REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna a panele fotowoltaiczne - co warto wiedzieć?

Panele fotowoltaiczne
Czy ulga termomodernizacyjna obejmuje panele fotowoltaiczne?

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób decyduje się na montaż paneli fotowoltaicznych w swoich domach. Motywacją jest nie tylko dbałość o środowisko, ale także chęć obniżenia rachunków za prąd. Czy jednak montaż takiej instalacji może być dodatkowo wsparty ulgą termomodernizacyjną? Sprawdźmy.

Czy ulga termomodernizacyjna obejmuje panele fotowoltaiczne?

Ulga termomodernizacyjna, wprowadzona w celu wsparcia działań mających na celu poprawę efektywności energetycznej budynków, stała się popularnym narzędziem dla wielu właścicieli nieruchomości. Jednak czy panele fotowoltaiczne, które stają się coraz bardziej popularne w Polsce, kwalifikują się do tej ulgi?

Autopromocja

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przepisy definiują przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako działania mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania budynku. W świetle tych przepisów, instalacja paneli fotowoltaicznych, które przyczyniają się do zmniejszenia zużycia energii z sieci, może być uznana za działanie termomodernizacyjne.

Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 września 2023 r. sygn. 0111-KDSB2-1.4011.279.2023.2.JJ, z której wynika, że instalacja fotowoltaiczna może być uznana za przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Oznacza to, że wydatki poniesione na montaż paneli fotowoltaicznych mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Jednak warto pamiętać, że nie każda instalacja fotowoltaiczna automatycznie kwalifikuje się do ulgi. Kluczowe jest, aby instalacja przyczyniała się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania budynku.

Ważne

Budynek mieszkalny jednorodzinny, zgodnie z art. 3 pkt 2a  ustawy Prawo budowlane, to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Czy można odliczyć od podatku zakup paneli fotowoltaicznych?

Tak, jeśli spełnione są odpowiednie warunki. Wydatki związane z zakupem paneli fotowoltaicznych, falownika, przewodów elektrycznych oraz akcesoriów do montażu mogą być odliczone od podatku. Ważne jest, aby były one udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie warunki trzeba spełnić żeby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Ulga termomodernizacyjna to narzędzie, które ma na celu zachęcenie właścicieli nieruchomości do inwestowania w rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną ich budynków. Aby jednak skorzystać z tej ulgi, konieczne jest spełnienie zasad określonych przez ustawodawcę, tj.:

  • przedsięwzięcie termomodernizacyjne - wydatki muszą być poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Oznacza to, że inwestycja powinna przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania budynku;
  • dokumentacja - wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym muszą być udokumentowane. Najczęściej są to faktury VAT lub rachunki, które potwierdzają poniesione koszty;
  • limit kwotowy - kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
  • niepodleganie innym ulgom - wydatki, które zostały uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej, nie mogą być jednocześnie odliczone w ramach innych ulg podatkowych;
  • realizacja przedsięwzięcia - przedsięwzięcie termomodernizacyjne musi zostać zrealizowane w określonym terminie. Jeśli nie zostanie to zrobione, podatnik musi doliczyć kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin;
  • nieodliczanie wydatków z innych źródeł - jeśli podatnik otrzymał dofinansowanie lub dotację na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wydatki pokryte z tych źródeł nie mogą być uwzględnione w ramach ulgi;
  • nieprzenoszenie ulgi na kolejne lata - jeśli w danym roku podatkowym podatnik nie wykorzysta całej kwoty ulgi, nie może ona być przeniesiona na kolejne lata podatkowe.

Korzystanie z ulgi termomodernizacyjnej może więc przynieść znaczne korzyści podatkowe, ale ważne jest dokładne zapoznanie się z przepisami i spełnienie wszystkich wymaganych warunków.

Ważne

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Kiedy nie można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Nie można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeśli wydatki zostały:

  • zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

Ponadto, jeśli przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostanie zrealizowane w określonym terminie, podatnik musi doliczyć kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podsumowując, montaż paneli fotowoltaicznych może być nie tylko ekologicznym, ale także ekonomicznym rozwiązaniem. Dzięki możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, inwestycja ta staje się jeszcze bardziej atrakcyjna. Jeśli zastanawiasz się nad montażem takiej instalacji, warto zapoznać się z przepisami, aby w pełni wykorzystać dostępne ulgi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA