REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?
Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.
rozwiń >

Aktualna koalicja rządząca w jednej z obietnic wyborczych zadeklarowała uproszczenie systemu podatkowego. Do tej pory jeszcze nie udało się tego osiągnąć. Do końca kwietnia 2024 r. w rozliczeniu rocznym podatnicy będą musieli poruszać się wg wcześniejszych zasad. Te nie są proste: od 1 stycznia 2022 r. w życie weszły zmiany niwelujące problemy wynikające z Polskiego Ładu, kolejne weszły w życie w lipcu 2022 r. W efekcie równocześnie funkcjonowały trzy systemy podatkowe. Zaowocowało to koniecznością dopłat do zeznania rocznego na ogromną skalę. W 2022 r. dopłata dotyczyła 4,9 mln podatników na kwotę 14,9 mld zł. W 2023 roku było to już „tylko” 1,8 mln podatników (na kwotę 11,2 mld zł). 

REKLAMA

Autopromocja

Ile dopłacimy podatku w 2024 roku?

Różnego rodzaju wątpliwości w naliczaniu zobowiązań skarbowych lub zmiany w przychodach mogły doprowadzić do odprowadzenia za niskiej zaliczki. W tej sytuacji teraz trzeba będzie dopłacić do zeznania podatkowego. Według danych Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku niedopłata podatku wystąpiła u 1,2 mln podatników rozliczających się za pomocą formularza PIT-37. To znacznie mniej niż wcześniej, korzystna dla podatników zmiana była efektem poprawiania Polskiego Ładu. W rezultacie nie tylko mniej osób musiało dopłacać podatek, ale też więcej otrzymało jego zwrot.

Kto musi dopłacić podatek PIT w 2024 roku?

W 2024 roku do rozliczenia podatkowego będą musieli dopłacić ci, których dochody były zaniżone lub niewłaściwie oszacowane w poprzednim roku. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, zwłaszcza te korzystające z ulg podatkowych, mogą być narażone na dopłaty, jeśli niedokładnie wyliczyły swoje zobowiązania podatkowe. Ponadto, osoby uzyskujące dochody z różnych źródeł, takie jak praca na umowę o dzieło, umowę zlecenie czy z działalności prowadzonej równolegle do etatu, również mogą zostać objęte dopłatą. Istnieje także ryzyko dla osób, które otrzymały premie, nagrody, lub odprawy, a nie zostały one właściwie opodatkowane. Warto również zwrócić uwagę na osoby, które w poprzednim roku skorzystały z ulg, które teraz nie zostaną uwzględnione w pełnej wysokości lub w ogóle, co może prowadzić do dopłat. Podobnie jak dochody zagraniczne. Dlatego ważne jest staranne przeanalizowanie wszystkich źródeł dochodów i odpowiednie oszacowanie zobowiązań podatkowych, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

- Zmieniające się przepisy to zmora podatników i … księgowych. Na szczęście z pomocą przychodzi technologia i platformy do automatycznej księgowości, które na bieżąco aktualizują bazy przepisów. Obsługując na naszej platformie ponad 100 tys. użytkowników, trudno byłoby znaleźć problem księgowy, z którym nie mieliśmy już do czynienia. W ciągu ostatnich dwóch lat rozwiązywaliśmy ogromną liczbę wątpliwości związanych ze sposobem naliczania zobowiązań skarbowych – mówi Kamil Fac z faktura.pl, platformy obsługującej rozliczenia księgowe małych firm.

- W przypadku rozliczeń za 2023 rok, dopłatę należy uiścić do 30 kwietnia 2024 roku. Jeżeli podatnik nie opłaci zaległego podatku w terminie, będzie to traktowane jako zaległość podatkowa. W takiej sytuacji podatnik będzie zobowiązany do samodzielnego obliczenia odsetek za zwłokę i uiszczenia ich razem z zaległym podatkiem. To bardzo niekorzystna okoliczność szczególnie dla małych firm. Zaległości w US mogą skutkować poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności, blokadą podejmowania nowych zobowiązań czy niemożnością startowania w przetargach. Do rozliczenia z US pozostało dwa tygodnie, na szczęście nawet w tak krótkim czasie można zorganizować środki unikając drogich „chwilówek” – dodaje ekspert faktura.pl 

Raty w Urzędzie Skarbowym – rozwiązanie ma pewne wady

Po pierwsze, istnieje możliwość złożenia wniosku w Urzędzie Skarbowym o rozłożenie płatności na raty i regulowanie odsetek podatkowych. Jednakże konieczna jest zgoda US na tę procedurę. Choć każdy podatnik ma prawo wystąpić z takim żądaniem, nie oznacza to automatycznie uzyskania zgody. Decyzja ta należy do naczelnika odpowiedniej jednostki, który może nie zgodzić się na prośbę. Ocena każdej sprawy odbywa się indywidualnie; Urząd może zbadać stan majątkowy oraz potencjalny wpływ braku rozłożenia płatności na życie podatnika. Nawet ci, którzy uzyskają zgodę, nie unikną dodatkowych opłat. Konieczne będzie uiszczenie opłaty prolongacyjnej, która zależy od wysokości podatku lub zaległości. W przypadku niespłacenia którejkolwiek z rat lub opóźnienia w płatności innych zobowiązań podatkowych w przyszłości, egzekutor skarbówki będzie miał pełną wiedzę na temat majątku dłużnika i będzie mógł skutecznie odzyskać zaległe podatki.

Kredyt w banku – drogi i nie dla każdego

Istnieje opcja ubiegania się o kredyt w banku, ale jeśli jest to kredyt gotówkowy na dowolny cel, może okazać się bardzo kosztowny. Pomimo spadku inflacji stopy procentowe są ciągle wysokie. Sam proces uzyskania kredytu może być kłopotliwy, ponieważ wymaga on załatwienia wielu formalności i w niektórych przypadkach może zająć sporo czasu na podjęcie decyzji. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub mikrofirmy nie są też ulubionymi klientami banków. Niektóre branże są traktowane przez banki jako ryzykowne, z uwagi na częste problemy z płynnością finansową. Teoretycznie łatwiejsze może się okazać uzyskanie pieniędzy w firmie pożyczkowej, ale koszt tego rozwiązania jest zwykle znacznie wyższy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyspieszenie płatności zaległych zobowiązań

Trzecia możliwość pozyskania środków dotyczy właściciele mikro i małych firm. Ci swoje przychody otrzymują w oparciu o wystawiane faktury. Część z nich ma odległe terminy przelewów, bo taki jest gospodarczy model biznesowy w Polsce. Wykonana praca czy sprzedaż zrealizowana w pierwszych dniach kwietnia może być opłacona przelewem np. w czerwcu. To za długo dla Urzędu Skarbowego. Możliwe jest jednak skorzystanie z pomocy faktoringu. 

- W faktoringu zasadą działania jest przyspieszanie obiegu pieniądza na podstawie wystawianych przez firmy faktur. Przedsiębiorcy bardzo często wykorzystują szybciej otrzymane środki na uregulowanie zobowiązań do ZUS czy US. Po zaakcentowaniu przez faktora wniosku o wypłatę środków na podstawie faktury pieniądze są przelewane w ciągu doby, zamiast po miesiącu czy dwóch. Takie środki można oczywiście wykorzystać na dopłatę do rozliczenia rocznego. Nie są to pieniądze pożyczone, które trzeba oddać. Są to własne pieniądze przedsiębiorcy, już przez niego zarobione. W przypadku małych firm możliwy do zastosowania jest mikrofaktoring, który działa on-line. Eliminuje to konieczność wizyty w banku, która zazwyczaj jest wymagana przy kredycie – mówi Jerzy Dąbrowski z Finea.

Przedsiębiorcy coraz chętniej rozliczają się elektronicznie

Korzystanie z elektronicznych platform jest coraz wygodniejsze i praktyczne, tym bardziej, że Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania e-usług i rozliczania podatków tą drogą. W tym roku po raz pierwszy z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA