PIT-11 za 2024 rok: do kiedy i jak wysłać pracownikowi i urzędowi skarbowemu, którą wersję formularza?

REKLAMA
REKLAMA
Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mieli czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?
- PIT-11 za 2024 r. Jakie terminy dotyczą księgowych i płatników?
- Jak prawidłowo złożyć (przesłać) PIT-11?
- Co jeśli nie wystawimy PIT-11 na czas?
PIT-11 za 2024 r. Jakie terminy dotyczą księgowych i płatników?
– PIT-11 jest kluczowy. Stanowi podstawową informację o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. To płatnik wystawia deklarację PIT-11 oraz dostarcza ją zarówno do urzędu skarbowego, jak i do podatnika. Jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy, który w trakcie roku rozlicza, pobiera i wpłaca zaliczki na podatek dochodowy. PIT-11 to podstawowe źródło wiedzy niezbędnej do sporządzenia zeznania podatkowego takiego jak PIT-37 czy PIT-36 – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.
Są dwa ważne terminy dla przedsiębiorców i księgowych dot. PIT-11.
Pierwszy termin to 31 stycznia 2025 r. – do tego czasu płatnicy muszą wysłać wszystkie PIT-11 do urzędu skarbowego, wskazując jako organ podatkowy organ właściwy dla podatnika.
Drugi termin to 28 lutego 2025 r. i dotyczy doręczenia przez przedsiębiorców PIT-11 wszystkim zatrudnionym, na rzecz których dokonywał wypłat. – Sporządzający informację może przekazać zatrudnionemu jego rozliczenie PIT-11 zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, ale w obu przypadkach termin 28 lutego jest nieprzekraczalny – zaznacza Monika Piątkowska.
REKLAMA
Polecamy: Komplet podatki 2025
Jak prawidłowo złożyć (przesłać) PIT-11?
Dla sporządzenia informacji przez płatników za 2024 r. stosownym będzie formularz PIT-11 z indeksem (29). Aby uniknąć błędów przy wypełnianiu, najlepiej skorzystać z programu przeznaczonego do sporządzenia deklaracji PIT-11, PIT-8C, PIT-4R i IFT.
– PIT-11 przekazywany jest do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie. Płatnik będący osobą fizyczną, wysyłając tę informację, ma dwie opcje: może wykorzystać e-podpis lub potwierdzić deklarację zestawem danych autoryzujących. Pozostali płatnicy, np. spółki z o.o., są zobowiązani posiadać e-podpis – mówi Monika Piątkowska.
Jeśli chodzi o przekazanie PIT-11 pracownikom, trzeba pamiętać, że to płatnik, a nie podatnik decyduje o formie elektronicznej lub papierowej przekazania dokumentów. – Podatnik nie może zatem negować formy, w jakiej została mu udostępniona deklaracja – przypomina Monika Piątkowska.
W przypadku elektronicznego doręczenia pracownikom PIT-11 wystarczy przesłać go na adres e-mail osoby zatrudnionej lub udostępnić w specjalnym, zabezpieczonym programie, np. Odbierz PIT.
Co jeśli nie wystawimy PIT-11 na czas?
Zdarza się, że osoby wystawiające informację o dochodach nie doręczą w wymaganym terminie formularza PIT-11 do organu podatkowego lub podatnika. Co wtedy? – Płatnik, który dostarczył PIT-11 po terminie, wraz ze spóźnionym formularzem, powinien złożyć czynny żal w urzędzie skarbowym. Pozwoli mu to uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej – uspokaja doradczyni podatkowa, Monika Piątkowska.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA