z generatora przygotowanego przez resort finansów na stronie podatki.gov.pl lub otrzymać go w dowolnym urzędzie skarbowym.

REKLAMA

Zobacz: Generator mikrorachunku podatkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W generatorze mikrorachunku podatkowego podatnik musi podać:

- PESEL, jeśli jest osobą fizyczną, tj. nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT,

- NIP, jeśli podatnik prowadzi działalność gospodarczą lub jest podatnikiem VAT lub płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne.

Mikrorachunek podatkowy - do kiedy wygenerować?

Generator mikrorachunku podatkowego działa przez całą dobę. Podatnik może więc sprawdzić swój mikrorachunek podatkowy w każdym miejscu i o każdej porze, również przez telefon czy tablet.

Numer indywidualnego mikrorachunku podatnika zawsze będzie taki sam, nawet gdy zmieni adres zamieszkania, właściwość urzędu skarbowego czy nazwisko.

Z czego składa się mikrorachunek podatkowy?

Indywidualny mikrorachunek podatkowy składa się z 26 znaków.

LK10100071222YXXXXXXXXXXXX

gdzie:

- LK oznacza liczbę kontrolną,

- wartość 10100071 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer rozliczeniowy w NBP,

- wartość 222 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer uzupełniający w NBP,

- Y=1, gdy użyjesz numeru PESEL,

- Y=2, gdy użyjesz NIP,

- po znaku Y będzie podany twój PESEL lub NIP,

- na kolejnych pozycjach będą zera, tak aby rachunek składał się z 26 znaków.

Przed użyciem mikrorachunku podatkowego należy sprawdź czy zawiera cyfry 10100071222 (począwszy od pozycji nr 3) oraz czy prawidłowy jest PESEL lub NIP.

Na jaki rachunek płacić podatki inne niż PIT, CIT i VAT?

Podatki inne niż PIT, CIT i VAT, czyli np. akcyza, PCC, podatnicy płacą tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych, zgodnie z wykazem numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych Krajowej Administracji Skarbowej.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych Krajowej Administracji Skarbowej

W wykazie znajdują się szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki. Na dotychczasowych zasadach podatnik płaci także podatek, jeśli rozlicza się na karcie podatkowej oraz VAT-14 i VAT w imporcie. Również wpłaty za mandaty karne reguluje się tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Mikrorachunek podatkowy - do czego?

Dzięki mikrorachunkowi podatkowemu podatnik:

- w wygodny i prosty sposób zapłaci PIT, CIT i VAT na jeden, stały, indywidualny mikrorachunek podatkowy - nie musi już wybierać oddzielnych rachunków,

- szybko sprawdzi numer mikrorachunku podatkowego w każdym miejscu i czasie,

- jeśli przeprowadzi się lub zmieni siedzibę firmy, dalej będzie posługiwać się tym samym mikrorachunkiem podatkowym,

- nie musi już szukać obowiązujących numerów rachunków urzędów skarbowych i ogranicza liczbę omyłkowych przelewów na niewłaściwe konto,

- mikrorachunek podatkowy zapewnia szybszą obsługę płatności PIT, CIT i VAT, tj. szybciej otrzymuje się potrzebne zaświadczenia, np. o niezaleganiu w podatkach.

PIT wspólnie z małżonkiem - na czyj mikrorachunek?

Jeśli podatnik rozlicza się wspólnie z małżonkiem, podatek może wpłacić na swój mikrorachunek albo na mikrorachunek małżonka. Resort finansów zaleca jednak aby podatek, który wynika ze wspólnego zeznania wpłacać na mikrorachunek osoby, która będzie wskazana jako pierwsza w zeznaniu PIT.

Jak zapłacić podatek na mikrorachunek? Twój e-PIT

Czy w przypadku podatku do zapłaty, w usłudze Twoj e-PIT będzie podany mikrorachunek podatkowy?. Dla deklaracji rocznych PIT, z których wynika kwota do zapłaty, przy płatności online z usługi Twój e-PIT będzie podany mikrorachunek podatnika.

Podatek z najmu prywatnego na mikrorachunek podatkowy

Czy zryczałtowany podatek dochodowy z najmu nieruchomości wpłacamy na mikrorachunek podatkowy? Podatek od przychodów z najmu prywatnego, opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym ze stawką 8,5 proc., podatnik wpłaca na mikrorachunek podatkowy.

W zleceniu przelewu podatnik wybiera formularz PPE, a w przypadku rozliczenia rocznego - deklarację PIT-28. Jeżeli podatnik jest przedsiębiorcą, to nawet gdy najem nie jest związany z prowadzoną przez niego działalnością, podatek należy wpłacać na mikrorachunek z NIP.

Jak wypełnić przelew na mikrorachunek podatkowy?

Co wpisuje podatnik w tytule przelewu, gdy wpłaca podatki (PIT, CIT lub VAT) na mikrorachunek podatkowy? Co wpisać w przypadku wpłaty zaliczek oraz zapłaty podatku, który wynika z rozliczenia rocznego PIT?

Formularz przelewu podatkowego nie zmienił się. Jedyna zmiana polega na tym, że podatnik podaje numer swojego mikrorachunku podatkowego, zamiast rachunku urzędu skarbowego. W przypadku rozliczenia rocznego PIT – jeśli podatnik wpisał swój mikrorachunek podatkowy, rodzaj formularza, okres i kwotę do zapłaty, to pole „tytuł” może być puste.

oprac. Adam Kuchta
na podstawie materiałów z podatki.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA