REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawnie wypełnić PIT-2

Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
pit-2
pit-2
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów podatkowych, wprowadziła zmiany w zakresie kwoty zmniejszającej podatek. Do tej pory możliwe było korzystanie z niej w zaliczkach na podatek dochodowy, w ramach jednej umowy. Od 2023 roku kwestia ta ulegnie, jednak zmianie. Podatnik będzie mógł wybrać, u ilu podmiotów będzie chciał stosować kwotę zmniejszającą podatek oraz w jakiej wysokości. 

PIT-2 – warianty do wyboru w kwestii kwoty zmniejszającej podatek

  • 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (300 zł),
  • 1/24 kwoty zmniejszającej podatek (150 zł),
  • 1/36 kwoty zmniejszającej podatkowej (100 zł).

Głównym założeniem takiej zmiany jest zwiększenie wynagrodzenia osób pracujących w kilku miejscach. W przypadku zatrudnienia w dwóch podmiotach, podatnik będzie mógł wybrać stosowanie całej kwoty zmniejszającej podatek u jednego z nich (300 zł miesięcznie) albo po połowie u obydwu (po 150 zł miesięcznie).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejszą zmianą będzie poszerzenie podmiotów, którzy będą mogli już w zaliczkach skorzystać z kwoty zmniejszającej podatek. Od 2023 roku, będzie to już nie tylko umowa o pracę, ale także umowa zlecenia czy umowa o dzieło. Powyższa nowelizacja spowodowała, jednak niezbędne zmiany w formularzu PIT-2, który od teraz będzie źródłem większości oświadczeń dla pracowników i pracodawców. Po złożeniu oświadczenia płatnik będzie zmuszony, najpóźniej od następnego miesiąca, do pomniejszania zaliczki na podatek dochodowy o wskazaną przez podatnika kwotę. Najistotniejsze, jest jednak wypełnienie dokumentu w prawidłowy sposób.

Jak wypełnić formularz PIT-2

Część A i B dotyczy danych identyfikacyjnych, należy wpisać właściwy podmiot, który jest odbiorcą oświadczenia

Części od C do J formularza PIT-2. Jak wypełnić? 

Część C to oświadczenie podatnika, w sprawie stosowania kwoty zmniejszającej podatek

REKLAMA

Dotyczy wypłat dokonywanych przez te podmioty, które nie zostały wskazane w części D. Podatnik może wybrać czy chce, aby dany płatnik stosował 1/12, 1/24 albo 1/36 miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część D oświadczenie podatnika w sprawie stosowania kwoty zmniejszającej podatek

Dotyczy wypłat dokonywanych przez rolniczą spółdzielnie produkcyjną i inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną, organy egzekucyjne wypłacające za zakład pracy, należności z umowy o pracę i stosunków pokrewnych lub podmioty niebędące następcą prawnym zakładu, przejmujące zobowiązania zakładu pracy, wynikające ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych. Podmioty te bez otrzymania PIT-2 są zobowiązane do pomniejszania wynagrodzenia o kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 1/12 miesięcznie. Tym samym możliwa jest zmiana tej kwoty na 1/24 lub 1/36.

Część E uwzględnia preferencyjne opodatkowanie, w przypadku wspólnego rozliczenia z małżonkiem albo rozliczenia z dzieckiem

Po złożeniu oświadczenia w przypadku, gdy ww. osoby zakładają osiągnięcie:

– dochodów poniżej 120 000 złotych, a ich małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów, które nie łączą się z ich dochodami – zaliczki za wszystkie miesiące, opodatkowane będą 12% podatkiem dochodowym oraz stosowana będzie kwota zmniejszająca podatek w wysokości 1/12 za każdy miesiąc;

– dochodów powyżej 120 000 złotych, a przewidziane roczne dochody małżonka

lub dziecka, które łączy się z ich dochodami, nie przekroczą 120 000 złotych – zaliczki za wszystkie miesiące, opodatkowane będą 12% podatkiem dochodowym.

Część F – stosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodu

W przypadku umowy o pracę, możliwe jest stosowanie miesięcznych kosztów uzyskania przychodów w wysokości:

– 250 zł – gdy podatnik nie może stosować wyższych kosztów uzyskania przychodu;

– 300 zł – gdy miejsce stałego lub czasowego miejsca zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy i podatnik nie uzyskuje dochodu za rozłąkę.

Aby móc stosować wyższe koszty uzyskania przychodu (300 zł miesięcznie), niezbędne jest złożenie w części F oświadczenia.

Część G – ulga 4+, ulga na powrót, ulga dla pracujących seniorów, które powodują zwolnienie od podatku do wysokości 85 528 złotych

Aby płatnik mógł stosować jedną ze wskazanych powyżej ulg, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego oświadczenia od podatnika. Od 2023 roku oświadczenie to będzie składane na druku PIT-2.

Część H dotyczy niekorzystania z ulgi dla młodych bądź kosztów uzyskania przychodu

Aby móc skorzystać z ulgi dla młodych, w przeciwieństwie do ulg wskazanych w części G, nie trzeba składać żadnych dodatkowych oświadczeń. Przysługuje ona z mocy prawa, tak samo, jak koszty uzyskania przychodów dla pracowników (250 zł albo 300 zł). Z obu tych rozwiązań można, jednak zrezygnować składając odpowiednie oświadczenie w tej części druku.

Część I – rezygnacja ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu

50% koszty uzyskania przychodu są stosowane w konkretnych przypadkach, związanych m.in. z przeniesieniem praw autorskich czy licencją. Wypełniając poniższą część formularza, podatnik zrzeka się korzystania z nich na etapie zaliczek. Złożenie oświadczenia nie powoduje, jednak braku możliwości skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodu, po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu rocznym.

Część J – brak pobierania przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy

W przypadku, gdy przewidywany dochód podlegający opodatkowaniu na skali podatkowej, nie przekracza 30 000 złotych, podatnik może złożyć oświadczenie w celu zaniechania poboru zaliczek na podatek dochodowy. Dotyczy to wynagrodzenia z tytułu m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło czy wynagrodzenia członka zarządu.

Wiktor Nadolski, Kancelaria Mentzen 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA