REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
samochód, umowa zamiany, przychód, podatek
samochód, umowa zamiany, przychód, podatek

REKLAMA

REKLAMA

Zamiana samochodu nie jest sposobem na uniknięcie podatku dochodowego. Trzeba go zapłacić tak samo, jak w przypadku sprzedaży auta. Podatku nie będzie jeśli obecny właściciel kupił samochód co najmniej sześć miesięcy wcześniej.

Umowy zamiany samochodów nie są może tak popularne jak transakcje kupna-sprzedaży, ale ogłoszeń typu „zamienię auto” można znaleźć na portalach ogłoszeniowych całkiem dużo.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zależności od sytuacji, osoby zamieszczające takie ogłoszenia chcą wymienić swój samochód na lepszy, droższy, większy, mocniejszy lub wręcz odwrotnie.

Jak zawrzeć umowę zamiany samochodu?

Umowa zamiany samochodu – konsekwencje podatkowe

REKLAMA

Podpisując umowę zamiany trzeba pamiętać, że rodzi ona takie same konsekwencje podatkowe jak umowa kupna-sprzedaży. Tak samo mamy tu do czynienia z odpłatnym zbyciem samochodu, zatem powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma to miejsce jednak tylko wtedy, gdy sprzedaż następuje przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym obecny właściciel kupił auto.

Różnica jest tylko taka, że ponieważ mamy dwa samochody, każdy z właścicieli musi spełnić ten warunek żeby nie zapłacić podatku. Jeśli jeden z nich kupił auto później niż w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, to tylko on zapłaci podatek.

Pan Adam kupił samochód 14 października 2011 roku, a Pan Piotr w grudniu 2011 roku. 12 maja zawarli umowę zamiany swoich samochodów. Obaj muszą oddzielnie obliczyć 6 miesięczny okres. Pan Adam liczy go od 31 października, a Pan Piotr od 31 grudnia. W tym przypadku przy zawarciu umowy 12 maja u Pana Adama transakcja nie wywołuje skutków podatkowych (6 miesięcy w jego przypadku upłynęło 30 kwietnia). Natomiast u Pan Piotr jest zobowiązany ustalić przychód,  gdyż w jego przypadku 6 miesięczny okres minie 30 czerwca.

Uwaga na cenę

U każdej ze stron umowy przenoszącej własność przychodem jest wartość określona w umowie, pomniejszona o udokumentowane koszty zbycia.

Można do nich zaliczyć np. koszty ogłoszeń prasowych, jeżeli w tym przypadku takie wystąpiły (analogicznie jest w przypadku umowy kupna-sprzedaży, tyle tylko, że w niej mamy cenę, a nie wartość umowy).

Należy jednak pamiętać, że gdy wartość samochodu bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej, kwotę przychodu określi fiskus kierując się wartością rynkową (określa się ją na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia).

Analogicznie jest z ceną w przypadku  transakcji kupna-sprzedaży.

Ustawa nie definiuje, kiedy należy uznać, że cena „znacznie odbiega od wartości rynkowej”. Zarówno komentatorzy, jak i orzecznictwo wskazują, że cena, która odbiega znacznie od wartości rynkowej, to taka, która „w sposób widoczny, wyraźnie i bardzo odbiega od ceny rynkowej.” Przy czym przyjmują, że gdy cena/wartość nie odbiega o 1/3 wartości rynkowej, nie można mówić, iż odbiega ona w sposób znaczny (zob. Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, PIT Komentarz, Warszawa 2010 r.).

Zaniżanie wartości może dodatkowo kosztować

Trzeba też pamiętać, że w przypadku, gdy wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia wartość znacznie odbiega od wartości rynkowej rzeczy będącej przedmiotem umowy zamiany, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub też wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

W przypadku niedokonania zmiany wartości lub też niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, fiskus jest uprawniony do określenia wartości z uwzględnieniem opinii biegłych.

Uwaga! W sytuacji, gdy wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33 % od wartości rynkowej, kosztami opinii biegłych z zasady obciąża się podatnika. 

Jak ustalić dochód ze sprzedaży samochodu wygranego w konkursie

Podlicz wszystkie poniesione koszty

Dochodem z odpłatnego zbycia samochodu niezwiązanego z działalnością gospodarczą jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z jego odpłatnego zbycia, a kosztem jego nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Oznacza to, że gdyby któraś ze stron umowy w czasie tych kilku miesięcy dokonała ulepszeń lub napraw nabytego samochodu, może zaliczyć do kosztów także wydatki poniesione na te cele.

Uzyskany przychód można zmniejszyć także o zapłacony podatek PCC, który wystąpił na etapie zakupu samochodu. Uwaga! Wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Czy umorzony podatek i odsetki to przychód podatnika

Adam kupił samochód za 70 tys. zł. Po 4 miesiącach dokonuje wymiany samochodu z Marcinem, który nabył swój samochód 5 miesięcy wcześniej za 60 tys. zł. Obecnie wartość rynkowa samochodu Adama to 80 tys. zł, a Marcina 55 tys. zł. Marcin dopłaca więc Adamowi 25 tys. zł.
Dochód Adama: 80 tys. zł (wartość samochodu)  – 70 tys. zł (cena nabycia) = 10 tys. zł.
U Marcina nie wystąpi w tym przypadku dochód do opodatkowania: 55 tys. zł (wartość samochodu) – 60 tys. zł (cena nabycia) = - 5 tys. zł.

Uwaga! Przykład obrazuje tylko sam mechanizm, nie zostały w nim uwzględnione inne możliwe koszty.

Podatek zapłacisz razem z rocznym rozliczeniem

Gdy w związku z zawartą umową powstaje do opodatkowania dochód nie musisz go od razu rozliczać i wpłacać podatku na konto fiskusa. Zrobisz to dopiero wraz z rocznym rozliczeniem PIT.

Uzyskany dochód w wyniku zamiany samochodu doliczysz wtedy do innych dochodów opodatkowanych według skali i w zależności od wyniku rozliczenia może pojawić się konieczność dopłacenia podatku.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA