REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego
Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, środki pieniężne otrzymywane przez zawodników i trenerów klubu sportowego tytułem gratyfikacji za wygrane bądź zremisowane mecze oraz awans do wyższej ligi nie mogą podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu w wysokości 10% jak w przypadku wygranych w konkursach. Jednak jako przychody z wykonywanej osobiście działalności powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej PIT.

REKLAMA

Z pytaniem interpretacyjnym do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zwróciło się stowarzyszenie prowadzące klub sportowy. Nie prowadzi ono działalności zarobkowej, utrzymuje się ze składek członkowskich a jego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji oraz organizowanie zajęć z tych dziedzin. Stowarzyszenie swoje dochody w całości przeznacza na realizację działalności statutowej. Klub prowadzi zarówno grupy młodzieżowe jaki i drużynę piłkarską, która aktualnie awansowała z ligi okręgowej do IV ligi. Awans ten zagwarantował zawodnikom gratyfikacje w postaci środków finansowych. Klub wypłacił również nagrody za wygrane oraz zremisowane w ramach rozgrywek ligowych mecze. Powyższe nagrody finansowe przyznawane są zawodnikom i trenerom zgodnie z regulaminem nagradzania.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z chęcią kontynuacji wypłacania nagród stowarzyszenie wystąpiło z pytaniem interpretacyjnym, którego przedmiotem była prawidłowość opodatkowania opisanych powyżej nagród na zasadach określonych w art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy.

Zdaniem stowarzyszenia zgodnie z treścią art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody z tytułu wygranych w konkursach podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10% ich wartości. Natomiast art. 21 ust 1 pkt 68 tej ustawy wprowadza wyjątek od zasady ogólnej, gdyż zgodnie z jego brzmieniem nagrody wygrane w konkursach i grach między innymi z dziedziny sportu podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Sama ustawa nie definiuje słowa „konkurs”, zgodnie ze słownikiem języka polskiego „konkurs” - to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminacje najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Jak zauważa stowarzyszenie zgodnie z cytowaną definicją rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy. Dlatego więc przyznane nagrody powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w powoływanych powyżej artykułach.

W posumowaniu stowarzyszenie podkreśliło, iż na podstawie powołanych przepisów nagrody, których wartość nie przekracza 760 zł powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a powyżej 760 zł opodatkowane stawką 10%.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe. W swojej interpretacji z 16 sierpnia 2017 roku uznał, że nie można podzielić poglądu dotyczącego możliwości zastosowania w tej sprawie zryczałtowanego 10% podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy tytułem wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, wprowadza wolną od podatku dochodowego wartość wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Jak słusznie zauważono ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją słownikową „konkurs - to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Słownik Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.)

W orzecznictwie dominuje pogląd, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich jest samo ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu zawierają w sobie element rywalizacji. Zakończeniem współzawodnictwa uczestników, jest ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród.

Z prezentowanego w przedmiotowym pytaniu interpretacyjnym stanu faktycznego wynika, że nagrody będą wypłacane wyłącznie trenerom oraz zawodnikom. Oni zaś w celu ich otrzymania nie będą ze sobą rywalizować, ale wręcz przeciwnie – będą współdziałać w osiągnięciu wspólnego celu. W zorganizowanym przedsięwzięciu będą brali udział wyłącznie trenerzy i zawodnicy klubu, co świadczy, iż w rzeczywistości nie mamy do czynienia z konkursem, rywalizacją pomiędzy drużynami, ale z dodatkowym elementem wynagrodzenia trenerów i zawodników drużyny. Przedmiotowe nagrody będą stanowić w rzeczywistości dodatkową gratyfikację za dobre wyniki w działalności sportowej. Ich celem jest motywowanie trenerów i zawodników drużyny do efektywniejszej gry.

Zatem, w analizowanej sytuacji nie mamy do czynienia z wygranymi w konkursie i z tego względu przedmiotowe nagrody pieniężne nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 powoływanej ustawy, jak również nie będzie miał do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.


Środki z wypłacanych nagród stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, od przedmiotowych dochodów stowarzyszenie jako płatnik, zobowiązane będzie pobrać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym zostaną pobrane (art. 42 ust. 1 tej ustawy.) Ponadto do końca lutego kolejnego roku stowarzyszenie obowiązane będzie do przesłania zawodnikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację PIT-11.

Źródło: Indywidualna interpretacja podatkowa z 16 sierpnia 2017 roku 0113-KDIPT3.4011.172.2017.1.JR

Oprac. Wiktoria Świergolik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA