REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek PCC od pożyczki a podatek dochodowy według stawki 75%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pożyczka co do zasady nie może stanowić dla pożyczkobiorcy przychodu albo dochodu
Pożyczka co do zasady nie może stanowić dla pożyczkobiorcy przychodu albo dochodu

REKLAMA

REKLAMA

Przed wynoszącym aż 75% podatkiem od dochodów z przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych podatnicy często bronią się wskazując, że sporne wydatki sfinansowali pożyczką. Podatek od pożyczki obciąża biorącego pożyczkę.

Organy podatkowe sprawdzają, czy od pożyczki został zapłacony podatek PCC.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli nie, to twierdzą, że z uwagi na niezapłacenie podatku PCC, pożyczka nie może być traktowana jako pochodząca z przychodów uprzednio opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania.

Jest to istotne z uwagi na brzmienie art. 20 ust. 3 ustawy o PIT.

Przepis ten stanowi, że wysokość przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych ustala się na podstawie poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatków i wartości zgromadzonego w tym roku mienia, jeżeli wydatki te i wartości nie znajdują pokrycia w mieniu zgromadzonym przed poniesieniem tych wydatków lub zgromadzeniem mienia, pochodzącym z przychodów uprzednio opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania.

Do ustalenia dochodu i wymierzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 20 ust. 3 ustawy o PIT może dojść tylko wtedy, gdy organ podatkowy przeprowadzi dowód co do wysokości poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatków i wartości zgromadzonego w tym roku mienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Organ podatkowy następnie porównuje te wydatki i wartości z wydatkami i mieniem zgromadzonym w tym roku podatkowym oraz w latach poprzednich, pochodzącymi z przychodów opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania.

Większa wartość wydatków i zgromadzonego mienia od ujawnionych dochodów wskazuje na istnienie ukrytych przed opodatkowaniem dochodów podatnika. A dochody nieujawnione fiskusowi są opodatkowane sanacyjną stawką 75% PIT.

Co grozi za ukrywanie dochodów?

Podatnik broniąc się przed 75% podatkiem zobowiązany jest do  wykazania poniesienia zakwestionowanych w trybie ww. przepisu wydatków sfinansowanych z przychodów opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania.

Jak się bronić przed wskazanym wyżej zarzutem fiskusa?

Podstawowym jest podniesienie argumentu, że pożyczka co do zasady nie może stanowić dla pożyczkobiorcy przychodu albo dochodu.

Cechą pozyskanego z pożyczki kapitału jest konieczność jego zwrotu w przyszłości. Przychód może powstać w przypadku niezapłacenia odsetek albo zapłacenia ich w niższej wysokości niż rynkowa.

Warto zwrócić uwagę, że twierdzenie organu podatkowego, że nie został zapłacony podatek PCC od pożyczki pośrednio potwierdza udzielenie pożyczki.

Bardzo często organy podatkowe prowadząc postępowania w sprawie nałożenia 75% podatku dochodowego negują fakt udzielenia pożyczki.

PCC od pożyczki – kiedy nie trzeba płacić podatku

W sytuacji, gdy nie został od niej zapłacony podatek PCC oraz przekazanie pieniędzy odbyło się poza systemem bankowym trudno jest podatnikom udowodnić fakt pożyczenia pieniędzy.

Sprzeczność między zarzutem fiskusa niezapłacenia podatku PCC od pożyczki oraz kwestionowania faktu udzielenia pożyczki wskazał np. 5 lipca 2011 r. WSA w Łodzi (sygn. akt SA/Łd 555/11):

REKLAMA

 „Organy podatkowe zaliczając do legalnych źródeł przychodów mających pokryć wydatki podatnika w 2005 r. kwotę pożyczki w wysokości 19.274,00 zł (2x9.637,00 zł) jako wolną od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych i odmawiając uznania za legalną pozostałej części pożyczki z powodu jej nie opodatkowania przed 2005 r. podatkiem od czynności cywilnoprawnych, popadły w sprzeczność. Z jednej strony bowiem uznają, że pożyczka została udzielona skarżącemu i brak jakichkolwiek ustaleń co do tego, że rodzice skarżącego dysponowali nielegalnymi i nieopodatkowanymi środkami przeznaczonymi na pożyczkę dla syna (skarżącego), z drugiej twierdzą, że fakt jej nie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyklucza uznanie jej za legalne źródło przychodu, nie bacząc na to, że podatek ten wymierza się od czynności prawnej pożyczki a nie od przychodu, co do którego organy nie wykazały braku legalności.”

Spory między podatnikami i fiskusem o kontrowersyjny 75% podatek dochodowy pokazują, że polskie przepisy podatkowe wymuszają staranność w posiadaniu pokrycia w legalnych dochodach wydatków.

Dowodem na to może być fakt zapłacenia innych podatków niż dochodowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA