REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach przepisów trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach trzeba wiedzieć?
Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach trzeba wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozliczający PIT w 2024 roku muszą uwzględnić nowe przepisy podatkowe wprowadzone w 2023 roku. Wynajem mieszkań, renty dla małoletnich dzieci czy ulga dla "innowacyjnych" pracowników - to tylko niektóre z obszarów, na które warto zwrócić uwagę podczas rozliczania się z urzędem skarbowym.

rozwiń >

Oto kilka z najważniejszych zmian, na które warto zwrócić uwagę, wypełniając zeznanie podatkowe za 2023 rok.

REKLAMA

Wynajem mieszkań

REKLAMA

Od 2023 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące opodatkowania wynajmu mieszkań dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie mają już możliwości opodatkowania swoich dochodów z prywatnego najmu według ogólnych zasad, czyli stosując progresywną skalę podatkową. Teraz jedyną opcją jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prywatnego najmu to:
8,5% przychodu do kwoty 100 000 zł,
12,5% przychodu powyżej 100 000 zł.

Ponadto nie można już odliczać kosztów związanych z wynajmowaniem mieszkania. Od 2023 roku osoby wynajmujące lokale mieszkalne w ramach działalności gospodarczej nie mogą skorzystać z amortyzacji podatkowej ani zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

Dochody z prywatnego najmu są opodatkowane tylko w deklaracji PIT-28. Ze względu na jedną obowiązującą formę opodatkowania, czyli ryczałt ewidencjonowany, nie ma już potrzeby składania oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, jak to miało miejsce wcześniej.

Wspólne rozliczenie małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci

Aby zmniejszyć należności podatkowe wobec urzędu skarbowego, skuteczną strategią jest wspólne rozliczenie z małżonkiem lub skorzystanie z ulgi dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W roku 2024 nadal obowiązuje ulga podatkowa dla samotnych rodziców, która umożliwia im oszczędności na kwocie wolnej od podatku, wynoszącej dwukrotność 3600 zł (oszczędności zależą od dochodu samotnie wychowującej osoby). Ten sam mechanizm obowiązuje również dla małżonków korzystających z wspólnego rozliczenia podatkowego.

Co ważne, w roku 2024 małżonkowie mogą również wspólnie rozliczać podatek za rok, w którym zawarli małżeństwo. Aby skorzystać z tej preferencyjnej formy opodatkowania, konieczne jest, aby małżeństwo oraz wspólnota majątkowa trwały do końca roku, dla którego planowane jest wspólne rozliczenie.

Zmiana rozliczenia dochodów z rent przez małoletnie dzieci

Od 2023 roku dochody z rent, które otrzymują małoletnie dzieci, są teraz wliczane do dochodów dziecka, podczas gdy wcześniej były one wliczane do dochodów rodziców i deklarowane w ich zeznaniach rocznych.

Ulga na dziecko

Dzięki zmianie przepisów, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2023 r., z ulgi na dziecko za 2023 rok może skorzystać więcej rodziców i opiekunów. Zmiany dotyczą prawa do odliczania ulgi na dzieci z niepełnosprawnością. Dla rodziców i opiekunów jednego dziecka, które posiada orzeczenie o niepełnosprawności, nie obowiązuje już kryterium dochodowe przy rozliczaniu ulgi na dziecko. 

Kwota wolna od podatku

Przypomnijmy, że limit zwolnienia z podatku za 2023 rok wynosi 30 000 zł. Osoby, których dochody nie przekraczają tej kwoty, nie muszą płacić podatku dochodowego. Jednakże, gdy dochody przekroczą tę granicę, podatek wynosi 12%.

Razem z podwyższeniem limitu zwolnienia z podatku, zmieniła się również kwota zmniejszająca podatek. W latach 2023 i 2024 wynosi ona 300 zł.

Aby uwzględnić tę kwotę przy obliczaniu miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, należy złożyć odpowiednie oświadczenie do płatnika, korzystając z formularza PIT-2. Ten dokument pozwala na obniżenie kwoty podatku. Mniejszy podatek dochodowy oznacza wyższe wynagrodzenie netto, ponieważ kwota podatku odciągnięta od płacy jest mniejsza.

  • Podwyższenie kwot wolnych od podatku, a także liczne ulgi sprawiły, że sporo podatników ma przychody mieszczące się w kwocie wolnej od podatku. Część naszych użytkowników decyduje się też na to, by nie przekazywać swojego 1,5 proc. podatku na żadną organizację pożytku publicznego. Warto jednak dwa razy pomyśleć o tym, jaką wartość może mieć ta kwota dla tych, którzy potrzebują pomocy. My zdecydowaliśmy się pójść tym tropem i m.in. dlatego nawiązaliśmy współpracę ze stowarzyszeniem Sursum Corda,  jedną z czołowych organizacji działających na rzecz dobra społecznego w Polsce - mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl.

Likwidacja obowiązku złożenia informacji PIT/WZ (ulga za złe długi)

Przedsiębiorcy nie muszą już składać oddzielnych informacji dotyczących przeterminowanych wierzytelności lub nieuregulowanych zobowiązań w formie załącznika PIT-WZ, co było dotychczasowym obowiązkiem.

Ulga na “innowacyjnych” pracowników 

Ulga na zatrudnienie pracowników działających w dziedzinie badań i rozwoju (B+R) ma na celu wsparcie przedsiębiorstw zatrudniających pracowników do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Dotyczy to firm, które poniosły stratę w danym roku podatkowym lub ich dochód nie pozwala na pełne odliczenie kosztów kwalifikowanych związanych z tą działalnością. Nowe przepisy umożliwiają przedsiębiorcom odliczenie kwoty ulgi B+R od zaliczek na podatek pobieranych od wynagrodzeń pracowników.

Modyfikacja ulgi na zabytki

Ulga podatkowa na zabytki została znacząco zmieniona od początku 2023 roku. Teraz nie można odliczyć wydatków na nabycie zabytkowej nieruchomości, która jest wpisana do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku. Dodatkowo, koszty prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym mogą być odliczone dopiero po ich zakończeniu. Ponadto, ulga podatkowa obejmuje tylko te wydatki, które są objęte pozwoleniem wydanym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wydatki przekraczające ten zakres nie kwalifikują się do ulgi.

Ulga podatkowa na zabytki umożliwia odliczenie 50% kwoty wpłaconej na fundusz remontowy oraz kosztów prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych związanych z zabytkiem. Limit tej ulgi wynosi 50% całkowitego wydatku, z maksymalną kwotą 500 000 zł w przypadku zakupu nieruchomości.

W gąszczu podatkowych reguł i licznych opcji ulg nie jest łatwo zorientować się, z których odliczeń możemy skorzystać. Warto uważnie czytać wyjaśnienia i instrukcje zamieszczone na stronach rządowych. Pomoc w tym zakresie oferują też niektóre programy do rozliczania PIT – same podsuwają propozycje ulg i pomagają w łatwy sposób przejść przez cały proces składania zeznania podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA