Jak są opodatkowane nagrody w konkursie organizowanym w mediach
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od uzyskanych na terytorium Polski oraz innych Europejskiego Obszaru Gospodarczego (oprócz krajów UE również Islandia, Norwegia i Liechtenstein) dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
REKLAMA
Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w
- konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz
- konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także
- nagród związanych ze sprzedażą premiową
jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Powstają czasem wątpliwości, czy wyliczenie w ww. przepisie prasy, radia i telewizji jest wyczerpujące – i czy np. wygrane w konkursach internetowych są też objęte tym zwolnieniem.
Od razu trzeba uspokoić zwycięzców konkursów internetowych, że ich nagrody do 760 zł jednorazowej wartości też są zwolnione z PIT. Tak uważają również urzędy i izby skarbowe.
Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji słownikowej - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Do zakresu tego pojęcia trzeba zaliczyć prasę, radio, telewizję, telegazetę, telewizję satelitarną, Internet.
REKLAMA
W ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.) - „prasa” oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe.
Prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele – i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, t. j. może służyć do publikacji określonych treści (np: ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.
Brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, t. j. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.
Uznać jednak należy, że użyte w powołanym przepisie określenie „(...) w środkach masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Tak stwierdzono m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 października 2009 r. (nr IPPB1/415-551/09-4/ES).
Środkami masowego przekazu nie będzie jednak Internet w sytuacjach, gdzie krąg odbiorców jest ograniczony, np. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników danej firmy.
Dlatego też w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych (czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie) ma zastosowanie omawiane zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Trzeba też zauważyć, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „gra” i „konkurs”, chociaż nie zawierają ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest sięgnięcie do słowników języka polskiego, gdzie konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami".
Natomiast gra to „czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników”. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.
Zwolnienie to odnosi się do każdorazowej nagrody (wygranej) zdobytej w ramach pojedynczego konkursu, gry czy turnieju.
Biorąc pod uwagę powyższe, wartość wygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem organów podatkowych dla zastosowania tego zwolnienia w przypadku konkursów z dziedzin innych niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo i sport mass media muszą być zarówno organizatorem, jak i emitentem ogłoszenia o konkursie.
A co kiedy nagroda ma większą wartość niż 760 zł
Od nagród, których wartość przekracza 760 zł organizator konkursu jest zobowiązany do poboru i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika – 10 % podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR.
W przypadku nagrody pieniężnej płatnik (czyli organizator konkursu) po prostu przy wypłacie pomniejsza tą nagrodę o 10%, którą to sumę wpłaca do urzędu skarbowego.
Natomiast (zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o PIT) jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Deklarację roczną o zryczałtowanym podatku PIT-8AR płatnik ma obowiązek złożyć do końca stycznia następnego roku (po roku wypłaty lub wręczenia nagrody) do swojego urzędu skarbowego. Natomiast 10% podatek płatnik powinien wpłacić do urzędu skarbowego 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu wypłaty lub wręczenia nagrody.
Często ze względów wizerunkowych organizatorzy konkursów pokrywają koszty podatku za zwycięzców swoich konkursów. Jeżeli ten podatek zapłacony za zwycięzców ma być kosztem podatkowym organizatora konkursu powinien on wpisać do regulaminu konkursu formułę mówiącą o tej zasadzie.
Jeżeli wartość żadnej nagrody w danym konkursie zorganizowanym w mediach nie przekracza 760 zł - wydawca nie ma ww. obowiązków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat