REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT
Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Co roku rośnie wartość obrotu wirtualną kryptowalutą bitcoin, także w Polsce. Również coraz popularniejszym przedmiotem sprzedaży są tzw. wirtualne przedmioty, czyli nabyte podczas gier online praw do posiadania funkcjonujących w danej grze postaci, środków płatniczych, czy innych "rzeczy". Czy dochody osiągane ze sprzedaży tych praw powinny być opodatkowane PIT, a sam obrót podatkiem VAT? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Sprzedaż waluty bitcoin i wirtualnych przedmiotów z gier internetowych - pytanie podatnika

Mam pytanie dotyczące opodatkowania dochodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w grach sieciowych. Rozumiem, że uzyskanie przysporzenia w realnym pieniądzu podlega PIT. Chciałbym jednak się upewnić, czy taki dochód w zeznaniu należy wykazać w rubryce dotyczącej „innych źródeł”, czy też praw majątkowych?

REKLAMA

Autopromocja

Znalezione przeze mnie interpretacje wydawane w imieniu Ministerstwa Finansów wskazują, że chodzi o „inne źródła”. Rozumiem też, że jeśli podatnik świadczy takie usługi zawodowo to będzie to dochód z działalności gospodarczej (gdzie kosztem będą ewentualne wydatki związane  z nabyciem takich wirtualnych przedmiotów).  Ponadto rozumiem, że dalej aktualne są informacje, że aparat podatkowy śledzi transakcje sprzedaży takich wirtualnych przedmiotów, ale nie traktuje ich jako potencjalnie „bardzo ryzykownych”? Jeśli chodzi o VAT to jak rozumiem podatnik, który świadczył będzie taką sprzedaż częstotliwie i spełni wymogi związane z byciem podatnikiem VAT powinien zapłacić podstawową stawkę podatku
23 proc.

Ponadto ze znalezionych przeze mnie interpretacji MF wynika, że  podatnik rozliczający się ryczałtowo zapłaci co do zasady podatek według stawki 3 proc., gdyż jest to działalność usługowa w zakresie handlu?

Jeśli chodzi o sprzedaż wirtualnej waluty takiej jak „bitcoin” – analogicznie będzie to przychód z „innych źródeł” lub działalności gospodarczej. Podlegać będzie VAT według stawki podstawowej (znalazłem interpretacje MF, że nie można takiej sprzedaży traktować jako zwolnionej z daniny usługi pośrednictwa finansowego) Dla ryczałtowca będzie to analogicznie działalność usługowa w zakresie handlu opodatkowana stawką 3 proc.?

Odpowiedź Ministerstwa Finansów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Departament Podatków Dochodowych (odpowiedź w zakresie opodatkowania PIT):

Na wstępie zauważyć należy, iż dla celów określenia źródła przychodów z tzw. „sprzedaży wirtualnych przedmiotów” każdy przypadek należy poddać osobnej analizie i ocenie.

W przypadku, gdy czynność odpłatnego zbycia jest przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a przedmiot sprzedaży będzie stanowił prawo majątkowe, wówczas przychód z takiej sprzedaży zaliczany będzie do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 961 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, czyli do praw majątkowych.

Natomiast w sytuacji, gdy w konkretnym przypadku nie można przychodu ze zbycia wirtualnego przedmiotu zakwalifikować do przychodów z praw majątkowych – wówczas, o ile przychód wynika z czynności, które mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, powinien zostać zakwalifikowany do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT – innych źródeł.

Z kolei „wymianę BitCoin” na walutę należy traktować jako odpłatne zbycie praw majątkowych. Przychód z „wymiany BitCoin” na walutę (krajową lub zagraniczną) zaliczany jest zatem do źródła prawa majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że jeżeli taka sprzedaż wirtualnych przedmiotów lub „wymiana BitCoin” odbywa się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy PIT i nie zachodzą przesłanki z art. 5b ust. 1 ustawy PIT (m.in. prowadzona jest we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły), uzyskiwany przychód z tego tytułu zaliczany jest do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy przychody ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów lub wymiany BitCoin uzyskiwane są w ramach wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jeżeli sprzedaż spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), tj następuje sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników, wówczas ryczałt wynosi 3 % (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Departament Podatku od Towarów i Usług (odpowiedź w zakresie opodatkowania VAT):

Zagadnienie obrotu wirtualnymi przedmiotami wykorzystywanymi w grach sieciowych nie zostało opisane w sposób szczegółowy, zatem możliwe jest odniesienie się w sposób ogólny do sprawy.

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), w tym m.in. świadczenie usług elektronicznych, przez które rozumie się, w myśl art. 2 pkt 26 ww. ustawy, usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE)nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Transakcje zawierane między graczami wewnątrz wirtualnych światów nie podlegają co do zasady opodatkowaniu VAT. Natomiast wirtualne transakcje (np. sprzedaż wirtualnych przedmiotów) rozliczane w „realnym pieniądzu” mogą zostać uznane za usługi, w szczególności za usługi elektroniczne w świetle art. 7 ww. rozporządzenia. Świadczenie takich usług przez podmiot spełniający przesłanki do uznania go za podatnika VAT (wykonującego działalność gospodarczą) w zamian za wynagrodzenie będzie mieściło sięw dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy definiującego odpłatne świadczenie usługi, a co za tym idzie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


W tym kontekście istotne znaczenie mają przepisy zawarte w Rozdziale 3 Dział V ww. ustawy regulujące miejsce opodatkowania - w zależności bowiem od statusu nabywcy (czy jest on podatnikiem tego podatku, czy nie jest podatnikiem), jego siedziby (stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) oraz siedziby (ew. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) usługodawcy określa się miejsce opodatkowania tych czynności. A zatem w zależności od konkretnego stanu faktycznego mogą wystąpić przypadki, że przedmiotowe transakcje będą opodatkowane w Polsce.

Jednocześnie Departament PT informuje, że usługi elektroniczne opodatkowane są stawką podstawową VAT, która w Polsce w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%.

Odnosząc się natomiast do zawartej w ww. wystąpieniu dziennikarza informacji o wydanej przez Ministra Finansów interpretacji, w której sprzedaż wirtualnej waluty „bitcoin” uznana została za czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową VAT należy zauważyć, że interpretacje wydane są w indywidualnej sprawie i dotyczą konkretnego stanu faktycznego.

W związku z tym nie należy uogólniać i traktować zawartej w nich interpretacji przepisów prawa podatkowego, z uwagi na różnorodność potencjalnych scenariuszy transakcji gospodarczych, jako ogólnej wykładni mającej zastosowanie do wszystkich transakcji z użyciem wirtualnej waluty. Z uwagi na brak w zapytaniu dziennikarza szczegółowych informacji dotyczących charakteru i okoliczności transakcji sprzedaży wirtualnej waluty „bitcoin”, nie jest możliwe dokonanie kwalifikacji podatkowej przedmiotowej czynności.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA