REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz 0 zł niedopłaty lub zwrotu podatku w poprzednim roku? Nie zalogujesz się do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Masz 0 zł niedopłaty lub zwrotu podatku w poprzednim roku? Nie zalogujesz się do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi
Masz 0 zł niedopłaty lub zwrotu podatku w poprzednim roku? Nie zalogujesz się do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy w zeznaniu za 2021 rok wykazali 0,- zł (zero) podatku do zapłaty (niedopłaty) i podatku do zwrotu (nadpłaty), nie mogą zalogować się do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi (dane autoryzujące). Natomiast mogę zalogować się profilem zaufanym, bankowością elektroniczną,  e-dowodem albo aplikacją mObywatel. 

Twój e-PIT – dostępne opcje logowania

Usługa Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej Twój e-PIT z roku na rok jest coraz popularniejsza. Można się do tej usługi zalogować w ramach systemu login.gov.pl – tzw. Węzeł krajowy (czyli profilem zaufanym, bankowością elektroniczną oraz e-dowodem), aplikacją mObywatel albo danymi autoryzującymi (dane podatkowe).

REKLAMA

REKLAMA

Dane autoryzujące (dane podatkowe)

Podatnik, który chce zalogować się do usługi Twój e-PIT danymi autoryzującymi powinien:

1) na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ kliknąć przycisk „e-Urząd Skarbowy – zaloguj się”, 
2) następnie wybrać kafel "Twoje dane podatkowe",
3) wpisać numer PESEL lub NIP i datę urodzenia,
4) wpisać kwotę:
- przychodu za rok 2021 r. oraz
- przychodu za rok 2022 r.
5) potwierdzić logowanie kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z zeznania za 2021 r.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że przychód za 2021 r. to kwota, którą podatnik wskazał w PIT za 2021 r. w jednej z pozycji:
PIT-28(24) - poz. 50,
PIT-36(29) – poz. 61, 63, 65, 125 albo poz. 62, 64, 66, 187 jeżeli podatnik jest rozliczony jako małżonek,
PIT-36L(18) – poz. 21 albo poz. 26,
PIT-37(28) - poz. 36, 38, 40, 72 albo poz. 37, 39, 41, 106 jeżeli podatnik jest rozliczony jako małżonek,
PIT-38(15) - poz. 24 albo poz. 34,
PIT-39(11) - poz. 20,
PIT-40A(20) - poz. 36 albo 38 albo 43.
Jeśli za 2021 r. podatnik nie składał PIT albo w złożonym PIT nie wykazał przychodów – to ze względów bezpieczeństwa nie może uzyskać dostępu do swojego rozliczenia podatkowego, logując się przy pomocy kwoty przychodów. Może zalogować się przez login.gov.pl przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu, bankowości elektronicznej albo przy użyciu aplikacji mObywatel.

Natomiast przychód za 2022 r. to kwota, którą podatnik znajdzie w jednej z informacji od płatnika (np. jego pracodawcy) za 2022 r. w jednej z pozycji:
PIT-8C(11) - poz. 23 albo 25 albo 27 albo 29 albo 31 albo 37,
PIT-8C(10) - poz. 23 albo 25 albo 27 albo 29 albo 31 albo 37,
PIT-11(28) – poz. 29 albo 34 albo 36 albo 41 albo 43 albo 48 albo 50 albo 54 albo 58 albo 62 albo 66 albo 70 albo 73 albo 75 albo 78 albo 81 albo 89 albo 91 albo 93 albo 95 albo 97 albo 98 albo 99 albo 100 albo 101 albo 102 albo 103 albo 104 albo 105 albo 106,
PIT-11(29) – poz. 29 albo 34 albo 36 albo 41 albo 43 albo 48 albo 50 albo 54 albo 58 albo 62 albo 66 albo 70 albo 73 albo 75 albo 78 albo 81 albo 84 albo 87 albo 90 albo 98 albo 100 albo 102 albo 104 albo 106 albo 107 albo 108 albo 109 albo 110 albo 111 albo 112 albo 113 albo 114 albo 115 albo 116 albo 117,
PIT-40A/11A(21) - poz. 36 albo 38 albo 40 albo 42 albo 44 albo 46 albo 47 albo 48 albo 49 albo 50,
PIT-40A/11A(20) - poz. 36 albo 38 albo 43,
PIT-R(21,20) - poz. 60.

Trzeba wpisać jedną kwotę, która jest większa niż 0 (zero). Jeśli w informacji podatnik ma więcej niż jedną kwotę przychodów, nie trzeba ich sumować tylko wpisać jedną z kwot.

Po zalogowaniu przy użyciu danych autoryzujących podatnik ma dostęp tylko do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

 

REKLAMA

A co jeżeli kwota nadpłaty lub podatku do zapłaty z zeznania za 2021 r. wynosi 0 (zero)?

Od kilku lat Ministerstwo Finansów potwierdza, że jeżeli kwota nadpłaty (podatku do zwrotu) albo podatku do zapłaty z zeznania za 2021 r. wynosi 0 (zero), to podatnik nie może się w 2023 roku zalogować do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi.

Ministerstwo argumentuje to względami bezpieczeństwa:
Podanie informacji o niedopłacie lub zwrocie podatku z poprzedniego roku jest jednym z elementów weryfikacyjnych, który w jeszcze większym stopniu chroni dane z systemu Twój e-PIT. 
Dzięki temu nasze wrażliwe informacje o wynagrodzeniach i kwestiach podatkowych są właściwie zabezpieczone. Umożliwienie logowania się przy kwocie 0 sprawiłoby odstępstwo od rygorystycznych i koniecznych zasad bezpieczeństwa. W bardzo wielu sytuacjach roczne rozliczenie podatkowe nie powoduje bowiem konieczności dopłaty i zwrotu. Zatem łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której ktoś podszywający się po inną osobę przy próbie nieuprawnionego logowania do systemu podaje jako pierwszą liczbę 0.
W takiej sytuacji można się zalogować w inny sposób (profilem zaufanym, e-dowodem, bankowością elektroniczną albo aplikacją mObywatel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA