REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2018 r.

Bartosz Tulej
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.
Normy szacunkowe dochodu rolników i hodowców w 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia określający normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywać w 2018 r.

Norm szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2018 r. przewiduje projekt rozporządzenia (z 4 września 2017 r.) Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

Autopromocja

Zobowiązanie do uregulowania powyższej kwestii nowym rozporządzeniem wynika z art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.). Upoważnia ono ministra właściwego do spraw finansów publicznych do ogłoszenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa w drodze rozporządzenia norm szacunkowych, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. (M. P. poz. 529) ogłosił, iż wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2016 r. w stosunku do 2015 r. wyniósł 97,6 (spadek cen o 2,4%). Dlatego też Minister Rozwoju i Finansów dokonał w projektowanym rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które mają obowiązywać w 2018 r. określa poniższa tabela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

11

12

b) pozostałe

1 m2

4

14

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

54

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

8

29

b) pozostałe

1 m2

5

08

4

Uprawy grzybów i ich grzybni – powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

4

77

5

Drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

15

b) gęsi

1 sztuka

1

24

c) kaczki

1 sztuka

33

d) indyki

1 sztuka

81

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

16

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

64

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

74

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

25

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

13

85

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

32

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

08

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

08

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

43

85

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

19

28

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

14

92

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

79

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

25

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

14

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki – produkcja kokonów

1 dm3

32

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

18

12

Uprawy roślin in vitro – powierzchnia półek

1 m2

190

81

13

Hodowla entomofagów – powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

158

99

14

Hodowla dżdżownic – powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

79

50

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

317

97

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

66

80

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

34

95

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

39

76

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

15

90

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

37

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

9

54

h) konie rzeźne

1 sztuka

476

99

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

381

60

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

43

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

42

94

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

15

90

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Projekt rozporządzenia dotyczy 32 tys. podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali sposób ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu. Przepisy proponowanego aktu normatywnego wpłyną na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.  Pozostaną natomiast bez wpływu na wysokość wydatków sektora finansów publicznych. Akt normatywny ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku i będzie miał zastosowanie do dochodów osiąganych w 2018 roku.


Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Przychody z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT stanowią wyjątek spośród pozostałych przychodów z działalności rolniczej i podlegający przepisom tej ustawy.

Do działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o PIT zalicza się: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Działów specjalnych produkcji rolnej uprawy nie stanowią hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej

REKLAMA

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby zależnie od wyboru podatnika: metodą szacunkową albo w oparciu o prowadzone przez niego księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe). Do prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych są jednak obowiązane osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą.

Jeżeli podatnik prowadzi księgi, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonych w art. 14 ustawy o PIT.

O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku (art. 15 ust. 1 ustawy).

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi ksiąg, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA