REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w kosztach działalności zakup samochodu na kredyt

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację, czy wydatki na zakup samochodu za kredyt z banku mogą zostać zaliczone przez podatnika do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne?

Mogą w takim przypadku zaistnieć następujące sytuacje:

REKLAMA

Autopromocja

1. Zawarcie z bankiem umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie rzeczy ruchomej.

Konstrukcja przewłaszczenia na zabezpieczenie polega na tym, że dłużnik (przewłaszczający) przenosi na wierzyciela (w tym przypadku na bank) własność rzeczy. Jednocześnie powstaje zobowiązanie wierzyciela, iż przewłaszczający będzie mógł korzystać z rzeczy w granicach określonych w umowie.

Po zaspokojeniu wierzytelności wierzyciel będzie musiał przenieść własność z powrotem na dłużnika. Właścicielem rzeczy staje się więc bank, a dłużnik jest jej posiadaczem. W sytuacji gdy dłużnik należycie wywiąże się z ciążącego na nim zobowiązania, przedmiot przewłaszczenia staje się własnością dłużnika.

Zgodnie z art. 22f ust. 5 ustawy o PIT (i odpowiednio art. 16f ust. 4 ustawy o CIT) odpisów amortyzacyjnych dokonuje w takim przypadku dotychczasowy właściciel, tzn. kredytobiorca,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

czyli dłużnik.

W zaistniałej sytuacji kredytobiorca ustala wartość początkową środka trwałego, która obejmuje cenę należną zbywcy (bankowi) oraz koszty poniesione do dnia przekazania środka

trwałego do używania, w tym odsetki od kredytu. Odsetki zapłacone po dniu oddania do używania i wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowić będą bezpośrednio koszty uzyskania przychodów.

Koszty eksploatacji samochodu będą zaliczane w tej sytuacji bezpośrednio do kosztów podatkowych


2. Zakup samochodu od banku z jednoczesnym zastrzeżeniem prawa własności (sprzedaż z zastrzeżeniem prawa własności).

Jeżeli podatnik kupił samochód od banku, wówczas może wchodzić w grę zawarcie z bankiem umowy sprzedaży, z zastrzeżeniem prawa własności rzeczy sprzedanej (art. 589–591 k.c.). W wyniku zawarcia powyższej umowy do czasu zapłaty ceny – nawet w przypadku wydania rzeczy kupującemu – właścicielem rzeczy pozostaje zbywca (bank).

Do czasu zapłaty ceny nabywca nie ma prawa dokonywać odpisów amortyzacyjnych, nawet wówczas gdy wykorzystuje samochód w działalności gospodarczej, gdyż samochód nie jest środkiem trwałym, co wynika z treści art. 22a ust. 1 ustawy o PIT (i odpowiednio art. 16a ust. 1 ustawy o CIT). Koszty eksploatacyjne w przypadku samochodu osobowego należy rozliczać na podstawie „kilometrówki”.

W takiej sytuacji zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup prywatnego samochodu nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów. Po przeniesieniu prawa własności podatnik decyduje, czy uznaje przedmiot za środek trwały, czy kontynuuje „kilometrówkę”.

Jeśli nabywca uzna, że zaliczy składnik do środków trwałych, wówczas podwyższy wartość początkową o odsetki zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania (art. 22g ust. 3 ustawy o PIT i odpowiednio art. 16g ust. 3 ustawy o CIT).


Podstawa prawna:ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 (tekst jednolity) z późn. zm.


Oprac. Paweł Huczko

Źródło: Wyjaśnienia Krajowej Informacji Podatkowej - Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów nr 1(81)/2009, www.mf.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA