REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?
Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

rozwiń >

Aktualna koalicja rządząca w jednej z obietnic wyborczych zadeklarowała uproszczenie systemu podatkowego. Do tej pory jeszcze nie udało się tego osiągnąć. Do końca kwietnia 2024 r. w rozliczeniu rocznym podatnicy będą musieli poruszać się wg wcześniejszych zasad. Te nie są proste: od 1 stycznia 2022 r. w życie weszły zmiany niwelujące problemy wynikające z Polskiego Ładu, kolejne weszły w życie w lipcu 2022 r. W efekcie równocześnie funkcjonowały trzy systemy podatkowe. Zaowocowało to koniecznością dopłat do zeznania rocznego na ogromną skalę. W 2022 r. dopłata dotyczyła 4,9 mln podatników na kwotę 14,9 mld zł. W 2023 roku było to już „tylko” 1,8 mln podatników (na kwotę 11,2 mld zł). 

REKLAMA

Autopromocja

Ile dopłacimy podatku w 2024 roku?

Różnego rodzaju wątpliwości w naliczaniu zobowiązań skarbowych lub zmiany w przychodach mogły doprowadzić do odprowadzenia za niskiej zaliczki. W tej sytuacji teraz trzeba będzie dopłacić do zeznania podatkowego. Według danych Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku niedopłata podatku wystąpiła u 1,2 mln podatników rozliczających się za pomocą formularza PIT-37. To znacznie mniej niż wcześniej, korzystna dla podatników zmiana była efektem poprawiania Polskiego Ładu. W rezultacie nie tylko mniej osób musiało dopłacać podatek, ale też więcej otrzymało jego zwrot.

Kto musi dopłacić podatek PIT w 2024 roku?

W 2024 roku do rozliczenia podatkowego będą musieli dopłacić ci, których dochody były zaniżone lub niewłaściwie oszacowane w poprzednim roku. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, zwłaszcza te korzystające z ulg podatkowych, mogą być narażone na dopłaty, jeśli niedokładnie wyliczyły swoje zobowiązania podatkowe. Ponadto, osoby uzyskujące dochody z różnych źródeł, takie jak praca na umowę o dzieło, umowę zlecenie czy z działalności prowadzonej równolegle do etatu, również mogą zostać objęte dopłatą. Istnieje także ryzyko dla osób, które otrzymały premie, nagrody, lub odprawy, a nie zostały one właściwie opodatkowane. Warto również zwrócić uwagę na osoby, które w poprzednim roku skorzystały z ulg, które teraz nie zostaną uwzględnione w pełnej wysokości lub w ogóle, co może prowadzić do dopłat. Podobnie jak dochody zagraniczne. Dlatego ważne jest staranne przeanalizowanie wszystkich źródeł dochodów i odpowiednie oszacowanie zobowiązań podatkowych, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

- Zmieniające się przepisy to zmora podatników i … księgowych. Na szczęście z pomocą przychodzi technologia i platformy do automatycznej księgowości, które na bieżąco aktualizują bazy przepisów. Obsługując na naszej platformie ponad 100 tys. użytkowników, trudno byłoby znaleźć problem księgowy, z którym nie mieliśmy już do czynienia. W ciągu ostatnich dwóch lat rozwiązywaliśmy ogromną liczbę wątpliwości związanych ze sposobem naliczania zobowiązań skarbowych – mówi Kamil Fac z faktura.pl, platformy obsługującej rozliczenia księgowe małych firm.

- W przypadku rozliczeń za 2023 rok, dopłatę należy uiścić do 30 kwietnia 2024 roku. Jeżeli podatnik nie opłaci zaległego podatku w terminie, będzie to traktowane jako zaległość podatkowa. W takiej sytuacji podatnik będzie zobowiązany do samodzielnego obliczenia odsetek za zwłokę i uiszczenia ich razem z zaległym podatkiem. To bardzo niekorzystna okoliczność szczególnie dla małych firm. Zaległości w US mogą skutkować poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności, blokadą podejmowania nowych zobowiązań czy niemożnością startowania w przetargach. Do rozliczenia z US pozostało dwa tygodnie, na szczęście nawet w tak krótkim czasie można zorganizować środki unikając drogich „chwilówek” – dodaje ekspert faktura.pl 

Raty w Urzędzie Skarbowym – rozwiązanie ma pewne wady

Po pierwsze, istnieje możliwość złożenia wniosku w Urzędzie Skarbowym o rozłożenie płatności na raty i regulowanie odsetek podatkowych. Jednakże konieczna jest zgoda US na tę procedurę. Choć każdy podatnik ma prawo wystąpić z takim żądaniem, nie oznacza to automatycznie uzyskania zgody. Decyzja ta należy do naczelnika odpowiedniej jednostki, który może nie zgodzić się na prośbę. Ocena każdej sprawy odbywa się indywidualnie; Urząd może zbadać stan majątkowy oraz potencjalny wpływ braku rozłożenia płatności na życie podatnika. Nawet ci, którzy uzyskają zgodę, nie unikną dodatkowych opłat. Konieczne będzie uiszczenie opłaty prolongacyjnej, która zależy od wysokości podatku lub zaległości. W przypadku niespłacenia którejkolwiek z rat lub opóźnienia w płatności innych zobowiązań podatkowych w przyszłości, egzekutor skarbówki będzie miał pełną wiedzę na temat majątku dłużnika i będzie mógł skutecznie odzyskać zaległe podatki.

Kredyt w banku – drogi i nie dla każdego

Istnieje opcja ubiegania się o kredyt w banku, ale jeśli jest to kredyt gotówkowy na dowolny cel, może okazać się bardzo kosztowny. Pomimo spadku inflacji stopy procentowe są ciągle wysokie. Sam proces uzyskania kredytu może być kłopotliwy, ponieważ wymaga on załatwienia wielu formalności i w niektórych przypadkach może zająć sporo czasu na podjęcie decyzji. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub mikrofirmy nie są też ulubionymi klientami banków. Niektóre branże są traktowane przez banki jako ryzykowne, z uwagi na częste problemy z płynnością finansową. Teoretycznie łatwiejsze może się okazać uzyskanie pieniędzy w firmie pożyczkowej, ale koszt tego rozwiązania jest zwykle znacznie wyższy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyspieszenie płatności zaległych zobowiązań

Trzecia możliwość pozyskania środków dotyczy właściciele mikro i małych firm. Ci swoje przychody otrzymują w oparciu o wystawiane faktury. Część z nich ma odległe terminy przelewów, bo taki jest gospodarczy model biznesowy w Polsce. Wykonana praca czy sprzedaż zrealizowana w pierwszych dniach kwietnia może być opłacona przelewem np. w czerwcu. To za długo dla Urzędu Skarbowego. Możliwe jest jednak skorzystanie z pomocy faktoringu. 

- W faktoringu zasadą działania jest przyspieszanie obiegu pieniądza na podstawie wystawianych przez firmy faktur. Przedsiębiorcy bardzo często wykorzystują szybciej otrzymane środki na uregulowanie zobowiązań do ZUS czy US. Po zaakcentowaniu przez faktora wniosku o wypłatę środków na podstawie faktury pieniądze są przelewane w ciągu doby, zamiast po miesiącu czy dwóch. Takie środki można oczywiście wykorzystać na dopłatę do rozliczenia rocznego. Nie są to pieniądze pożyczone, które trzeba oddać. Są to własne pieniądze przedsiębiorcy, już przez niego zarobione. W przypadku małych firm możliwy do zastosowania jest mikrofaktoring, który działa on-line. Eliminuje to konieczność wizyty w banku, która zazwyczaj jest wymagana przy kredycie – mówi Jerzy Dąbrowski z Finea.

Przedsiębiorcy coraz chętniej rozliczają się elektronicznie

Korzystanie z elektronicznych platform jest coraz wygodniejsze i praktyczne, tym bardziej, że Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania e-usług i rozliczania podatków tą drogą. W tym roku po raz pierwszy z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA