REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT
Bitcoin i wirtualne przedmioty - opodatkowanie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Co roku rośnie wartość obrotu wirtualną kryptowalutą bitcoin, także w Polsce. Również coraz popularniejszym przedmiotem sprzedaży są tzw. wirtualne przedmioty, czyli nabyte podczas gier online praw do posiadania funkcjonujących w danej grze postaci, środków płatniczych, czy innych "rzeczy". Czy dochody osiągane ze sprzedaży tych praw powinny być opodatkowane PIT, a sam obrót podatkiem VAT? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Sprzedaż waluty bitcoin i wirtualnych przedmiotów z gier internetowych - pytanie podatnika

Mam pytanie dotyczące opodatkowania dochodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w grach sieciowych. Rozumiem, że uzyskanie przysporzenia w realnym pieniądzu podlega PIT. Chciałbym jednak się upewnić, czy taki dochód w zeznaniu należy wykazać w rubryce dotyczącej „innych źródeł”, czy też praw majątkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Znalezione przeze mnie interpretacje wydawane w imieniu Ministerstwa Finansów wskazują, że chodzi o „inne źródła”. Rozumiem też, że jeśli podatnik świadczy takie usługi zawodowo to będzie to dochód z działalności gospodarczej (gdzie kosztem będą ewentualne wydatki związane  z nabyciem takich wirtualnych przedmiotów).  Ponadto rozumiem, że dalej aktualne są informacje, że aparat podatkowy śledzi transakcje sprzedaży takich wirtualnych przedmiotów, ale nie traktuje ich jako potencjalnie „bardzo ryzykownych”? Jeśli chodzi o VAT to jak rozumiem podatnik, który świadczył będzie taką sprzedaż częstotliwie i spełni wymogi związane z byciem podatnikiem VAT powinien zapłacić podstawową stawkę podatku
23 proc.

Ponadto ze znalezionych przeze mnie interpretacji MF wynika, że  podatnik rozliczający się ryczałtowo zapłaci co do zasady podatek według stawki 3 proc., gdyż jest to działalność usługowa w zakresie handlu?

Jeśli chodzi o sprzedaż wirtualnej waluty takiej jak „bitcoin” – analogicznie będzie to przychód z „innych źródeł” lub działalności gospodarczej. Podlegać będzie VAT według stawki podstawowej (znalazłem interpretacje MF, że nie można takiej sprzedaży traktować jako zwolnionej z daniny usługi pośrednictwa finansowego) Dla ryczałtowca będzie to analogicznie działalność usługowa w zakresie handlu opodatkowana stawką 3 proc.?

REKLAMA

Odpowiedź Ministerstwa Finansów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Departament Podatków Dochodowych (odpowiedź w zakresie opodatkowania PIT):

Na wstępie zauważyć należy, iż dla celów określenia źródła przychodów z tzw. „sprzedaży wirtualnych przedmiotów” każdy przypadek należy poddać osobnej analizie i ocenie.

W przypadku, gdy czynność odpłatnego zbycia jest przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a przedmiot sprzedaży będzie stanowił prawo majątkowe, wówczas przychód z takiej sprzedaży zaliczany będzie do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 961 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, czyli do praw majątkowych.

Natomiast w sytuacji, gdy w konkretnym przypadku nie można przychodu ze zbycia wirtualnego przedmiotu zakwalifikować do przychodów z praw majątkowych – wówczas, o ile przychód wynika z czynności, które mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, powinien zostać zakwalifikowany do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT – innych źródeł.

Z kolei „wymianę BitCoin” na walutę należy traktować jako odpłatne zbycie praw majątkowych. Przychód z „wymiany BitCoin” na walutę (krajową lub zagraniczną) zaliczany jest zatem do źródła prawa majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że jeżeli taka sprzedaż wirtualnych przedmiotów lub „wymiana BitCoin” odbywa się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy PIT i nie zachodzą przesłanki z art. 5b ust. 1 ustawy PIT (m.in. prowadzona jest we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły), uzyskiwany przychód z tego tytułu zaliczany jest do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy przychody ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów lub wymiany BitCoin uzyskiwane są w ramach wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jeżeli sprzedaż spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), tj następuje sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników, wówczas ryczałt wynosi 3 % (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Departament Podatku od Towarów i Usług (odpowiedź w zakresie opodatkowania VAT):

Zagadnienie obrotu wirtualnymi przedmiotami wykorzystywanymi w grach sieciowych nie zostało opisane w sposób szczegółowy, zatem możliwe jest odniesienie się w sposób ogólny do sprawy.

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), w tym m.in. świadczenie usług elektronicznych, przez które rozumie się, w myśl art. 2 pkt 26 ww. ustawy, usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE)nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Transakcje zawierane między graczami wewnątrz wirtualnych światów nie podlegają co do zasady opodatkowaniu VAT. Natomiast wirtualne transakcje (np. sprzedaż wirtualnych przedmiotów) rozliczane w „realnym pieniądzu” mogą zostać uznane za usługi, w szczególności za usługi elektroniczne w świetle art. 7 ww. rozporządzenia. Świadczenie takich usług przez podmiot spełniający przesłanki do uznania go za podatnika VAT (wykonującego działalność gospodarczą) w zamian za wynagrodzenie będzie mieściło sięw dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy definiującego odpłatne świadczenie usługi, a co za tym idzie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


W tym kontekście istotne znaczenie mają przepisy zawarte w Rozdziale 3 Dział V ww. ustawy regulujące miejsce opodatkowania - w zależności bowiem od statusu nabywcy (czy jest on podatnikiem tego podatku, czy nie jest podatnikiem), jego siedziby (stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) oraz siedziby (ew. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu) usługodawcy określa się miejsce opodatkowania tych czynności. A zatem w zależności od konkretnego stanu faktycznego mogą wystąpić przypadki, że przedmiotowe transakcje będą opodatkowane w Polsce.

Jednocześnie Departament PT informuje, że usługi elektroniczne opodatkowane są stawką podstawową VAT, która w Polsce w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%.

Odnosząc się natomiast do zawartej w ww. wystąpieniu dziennikarza informacji o wydanej przez Ministra Finansów interpretacji, w której sprzedaż wirtualnej waluty „bitcoin” uznana została za czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową VAT należy zauważyć, że interpretacje wydane są w indywidualnej sprawie i dotyczą konkretnego stanu faktycznego.

W związku z tym nie należy uogólniać i traktować zawartej w nich interpretacji przepisów prawa podatkowego, z uwagi na różnorodność potencjalnych scenariuszy transakcji gospodarczych, jako ogólnej wykładni mającej zastosowanie do wszystkich transakcji z użyciem wirtualnej waluty. Z uwagi na brak w zapytaniu dziennikarza szczegółowych informacji dotyczących charakteru i okoliczności transakcji sprzedaży wirtualnej waluty „bitcoin”, nie jest możliwe dokonanie kwalifikacji podatkowej przedmiotowej czynności.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA