REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego
Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, środki pieniężne otrzymywane przez zawodników i trenerów klubu sportowego tytułem gratyfikacji za wygrane bądź zremisowane mecze oraz awans do wyższej ligi nie mogą podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu w wysokości 10% jak w przypadku wygranych w konkursach. Jednak jako przychody z wykonywanej osobiście działalności powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej PIT.

REKLAMA

Z pytaniem interpretacyjnym do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zwróciło się stowarzyszenie prowadzące klub sportowy. Nie prowadzi ono działalności zarobkowej, utrzymuje się ze składek członkowskich a jego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji oraz organizowanie zajęć z tych dziedzin. Stowarzyszenie swoje dochody w całości przeznacza na realizację działalności statutowej. Klub prowadzi zarówno grupy młodzieżowe jaki i drużynę piłkarską, która aktualnie awansowała z ligi okręgowej do IV ligi. Awans ten zagwarantował zawodnikom gratyfikacje w postaci środków finansowych. Klub wypłacił również nagrody za wygrane oraz zremisowane w ramach rozgrywek ligowych mecze. Powyższe nagrody finansowe przyznawane są zawodnikom i trenerom zgodnie z regulaminem nagradzania.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z chęcią kontynuacji wypłacania nagród stowarzyszenie wystąpiło z pytaniem interpretacyjnym, którego przedmiotem była prawidłowość opodatkowania opisanych powyżej nagród na zasadach określonych w art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy.

Zdaniem stowarzyszenia zgodnie z treścią art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody z tytułu wygranych w konkursach podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10% ich wartości. Natomiast art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy wprowadza wyjątek od zasady ogólnej, gdyż zgodnie z jego brzmieniem nagrody wygrane w konkursach i grach między innymi z dziedziny sportu podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Sama ustawa nie definiuje słowa „konkurs”, zgodnie ze słownikiem języka polskiego „konkurs” - to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminacje najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Jak zauważa stowarzyszenie zgodnie z cytowaną definicją rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy. Dlatego więc przyznane nagrody powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w powoływanych powyżej artykułach.

W posumowaniu stowarzyszenie podkreśliło, iż na podstawie powołanych przepisów nagrody, których wartość nie przekracza 760 zł powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a powyżej 760 zł opodatkowane stawką 10%.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe. W swojej interpretacji z 16 sierpnia 2017 roku uznał, że nie można podzielić poglądu dotyczącego możliwości zastosowania w tej sprawie zryczałtowanego 10% podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy tytułem wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, wprowadza wolną od podatku dochodowego wartość wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Jak słusznie zauważono ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją słownikową „konkurs - to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Słownik Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.)

W orzecznictwie dominuje pogląd, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich jest samo ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu zawierają w sobie element rywalizacji. Zakończeniem współzawodnictwa uczestników, jest ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród.

Z prezentowanego w przedmiotowym pytaniu interpretacyjnym stanu faktycznego wynika, że nagrody będą wypłacane wyłącznie trenerom oraz zawodnikom. Oni zaś w celu ich otrzymania nie będą ze sobą rywalizować, ale wręcz przeciwnie – będą współdziałać w osiągnięciu wspólnego celu. W zorganizowanym przedsięwzięciu będą brali udział wyłącznie trenerzy i zawodnicy klubu, co świadczy, iż w rzeczywistości nie mamy do czynienia z konkursem, rywalizacją pomiędzy drużynami, ale z dodatkowym elementem wynagrodzenia trenerów i zawodników drużyny. Przedmiotowe nagrody będą stanowić w rzeczywistości dodatkową gratyfikację za dobre wyniki w działalności sportowej. Ich celem jest motywowanie trenerów i zawodników drużyny do efektywniejszej gry.

Zatem, w analizowanej sytuacji nie mamy do czynienia z wygranymi w konkursie i z tego względu przedmiotowe nagrody pieniężne nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 powoływanej ustawy, jak również nie będzie miał do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.


Środki z wypłacanych nagród stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, od przedmiotowych dochodów stowarzyszenie jako płatnik, zobowiązane będzie pobrać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym zostaną pobrane (art. 42 ust. 1 tej ustawy.) Ponadto do końca lutego kolejnego roku stowarzyszenie obowiązane będzie do przesłania zawodnikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację PIT-11.

Źródło: Indywidualna interpretacja podatkowa z 16 sierpnia 2017 roku 0113-KDIPT3.4011.172.2017.1.JR

Oprac. Wiktoria Świergolik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA