REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenia KE w sprawie interwencji rynkowych w związku z COVID-19

Subskrybuj nas na Youtube
Rozporządzenia KE w sprawie interwencji rynkowych w związku z COVID-19
Rozporządzenia KE w sprawie interwencji rynkowych w związku z COVID-19
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11 rozporządzeń w ramach pakietu legislacyjnego, dotyczącego działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.

Opublikowane rozporządzenia Komisji Europejskiej

W dniu 4 maja Komisja Europejska opublikowała następujące rozporządzenia:

REKLAMA

Autopromocja

  1. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/591 z dnia 30 kwietnia 2020 r. wprowadzające tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat;
     
  2. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami;
     
  3. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/593 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie środków stabilizacji rynku w sektorze ziemniaków;
     
  4. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/594 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie środków stabilizacji rynku w sektorze drzew żywych i pozostałych roślin, bulw, korzeni i podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
     
  5. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/595 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
     
  6. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/596 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania świeżego i schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej i ustalające z góry stawkę dopłat;
     
  7. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/597 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
     
  8. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/598 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
     
  9. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/599 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych;
     
  10. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/600 z dnia 30 kwietnia 2020 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19;
     
  11. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/601 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od art. 62 i 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do ważności zezwoleń na nasadzenia winorośli i karczowania w przypadku wcześniejszego ponownego nasadzenia.

Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19, będzie omawiany na posiedzeniu SCA w dniu 7 maja br., z intencją Prezydencji chorwackiej, aby nie zgłaszać sprzeciwu.

Zobacz: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 4 maja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe informacje na temat pakietu 11 rozporządzeń KE

Jak wyjaśniło wcześniej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, 30 kwietnia br. Komisja Europejska przyjęła kolejny pakiet legislacyjny, dotyczący działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.

Pakiet obejmuje 11 projektów rozporządzeń odnoszących się do:

  1. dopłat do prywatnego przechowywania mięsa i produktów mleczarskich;
  2. odstępstwa od stosowania art. 101 ust. 1 TFUE, ustanawiającego zakaz nieuczciwej konkurencji w zakresie stosowania porozumień kartelowych, przewidujących ograniczanie lub kontrolowanie produkcji w odniesieniu do ziemniaków, kwiatów i roślin ozdobnych, mleka
    i przetworów mlecznych;
  3. elastyczności w programach sektorowych w odniesieniu do m.in. owoców i warzyw, Krajowych Programów Wsparcia Pszczelarstwa oraz Programu szkolnego. Publikacja rozporządzeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaplanowana jest na początek maja br.

W dniach 20 oraz 22 kwietnia br. Komisja Europejska przekazała państwom członkowskim do konsultacji projekty rozporządzeń. W odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez państwa członkowskie, w tym przez Polskę, Komisja Europejska wprowadziła kilka zmian. W projektach Komisja nie uwzględniła dopłat do prywatnego przechowywania mięsa drobiowego, o co Polska kilkakrotnie wnioskowała.

Projekty zawarte w przyjętym przez KE pakiecie

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kod CN i opis produktu:

ex 0201 20 50: ćwierci rozdzielone - tylna część półtuszy, posiadająca wszystkie kości, udo i krzyżową włącznie z polędwicą, z minimalnie trzema całymi lub przeciętymi żebrami, z goleniem lub bez oraz z cienką pachwiną lub bez;

  • Klasa uformowania:
          • S: Wybitne
          • E: Doskonałe
          • U: Bardzo dobre
          • R: Dobre
          • O: Dostateczne
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
      • 90 dni: 1 008 euro/tonę
      • 120 dni: 1 033 euro/tonę
      • 150 dni: 1 058 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę;
  • Projekt zawiera przepisy dotyczące odstępstw od przeprowadzanych kontroli, w tym kontroli na miejscu.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

    • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
    • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kody CN i opis produktów:
    • ex 0204 10 00:  świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z jagniąt w wieku poniżej
      12 miesięcy;
    • ex  0204 50 11: świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z kóz w wieku poniżej
      12 miesięcy;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 866 euro/tonę
    • 120 dni: 890 euro/tonę
    • 150 dni: 915 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem o dopłaty: 5 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

    • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
    • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy odtłuszczone mleko w proszku (OMP) musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji VI załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie OMP wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość OMP objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 5,11 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,13 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie OMP z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie masła oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie masła wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 9,83 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,43 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie masła z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) wprowadzającego tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 219 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy ser musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. W dniu rozpoczęcia obowiązywania umowy o przechowywanie, ser ma mieć minimalny wiek, który odpowiada, w przypadku serów z chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, okresowi dojrzewania określonemu w specyfikacji produktu oraz w przypadku innych serów normalnemu okresowi dojrzewania określonemu przez państwa członkowskie;
  • Łącznie dopłatą do prywatnego przechowywania jest objętych 100 tys. ton sera, z czego limit
    dla Polski wynosi 8 277 ton;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane  od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie sera umieszczonego w przechowywaniu przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 0,5 tony;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 60 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 15,57 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,40 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie sera z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w sprawie środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka;
  2. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) upoważniającego do zawierania umów oraz podejmowania decyzji w zakresie środków stabilizujących sektor drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni i tym podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
  3. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych.

Podstawa prawna: art. 222 rozporządzenia nr 1308/2013 - w celu ustabilizowania danego sektora stosuje się odstępstwo od zakazu porozumień i praktyk, które mogą wpływać na handel między państwami UE, tj. od stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

  • Podmioty, których dotyczy projekt rozporządzenia: rolnicy, zrzeszenia rolników, związki takich zrzeszeń, uznane na podstawie przepisów rozporządzenia 1308/2013 organizacje producentów, zrzeszenia uznanych organizacji producentów i uznane międzybranżowe  organizacje, dalej „podmioty”;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących ziemniaków do przetwórstwa, w zakresie:
    • wycofywania z rynku (zniszczenie);
    • bezpłatnej  dystrybucji (do banków żywności, instytucji publicznych);
    • przetwarzania (m.in. na paszę dla zwierząt, alkohol, skrobię);
    • dłuższego przechowywania (zwiększenie dostępności magazynów, przeznaczanie  nowych);
    • promocji konsumpcji przetworzonych produktów;
    • okresowego wspólnego planowania produkcji (np. wielkości nasadzenia pod zbiory)
      i dostosowania istniejących umów obejmujących ziemniaki z produkcji 2020 r;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących roślin ozdobnych i kwiatów, w zakresie:
      • wycofania z rynku i bezpłatnej dystrybucji;
      • wspólnych środków promocji;
      • planowania produkcji;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących surowego mleka w zakresie dobrowolnych, wspólnych decyzji o planowaniu dostaw mleka
    w okresie sześciu miesięcy od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Przepisy doprecyzowują szczegóły procesu, tj. wskazanie:
      • szacowanej ilości mleka objętej umowami o ograniczeniu produkcji mleka;
      • szacowanej długości obowiązywania tych umów;
  • Wymagane powiadomienia do władzy właściwej oraz z państw członkowskich do Komisji:
  • Państwa członkowskie do 5 dni po zakończeniu pierwszego miesiąca od wejścia w życie przepisów rozporządzenia, informują Komisję o zgłoszonych do nich porozumieniach
    i decyzjach z uwzględnieniem wielkości produkcji objętej mechanizmem i czasu obowiązywania mechanizmu;
  • Państwa członkowskie nie później niż 30 dni po 6-cio miesięcznym okresie od wejścia
    w życie przepisów przekazują Komisji przegląd porozumień i decyzji wprowadzonych w danym państwie członkowskim;

Ramy czasowe obowiązywania przepisu - 6 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2020 r. (mleko) lub od dnia wejścia w życie rozporządzenia (ziemniaki, rośliny ozdobne i kwiaty).

Dziennika Gazeta Prawna. Kup w kiosku lub w wersji elektronicznej

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19

Podstawa prawna: art. 37 w zw. z art. 227 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • Wprowadzenie szeregu odstępstw od stosowania w 2020 r. przepisów dotyczących uznawania organizacji producentów, jak też zarządzania i wdrażania przez te organizacje programów operacyjnych w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu tych podmiotów spowodowanymi przez pandemię koronawirusa, m.in.:
      • czasowe zniesienie konieczności wypełnienia wymogów dotyczących demokratycznej kontroli w organizacji;
      • czasowe zniesienie konieczności osiągnięcia minimalnej wartości produkcji sprzedanej lub minimalnej liczby członków niezbędnej do celów uznania;
      • umożliwienie zawieszenia wdrażania programu operacyjnego w całości lub części;
      • w przypadku wieloletnich zobowiązań takich, jak działania na rzecz ochrony środowiska wdrażane w programach operacyjnych, nie będą nakładane sankcje za niezrealizowanie celów lub spodziewanych efektów tych działań w 2020 r. w związku z zakłóceniami spowodowanymi COVID-19;

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wyłączającego ze stosowania rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150*, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 w odniesieniu do działań w związku z kryzysem spowodowanym koronawirusem.
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2020 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2019 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2019 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2020 r.;
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2021 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2020 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2020 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2021 r.;
  • W odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1368 umożliwiono państwom członkowskim realizację środków planowanych na rok pszczelarski 2020, nawet po dniu 31 lipca 2020 r. bez wpływu na okres płatności;
  • W odniesieniu do przepisów regulujących zasady realizacji programu dla szkół ustanowionych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/39, przewidziano:
      • wydłużenie okresu, w którym mogą być wdrażane działania w ramach programu dla szkół w odniesieniu do roku szkolnego 2019/2020 - do 30 września 2020 r. (stosownie do obowiązujących przepisów okres ten kończy się z dniem 31 lipca 2020 r.);
      • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może obejmować działania realizowane przez co najmniej dwa tygodnie, w przypadku działań, które realizowane były w ramach programu po 31 lipca 2020 r.;
      • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może zostać złożony w terminie 3 miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. - stosownie do propozycji termin ten upływa z dniem 30 września 2020 r.;
      • odstępstwo od zasady, że pomoc jest wypłacana przez właściwy organ w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc - stosownie do propozycji, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. pomoc taka musi zostać wypłacona przez właściwy organ w terminie do dnia 15 października 2020 r.;
      • odstępstwo od stosowania przepisu wprowadzającego ograniczenia dla państwa członkowskiego w zakresie kwoty pomocy UE na realizację programu w kolejnym roku szkolnym, w związku z niezrealizowaniem co najmniej 75% zaplanowanego budżetu.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w celu zaradzenia zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i środki z tym związane.
  • Przepisy zakładają zniesienie limitu maksymalnie jednej trzeciej wydatków na środki zarządzania kryzysowego dla organizacji producentów owoców i warzyw realizujących program operacyjny.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA