REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT
Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Co roku rośnie wartość obrotu wirtualną kryptowalutą bitcoin, także w Polsce. Również coraz popularniejszym przedmiotem sprzedaży są tzw. wirtualne przedmioty, czyli nabyte podczas gier online praw do posiadania funkcjonujących w danej grze postaci, środków płatniczych, czy innych "rzeczy". Czy dochody osiągane ze sprzedaży tych praw powinny być opodatkowane PIT, a sam obrót podatkiem VAT? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Sprzedaż waluty bitcoin i wirtualnych przedmiotów z gier internetowych - pytanie podatnika

Mam pytanie dotyczące opodatkowania dochodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w grach sieciowych. Rozumiem, że uzyskanie przysporzenia w realnym pieniądzu podlega PIT. Chciałbym jednak się upewnić, czy taki dochód w zeznaniu należy wykazać w rubryce dotyczącej „innych źródeł”, czy też praw majątkowych?

REKLAMA

Autopromocja

Znalezione przeze mnie interpretacje wydawane w imieniu Ministerstwa Finansów wskazują, że chodzi o „inne źródła”. Rozumiem też, że jeśli podatnik świadczy takie usługi zawodowo to będzie to dochód z działalności gospodarczej (gdzie kosztem będą ewentualne wydatki związane  z nabyciem takich wirtualnych przedmiotów).  Ponadto rozumiem, że dalej aktualne są informacje, że aparat podatkowy śledzi transakcje sprzedaży takich wirtualnych przedmiotów, ale nie traktuje ich jako potencjalnie „bardzo ryzykownych”? Jeśli chodzi o VAT to jak rozumiem podatnik, który świadczył będzie taką sprzedaż częstotliwie i spełni wymogi związane z byciem podatnikiem VAT powinien zapłacić podstawową stawkę podatku
23 proc.

Ponadto ze znalezionych przeze mnie interpretacji MF wynika, że  podatnik rozliczający się ryczałtowo zapłaci co do zasady podatek według stawki 3 proc., gdyż jest to działalność usługowa w zakresie handlu?

Jeśli chodzi o sprzedaż wirtualnej waluty takiej jak „bitcoin” – analogicznie będzie to przychód z „innych źródeł” lub działalności gospodarczej. Podlegać będzie VAT według stawki podstawowej (znalazłem interpretacje MF, że nie można takiej sprzedaży traktować jako zwolnionej z daniny usługi pośrednictwa finansowego) Dla ryczałtowca będzie to analogicznie działalność usługowa w zakresie handlu opodatkowana stawką 3 proc.?

Odpowiedź Ministerstwa Finansów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Departament Podatków Dochodowych (odpowiedź w zakresie opodatkowania PIT):

Na wstępie zauważyć należy, iż dla celów określenia źródła przychodów z tzw. „sprzedaży wirtualnych przedmiotów” każdy przypadek należy poddać osobnej analizie i ocenie.

REKLAMA

W przypadku, gdy czynność odpłatnego zbycia jest przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a przedmiot sprzedaży będzie stanowił prawo majątkowe, wówczas przychód z takiej sprzedaży zaliczany będzie do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 961 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, czyli do praw majątkowych.

Natomiast w sytuacji, gdy w konkretnym przypadku nie można przychodu ze zbycia wirtualnego przedmiotu zakwalifikować do przychodów z praw majątkowych – wówczas, o ile przychód wynika z czynności, które mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, powinien zostać zakwalifikowany do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT – innych źródeł.

Z kolei „wymianę BitCoin” na walutę należy traktować jako odpłatne zbycie praw majątkowych. Przychód z „wymiany BitCoin” na walutę (krajową lub zagraniczną) zaliczany jest zatem do źródła prawa majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że jeżeli taka sprzedaż wirtualnych przedmiotów lub „wymiana BitCoin” odbywa się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy PIT i nie zachodzą przesłanki z art. 5b ust. 1 ustawy PIT (m.in. prowadzona jest we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły), uzyskiwany przychód z tego tytułu zaliczany jest do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy przychody ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów lub wymiany BitCoin uzyskiwane są w ramach wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jeżeli sprzedaż spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), tj następuje sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników, wówczas ryczałt wynosi 3 % (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Departament Podatku od Towarów i Usług (odpowiedź w zakresie opodatkowania VAT):

Zagadnienie obrotu wirtualnymi przedmiotami wykorzystywanymi w grach sieciowych nie zostało opisane w sposób szczegółowy, zatem możliwe jest odniesienie się w sposób ogólny do sprawy.

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), w tym m.in. świadczenie usług elektronicznych, przez które rozumie się, w myśl art. 2 pkt 26 ww. ustawy, usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE)nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Transakcje zawierane między graczami wewnątrz wirtualnych światów nie podlegają co do zasady opodatkowaniu VAT. Natomiast wirtualne transakcje (np. sprzedaż wirtualnych przedmiotów) rozliczane w „realnym pieniądzu” mogą zostać uznane za usługi, w szczególności za usługi elektroniczne w świetle art. 7 ww. rozporządzenia. Świadczenie takich usług przez podmiot spełniający przesłanki do uznania go za podatnika VAT (wykonującego działalność gospodarczą) w zamian za wynagrodzenie będzie mieściło sięw dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy definiującego odpłatne świadczenie usługi, a co za tym idzie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


W tym kontekście istotne znaczenie mają przepisy zawarte w Rozdziale 3 Dział V ww. ustawy regulujące miejsce opodatkowania - w zależności bowiem od statusu nabywcy (czy jest on podatnikiem tego podatku, czy nie jest podatnikiem), jego siedziby (stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) oraz siedziby (ew. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) usługodawcy określa się miejsce opodatkowania tych czynności. A zatem w zależności od konkretnego stanu faktycznego mogą wystąpić przypadki, że przedmiotowe transakcje będą opodatkowane w Polsce.

Jednocześnie Departament PT informuje, że usługi elektroniczne opodatkowane są stawką podstawową VAT, która w Polsce w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%.

Odnosząc się natomiast do zawartej w ww. wystąpieniu dziennikarza informacji o wydanej przez Ministra Finansów interpretacji, w której sprzedaż wirtualnej waluty „bitcoin” uznana została za czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową VAT należy zauważyć, że interpretacje wydane są w indywidualnej sprawie i dotyczą konkretnego stanu faktycznego.

W związku z tym nie należy uogólniać i traktować zawartej w nich interpretacji przepisów prawa podatkowego, z uwagi na różnorodność potencjalnych scenariuszy transakcji gospodarczych, jako ogólnej wykładni mającej zastosowanie do wszystkich transakcji z użyciem wirtualnej waluty. Z uwagi na brak w zapytaniu dziennikarza szczegółowych informacji dotyczących charakteru i okoliczności transakcji sprzedaży wirtualnej waluty „bitcoin”, nie jest możliwe dokonanie kwalifikacji podatkowej przedmiotowej czynności.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA