REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość nagrody w konkursie nabytej przez organizatora z rabatem - rozliczenie PIT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
Podstawa opodatkowania nagród w konkursach
Podstawa opodatkowania nagród w konkursach
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie, to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę cenę rynkową. Zatem, jeżeli cena zakupu, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, jest ceną rynkową, to podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą spółka zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie tej kwoty należy obliczyć i pobrać zryczałtowany 10% podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej  z 9 września 2011 r. (nr IBPBII/1/415-597/11/ASz).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która prowadziła działalność w zakresie organizacji konkursów. Klienci (zleceniodawcy) spółki wypłacali jej wynagrodzenie, które obejmowało m.in. wartość zakupionych i przekazywanych dla laureatów konkursów nagród.  Spółka zajmowała się wszelkimi formalnościami związanymi z konkursami, pobierała również od zwycięzców zryczałtowany, 10% podatek dochodowy.

Spółka wskazała, że w przyszłości może organizować konkursy z nagrodami rzeczowymi o znacznej wartości (np. samochody), przy nabyciu których możliwe będzie wynegocjowanie znacznych rabatów.

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym zapytała: Co, w przypadku nabycia nagrody za cenę uwzględniającą przyznany rabat, należy przyjąć za podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT: (i) wartość nagrody rzeczowej po uwzględnieniu rabatu, tj. wartość wynikającą z faktury zakupu nagrody, czy (ii) wartość wyjściową, cennikową, przed rabatem?

REKLAMA

Polecamy: Jak są opodatkowane nagrody w konkursie organizowanym w mediach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy nagroda w konkursie może być przychodem ze stosunku pracy?

Zdaniem spółki, za podstawę opodatkowania należy w tym przypadku przyjąć wartość nagrody wynikającą z faktury zakupu (czyli z uwzględnieniem rabatu). Uzasadniając swoje stanowisko, spółka powołała przepisy ustawy o PIT, zgodnie z którymi wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Spółka wskazała, że cena, za którą nabędzie towar, nawet jeśli będzie to cena „wyjściowa" pomniejszona o rabaty, nadal pozostaje ceną rynkową będącą w ścisłym związku z wartością zakupionego przedmiotu.

Dodatkowo spółka wyjaśniła, że tak określona podstawa opodatkowania znajduje odzwierciedlenie w fakturze zakupu, która jest również niezbędna dla dokonania rejestracji pojazdu. Z uwagi na fakt uwidocznienia na fakturze ceny (uwzględniającej rabat) trudno byłoby, zdaniem spółki, wytłumaczyć zwycięzcy konkursu, dlaczego uiścił podatek od wyższej wartości nagrody.


Dyrektor Izby Skarbowej podzielił stanowisko spółki. Wyjaśnił, że kwota zapłacona za towar po uwzględnieniu rabatu dla nabywcy (czyli dla spółki) stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu. Udzielenie rabatu skutkuje jedynie niższą ceną, którą nabywca musi zapłacić sprzedającemu. W konsekwencji skutkiem udzielenia rabatu jest obniżenie ceny towaru, a wartość udzielonego rabatu nie stanowi dla nabywcy towaru przychodu.

Polecamy: Jak ustalić dochód ze sprzedaży samochodu wygranego w konkursie?

Polecamy: 10% podatku od szóstki w Lotto - czyli nie dostaniesz całej wygranej

Powyższe doprowadziło organ do konkluzji, iż gdy osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie, to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę cenę rynkową.

Zatem, jeżeli cena zakupu, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, jest ceną rynkową, to podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą spółka zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie tej kwoty należy obliczyć i pobrać zryczałtowany 10% podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Wybór przepisów:

Ustawa o PIT

Art. 11

2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Art. 12

2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Art. 30

1.Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:

2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody (…)

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwCe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA