REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Tulej
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia określający normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywać w 2018 r.

Norm szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2018 r. przewiduje projekt rozporządzenia (z 4 września 2017 r.) Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

Autopromocja

Zobowiązanie do uregulowania powyższej kwestii nowym rozporządzeniem wynika z art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.). Upoważnia ono ministra właściwego do spraw finansów publicznych do ogłoszenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa w drodze rozporządzenia norm szacunkowych, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. (M. P. poz. 529) ogłosił, iż wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. w stosunku do 2015 r. wyniósł 97,6 (spadek cen o 2,4%). Dlatego też Minister Rozwoju i Finansów dokonał w projektowanym rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które mają obowiązywać w 2018 r. określa poniższa tabela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

11

12

b) pozostałe

1 m2

4

14

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

54

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

8

29

b) pozostałe

1 m2

5

08

4

Uprawy grzybów i ich grzybni – powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

4

77

5

Drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

15

b) gęsi

1 sztuka

1

24

c) kaczki

1 sztuka

33

d) indyki

1 sztuka

81

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

16

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

64

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

74

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

25

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

13

85

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

32

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

08

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

08

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

43

85

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

19

28

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

14

92

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

79

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

14

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki – produkcja kokonów

1 dm3

32

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

18

12

Uprawy roślin in vitro – powierzchnia półek

1 m2

190

81

13

Hodowla entomofagów – powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

158

99

14

Hodowla dżdżownic – powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

79

50

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

317

97

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

66

80

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

34

95

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

39

76

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

15

90

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

37

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

9

54

h) konie rzeźne

1 sztuka

476

99

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

381

60

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

43

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

42

94

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

15

90

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Projekt rozporządzenia dotyczy 32 tys. podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali sposób ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu. Przepisy proponowanego aktu normatywnego wpłyną na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.  Pozostaną natomiast bez wpływu na wysokość wydatków sektora finansów publicznych. Akt normatywny ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku i będzie miał zastosowanie do dochodów osiąganych w 2018 roku.


Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Przychody z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT stanowią wyjątek spośród pozostałych przychodów z działalności rolniczej i podlegający przepisom tej ustawy.

Do działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o PIT zalicza się: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Działów specjalnych produkcji rolnej uprawy nie stanowią hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby zależnie od wyboru podatnika: metodą szacunkową albo w oparciu o prowadzone przez niego księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe). Do prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych są jednak obowiązane osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą.

Jeżeli podatnik prowadzi księgi, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonych w art. 14 ustawy o PIT.

O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku (art. 15 ust. 1 ustawy).

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi ksiąg, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA