REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać przychody z usług przechowywania koni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przychody podatkowe w przypadku usługi przechowywania koni /Fot. Fotolia
Przychody podatkowe w przypadku usługi przechowywania koni /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele koni trzymają je zwykle w wyspecjalizowanych stajniach, ale są również tacy, którzy decydują się na powierzenie ich rolnikom, którzy mają też własne zwierzęta. Jako że popularność jeździectwa rośnie, to i popyt na tego typu usługę przechowywania koni także. A kiedy w grę wchodzi dodatkowy przychód, pojawiają się pytania, dotyczące jego rozliczania.

Opłaty wyłącznie za sprzedaż paszy

Tak właśnie było w przypadku rolnika, który nim rozpoczął świadczenie usług, zwrócił się do izby skarbowej o wyjaśnienia. Jak napisał we wniosku, prowadzi on gospodarstwo rolne, w którym m.in. trzyma kilka koni. Mają one wiatę, pastwisko oraz – oczywiście – paszę, zaś rolnik korzysta z końskiego obornika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ilość nawozu jest za mała, toteż rolnik zamierza przyjąć „na przechowanie” cudze zwierzęta, co pozwoli na zwiększenie „produkcji” obornika, wykorzystywanego potem do nawożenia pól. Zgodnie z planem, rolnik zawierałby z zainteresowanymi umowy na przechowanie ich zwierząt, w których jest mowa oraz na sprzedaż paszy. Przy czym, jak rolnik zastrzegł, opłaty będą pobierane wyłącznie do sprzedaży paszy, zaś właściciele koni nie będą płacić za to, że zwierzęta będą miały dostęp do pastwiska czy też – jak to zostało określone we wniosku – do padoku. Dla rolnika bowiem korzyścią będzie większa niż wcześniej ilość obornika.

Czy usługi w ramach pomocy sąsiedzkiej podlegają opodatkowaniu

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rolnik chciał się dowiedzieć, czy w związku z taką działalnością będzie on objęty podatkiem od osób fizycznych. Jego zdaniem, działalność, jaką zamierza prowadzić, sprowadza się do sprzedaży paszy, co mieści się w zawartej w przepisach definicji działalności gospodarczej. W tej sytuacji zaś nie powinien płacić podatku dochodowego, tylko standardowy podatek rolny.

Urzędnicy widzą inne korzyści

Izba Skarbowa przychyliła się jednak do zdania rolnika tylko częściowo. Jak wynika z interpretacji z 30 sierpnia tego roku (sygnatura IBPB-1-1/4511-367/16-1/ZK), urzędnicy przyznali, że sprzedaż paszy stanowi działalność mieszczącą się w definicji gospodarstwa rolnego. Art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że jej przepisów nie stosuje się do przychodów z działalności rolnej, a ta zaś – wg art. 2 ust. 2 obejmuje m.in. „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu”. Pasza dla koni, o której wspomniał rolnik we wniosku, a więc siano, słoma, zielonka i owies, spełnia wymogi przepisów. Przychody ze sprzedaży paszy więc są przychodami z działalności rolnej i nie obejmują ich przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ale nieco inaczej, wg urzędników, jest z samym „przechowywaniem” koni. Ta działalność bowiem ma polegać na udostępnieniu części gospodarstwa – czyli łąki, wiaty itd. – oraz na czynnościach koniecznych do egzystencji koni. W grę wchodzi więc świadczenie usług z wykorzystaniem gospodarstwa rolnego, a to już nie jest działalność rolnicza – stwierdzili urzędnicy.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT od sprzedaży dokonywanej przez rolników

Ich zdaniem, w grę wchodzi umowa zbliżona do najmu, w której jedna strona udostępnia rzecz czy nieruchomość drugiej w zamian za czynsz. Pojawia się jednak pytanie, o jakim czynszu mowa, skoro rolnik nie zamierza pobierać od właścicieli zwierząt innych opłat poza tymi wynikającymi ze sprzedaży paszy?


Trzeba będzie zważyć przychód?

Urzędnicy przypomnieli, że czynsz może być ustalony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. W tym wypadku zaś takim świadczeniem będzie… nawóz. Rolnik nie ukrywał bowiem we wniosku, że chodzi mu o pozyskanie większej ilości końskiego obornika. Dlatego urzędnicy stwierdzili, że sama usługa przechowywania koni, czyli końskiego hotelu, powinna być objęte podatkiem dochodowym, a przychodem w tym wypadku będzie wartość obornika.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na rok 2017

Z jednej strony urzędnicy wskazali, że przychód może być objęty podatkiem zryczałtowanym, tak jak przy najmie. To rozwiązanie korzystniejsze dla podatnika niż np. opodatkowanie za zasadach ogólnych. Jednakże nie poinformowali, jak – wg nich – należy obliczać wartość tego przychodu. Nie wiadomo więc, czy rolnik ma wyliczać przychód wg jakichś norm (czyli przyjąć, że koń produkuje określoną ilość nawozu), czy też może jednak powinien mierzyć, ile takiego „przychodu” dziennie uzyskał.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA