REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach przepisów trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach trzeba wiedzieć?
Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach trzeba wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozliczający PIT w 2024 roku muszą uwzględnić nowe przepisy podatkowe wprowadzone w 2023 roku. Wynajem mieszkań, renty dla małoletnich dzieci czy ulga dla "innowacyjnych" pracowników - to tylko niektóre z obszarów, na które warto zwrócić uwagę podczas rozliczania się z urzędem skarbowym.

rozwiń >

Oto kilka z najważniejszych zmian, na które warto zwrócić uwagę, wypełniając zeznanie podatkowe za 2023 rok.

REKLAMA

Wynajem mieszkań

REKLAMA

Od 2023 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące opodatkowania wynajmu mieszkań dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie mają już możliwości opodatkowania swoich dochodów z prywatnego najmu według ogólnych zasad, czyli stosując progresywną skalę podatkową. Teraz jedyną opcją jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prywatnego najmu to:
8,5% przychodu do kwoty 100 000 zł,
12,5% przychodu powyżej 100 000 zł.

Ponadto nie można już odliczać kosztów związanych z wynajmowaniem mieszkania. Od 2023 roku osoby wynajmujące lokale mieszkalne w ramach działalności gospodarczej nie mogą skorzystać z amortyzacji podatkowej ani zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

Dochody z prywatnego najmu są opodatkowane tylko w deklaracji PIT-28. Ze względu na jedną obowiązującą formę opodatkowania, czyli ryczałt ewidencjonowany, nie ma już potrzeby składania oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, jak to miało miejsce wcześniej.

Wspólne rozliczenie małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci

Aby zmniejszyć należności podatkowe wobec urzędu skarbowego, skuteczną strategią jest wspólne rozliczenie z małżonkiem lub skorzystanie z ulgi dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W roku 2024 nadal obowiązuje ulga podatkowa dla samotnych rodziców, która umożliwia im oszczędności na kwocie wolnej od podatku, wynoszącej dwukrotność 3600 zł (oszczędności zależą od dochodu samotnie wychowującej osoby). Ten sam mechanizm obowiązuje również dla małżonków korzystających z wspólnego rozliczenia podatkowego.

Co ważne, w roku 2024 małżonkowie mogą również wspólnie rozliczać podatek za rok, w którym zawarli małżeństwo. Aby skorzystać z tej preferencyjnej formy opodatkowania, konieczne jest, aby małżeństwo oraz wspólnota majątkowa trwały do końca roku, dla którego planowane jest wspólne rozliczenie.

Zmiana rozliczenia dochodów z rent przez małoletnie dzieci

Od 2023 roku dochody z rent, które otrzymują małoletnie dzieci, są teraz wliczane do dochodów dziecka, podczas gdy wcześniej były one wliczane do dochodów rodziców i deklarowane w ich zeznaniach rocznych.

Ulga na dziecko

Dzięki zmianie przepisów, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2023 r., z ulgi na dziecko za 2023 rok może skorzystać więcej rodziców i opiekunów. Zmiany dotyczą prawa do odliczania ulgi na dzieci z niepełnosprawnością. Dla rodziców i opiekunów jednego dziecka, które posiada orzeczenie o niepełnosprawności, nie obowiązuje już kryterium dochodowe przy rozliczaniu ulgi na dziecko. 

Kwota wolna od podatku

Przypomnijmy, że limit zwolnienia z podatku za 2023 rok wynosi 30 000 zł. Osoby, których dochody nie przekraczają tej kwoty, nie muszą płacić podatku dochodowego. Jednakże, gdy dochody przekroczą tę granicę, podatek wynosi 12%.

Razem z podwyższeniem limitu zwolnienia z podatku, zmieniła się również kwota zmniejszająca podatek. W latach 2023 i 2024 wynosi ona 300 zł.

Aby uwzględnić tę kwotę przy obliczaniu miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, należy złożyć odpowiednie oświadczenie do płatnika, korzystając z formularza PIT-2. Ten dokument pozwala na obniżenie kwoty podatku. Mniejszy podatek dochodowy oznacza wyższe wynagrodzenie netto, ponieważ kwota podatku odciągnięta od płacy jest mniejsza.

  • Podwyższenie kwot wolnych od podatku, a także liczne ulgi sprawiły, że sporo podatników ma przychody mieszczące się w kwocie wolnej od podatku. Część naszych użytkowników decyduje się też na to, by nie przekazywać swojego 1,5 proc. podatku na żadną organizację pożytku publicznego. Warto jednak dwa razy pomyśleć o tym, jaką wartość może mieć ta kwota dla tych, którzy potrzebują pomocy. My zdecydowaliśmy się pójść tym tropem i m.in. dlatego nawiązaliśmy współpracę ze stowarzyszeniem Sursum Corda,  jedną z czołowych organizacji działających na rzecz dobra społecznego w Polsce - mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl.

Likwidacja obowiązku złożenia informacji PIT/WZ (ulga za złe długi)

Przedsiębiorcy nie muszą już składać oddzielnych informacji dotyczących przeterminowanych wierzytelności lub nieuregulowanych zobowiązań w formie załącznika PIT-WZ, co było dotychczasowym obowiązkiem.

Ulga na “innowacyjnych” pracowników 

Ulga na zatrudnienie pracowników działających w dziedzinie badań i rozwoju (B+R) ma na celu wsparcie przedsiębiorstw zatrudniających pracowników do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Dotyczy to firm, które poniosły stratę w danym roku podatkowym lub ich dochód nie pozwala na pełne odliczenie kosztów kwalifikowanych związanych z tą działalnością. Nowe przepisy umożliwiają przedsiębiorcom odliczenie kwoty ulgi B+R od zaliczek na podatek pobieranych od wynagrodzeń pracowników.

Modyfikacja ulgi na zabytki

Ulga podatkowa na zabytki została znacząco zmieniona od początku 2023 roku. Teraz nie można odliczyć wydatków na nabycie zabytkowej nieruchomości, która jest wpisana do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku. Dodatkowo, koszty prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym mogą być odliczone dopiero po ich zakończeniu. Ponadto, ulga podatkowa obejmuje tylko te wydatki, które są objęte pozwoleniem wydanym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wydatki przekraczające ten zakres nie kwalifikują się do ulgi.

Ulga podatkowa na zabytki umożliwia odliczenie 50% kwoty wpłaconej na fundusz remontowy oraz kosztów prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych związanych z zabytkiem. Limit tej ulgi wynosi 50% całkowitego wydatku, z maksymalną kwotą 500 000 zł w przypadku zakupu nieruchomości.

W gąszczu podatkowych reguł i licznych opcji ulg nie jest łatwo zorientować się, z których odliczeń możemy skorzystać. Warto uważnie czytać wyjaśnienia i instrukcje zamieszczone na stronach rządowych. Pomoc w tym zakresie oferują też niektóre programy do rozliczania PIT – same podsuwają propozycje ulg i pomagają w łatwy sposób przejść przez cały proces składania zeznania podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA