REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Tulej
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia określający normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywać w 2018 r.

Norm szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2018 r. przewiduje projekt rozporządzenia (z 4 września 2017 r.) Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zobowiązanie do uregulowania powyższej kwestii nowym rozporządzeniem wynika z art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.). Upoważnia ono ministra właściwego do spraw finansów publicznych do ogłoszenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa w drodze rozporządzenia norm szacunkowych, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. (M. P. poz. 529) ogłosił, iż wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. w stosunku do 2015 r. wyniósł 97,6 (spadek cen o 2,4%). Dlatego też Minister Rozwoju i Finansów dokonał w projektowanym rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które mają obowiązywać w 2018 r. określa poniższa tabela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

11

12

b) pozostałe

1 m2

4

14

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

54

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

8

29

b) pozostałe

1 m2

5

08

4

Uprawy grzybów i ich grzybni – powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

4

77

5

Drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

15

b) gęsi

1 sztuka

1

24

c) kaczki

1 sztuka

33

d) indyki

1 sztuka

81

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

16

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

64

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

74

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

25

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

13

85

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

32

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

08

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

08

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

43

85

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

19

28

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

14

92

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

79

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

14

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki – produkcja kokonów

1 dm3

32

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

18

12

Uprawy roślin in vitro – powierzchnia półek

1 m2

190

81

13

Hodowla entomofagów – powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

158

99

14

Hodowla dżdżownic – powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

79

50

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

317

97

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

66

80

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

34

95

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

39

76

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

15

90

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

37

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

9

54

h) konie rzeźne

1 sztuka

476

99

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

381

60

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

43

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

42

94

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

15

90

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Projekt rozporządzenia dotyczy 32 tys. podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali sposób ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu. Przepisy proponowanego aktu normatywnego wpłyną na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.  Pozostaną natomiast bez wpływu na wysokość wydatków sektora finansów publicznych. Akt normatywny ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku i będzie miał zastosowanie do dochodów osiąganych w 2018 roku.


Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Przychody z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT stanowią wyjątek spośród pozostałych przychodów z działalności rolniczej i podlegający przepisom tej ustawy.

Do działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o PIT zalicza się: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Działów specjalnych produkcji rolnej uprawy nie stanowią hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej

REKLAMA

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby zależnie od wyboru podatnika: metodą szacunkową albo w oparciu o prowadzone przez niego księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe). Do prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych są jednak obowiązane osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą.

Jeżeli podatnik prowadzi księgi, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonych w art. 14 ustawy o PIT.

O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku (art. 15 ust. 1 ustawy).

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi ksiąg, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA