REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego
Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, środki pieniężne otrzymywane przez zawodników i trenerów klubu sportowego tytułem gratyfikacji za wygrane bądź zremisowane mecze oraz awans do wyższej ligi nie mogą podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu w wysokości 10% jak w przypadku wygranych w konkursach. Jednak jako przychody z wykonywanej osobiście działalności powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej PIT.

Z pytaniem interpretacyjnym do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zwróciło się stowarzyszenie prowadzące klub sportowy. Nie prowadzi ono działalności zarobkowej, utrzymuje się ze składek członkowskich a jego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji oraz organizowanie zajęć z tych dziedzin. Stowarzyszenie swoje dochody w całości przeznacza na realizację działalności statutowej. Klub prowadzi zarówno grupy młodzieżowe jaki i drużynę piłkarską, która aktualnie awansowała z ligi okręgowej do IV ligi. Awans ten zagwarantował zawodnikom gratyfikacje w postaci środków finansowych. Klub wypłacił również nagrody za wygrane oraz zremisowane w ramach rozgrywek ligowych mecze. Powyższe nagrody finansowe przyznawane są zawodnikom i trenerom zgodnie z regulaminem nagradzania.

Autopromocja

W związku z chęcią kontynuacji wypłacania nagród stowarzyszenie wystąpiło z pytaniem interpretacyjnym, którego przedmiotem była prawidłowość opodatkowania opisanych powyżej nagród na zasadach określonych w art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy.

Zdaniem stowarzyszenia zgodnie z treścią art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody z tytułu wygranych w konkursach podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10% ich wartości. Natomiast art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy wprowadza wyjątek od zasady ogólnej, gdyż zgodnie z jego brzmieniem nagrody wygrane w konkursach i grach między innymi z dziedziny sportu podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Sama ustawa nie definiuje słowa „konkurs”, zgodnie ze słownikiem języka polskiego „konkurs” - to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminacje najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Jak zauważa stowarzyszenie zgodnie z cytowaną definicją rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy. Dlatego więc przyznane nagrody powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w powoływanych powyżej artykułach.

W posumowaniu stowarzyszenie podkreśliło, iż na podstawie powołanych przepisów nagrody, których wartość nie przekracza 760 zł powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a powyżej 760 zł opodatkowane stawką 10%.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe. W swojej interpretacji z 16 sierpnia 2017 roku uznał, że nie można podzielić poglądu dotyczącego możliwości zastosowania w tej sprawie zryczałtowanego 10% podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy tytułem wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, wprowadza wolną od podatku dochodowego wartość wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Jak słusznie zauważono ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją słownikową „konkurs - to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Słownik Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.)

W orzecznictwie dominuje pogląd, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich jest samo ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu zawierają w sobie element rywalizacji. Zakończeniem współzawodnictwa uczestników, jest ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród.

Z prezentowanego w przedmiotowym pytaniu interpretacyjnym stanu faktycznego wynika, że nagrody będą wypłacane wyłącznie trenerom oraz zawodnikom. Oni zaś w celu ich otrzymania nie będą ze sobą rywalizować, ale wręcz przeciwnie – będą współdziałać w osiągnięciu wspólnego celu. W zorganizowanym przedsięwzięciu będą brali udział wyłącznie trenerzy i zawodnicy klubu, co świadczy, iż w rzeczywistości nie mamy do czynienia z konkursem, rywalizacją pomiędzy drużynami, ale z dodatkowym elementem wynagrodzenia trenerów i zawodników drużyny. Przedmiotowe nagrody będą stanowić w rzeczywistości dodatkową gratyfikację za dobre wyniki w działalności sportowej. Ich celem jest motywowanie trenerów i zawodników drużyny do efektywniejszej gry.

Zatem, w analizowanej sytuacji nie mamy do czynienia z wygranymi w konkursie i z tego względu przedmiotowe nagrody pieniężne nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 powoływanej ustawy, jak również nie będzie miał do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.


Środki z wypłacanych nagród stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, od przedmiotowych dochodów stowarzyszenie jako płatnik, zobowiązane będzie pobrać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym zostaną pobrane (art. 42 ust. 1 tej ustawy.) Ponadto do końca lutego kolejnego roku stowarzyszenie obowiązane będzie do przesłania zawodnikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację PIT-11.

Źródło: Indywidualna interpretacja podatkowa z 16 sierpnia 2017 roku 0113-KDIPT3.4011.172.2017.1.JR

Oprac. Wiktoria Świergolik

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA