REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na Internet 2023 – komu przysługuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
ulga na internet
ulga na internet
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na Internet to jedna z popularniejszych ulg umożliwiających odliczenie w ramach rocznego rozliczenia PIT. Niestety nie można corocznie obniżać należności podatkowych w oparciu o tą ulgę. Przepisy pozwalają na korzystanie z ulgi na Internet przez dwa lata z rzędu.

Ulga na Internet – dla kogo?

Ulga na Internet jest dostępna na podatników rozliczających się na formularzach PIT-37 (dedykowany dla umowy o pracę), PIT-36 (przedsiębiorca rozliczający się na zasadach ogólnych) oraz PIT-28 (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Należy pamiętać o załączniku PIT/O (informacja o ulgach).

REKLAMA

Ulga na Internet nie jest dostępna dla podatników rozliczających się podatkiem liniowym (formularz PIT-36L) lub w formie karty podatkowej.

W formularzach PIT-36 i PIT-37 zastosowanie ulgi na Internet polega na odliczeniu określonej kwoty od dochodu.

W przypadku ryczałtu (PIT-28) wydatek na Internet zostanie odliczony od przychodu (w tej formie opodatkowania podstawą opodatkowania jest przychód niepomniejszony o koszty jego uzyskania).

Ulga na Internet – jaki limit odliczenia?

Limitem odliczenia w ramach ulgi na Internet jest kwota 760 zł w skali roku. W przypadku małżonków rozliczających się wspólnie limitem jest dwukrotność tej kwoty tzn. 1520 zł w skali roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2022

Ulga na Internet – jaki limit czasowy?

REKLAMA

Jak już wspomniano, ulga na Internet przysługuje przez dwa lata (koniecznie dwa lata z rzędu). Podatnik, który dokonał odliczeń na podstawie ulgi na Internet, a w kolejnym roku tego nie uczynił, nie ma już prawa do ulgi na Internet w ramach dwuletniego limitu. Przepisy nie dają możliwości „rozdzielenia” limitu dwóch lat stosowania ulgi na Internet.

Podatnik, który składa zeznanie roczne PIT w 2023 r. (z rozliczeniem za 2022 r.) może zastosować ulgę na Internet po raz pierwszy w tym zeznaniu. Może również stosować tą ulgę po raz drugi, jeśli jest to drugi rok pod rząd stosowania ulgi na Internet.

Podatnik, który zastosował ulgę na Internet np. jednokrotnie kilka lat temu nie ma już prawa do ponownego zastosowania tej ulgi w zeznaniu PIT za 2022 r.

Ulga na Internet – jak udokumentować, aby odliczyć wydatek?

Najbardziej klarownym dokumentem potwierdzającym wydatek na Internet i uprawniającym do ulgi na Internet  jest faktura, jednak dopuszczalne są również inne dokumenty takie jak potwierdzenie przelewu bankowego, dowód wpłaty, lub potwierdzenie przekazu pocztowego.

Konieczne jest posiadanie dokumentu zawierającego minimalny zestaw danych, tzn. kwota zapłaty, rodzaj usługi, dane identyfikujące sprzedającego usługę (dostawca Internetu) oraz dane identyfikujące odbiorcę usługi.

Odliczeniu podlega jedynie „właściwa” opłata za Internet. Nie można odliczyć kosztów dodatkowych, np. wydatku na zakup przenośnego modemu,  kosztów instalacji Internetu, lub naprawy/konserwacji sieci internetowej.

Rachunek otrzymany od dostawcy Internetu musi jasno precyzować jaka kwota dotyczy wyłącznie „właściwej” opłaty za Internet, tzn. nie może to być np. rachunek zbiorczy za Internet, telefon i telewizję bez podziału na poszczególne składniki.

Jaki rodzaj Internetu można odliczyć w ramach ulgi na Internet?

Przepisy nie ograniczają ulgi na Internet do szczególnych rodzajów Internetu. Można odliczyć opłatę za tzw. stałe łącze, Internet w urządzeniach mobilnych lub przenośny modem podłączany do laptopa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA