REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy specjalne produkcji rolnej - normy szacunkowe dochodu na 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2019 r. /fot. Shutterstock
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2019 r. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które obowiązują w roku 2019.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2019 r.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm). Zgodnie z tym przepisem minister finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa ogłasza co roku w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2017 r. (Monitor Polski rok 2018 poz. 517), wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2017 r. w stosunku do 2016 r. wyniósł 108,5 (wzrost cen o 8,5%). Dlatego też Minister Finansów uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS dokonał w zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Wysokość norm na rok 2019 określa rozporządzenie Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2362), które weszło w życie 1 stycznia 2019 r. Nowe normy określa poniższa tabela.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

 

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

 

 

 

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

07

b) pozostałe

1 m2

4

49

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

76

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

 

 

 

a) rośliny ozdobne

1 m2

8

99

b) pozostałe

1 m2

5

51

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

18

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

 

 

 

a) kurczęta

1 sztuka

 

16

b) gęsi

1 sztuka

1

35

c) kaczki

1 sztuka

 

36

d) indyki

1 sztuka

 

88

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

 

 

 

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

43

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

86

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

89

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

53

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

03

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

52

7

Wylęgarnie drobiu:

 

 

 

a) kurczęta

1 sztuka

 

01

b) gęsi

1 sztuka

 

09

c) kaczki

1 sztuka

 

02

d) indyki

1 sztuka

 

09

8

Zwierzęta futerkowe:

 

 

 

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

47

58

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

20

92

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

19

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

73

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

70

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

70

9

Zwierzęta laboratoryjne:

 

 

 

a) szczury białe

1 sztuka

 

15

b) myszy białe

1 sztuka

 

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

 

35

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

45

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

207

03

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

172

50

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

86

26

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

 

 

 

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

345

00

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

72

48

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

37

92

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

43

14

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

25

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

91

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

35

h) konie rzeźne

1 sztuka

517

53

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

414

04

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

55

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

46

59

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

17

25

 

Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

 

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ( Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2362),

- komunikat Prezesa GUS z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2017 r. (Monitor Polski rok 2018 poz. 517).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA