REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. „Niestety, rząd odwleka tę obietnicę, najprawdopodobniej w obawie o stan budżetu”

Rząd zwleka z podniesieniem kwoty wolnej od podatku do 60 tys. złotych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł miało nastąpić szybko, w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Rząd jednak odwleka realizację tej obietnicy wyborczej. Co stoi na przeszkodzie?

„Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł to konkret, który przeprowadzimy w ciągu pierwszych 100 dni rządów” – zapowiadali przedstawiciele rządu Koalicji 15 października w kampanii wyborczej. Niestety, rząd odwleka tę obietnicę, najprawdopodobniej w obawie o stan budżetu. – To ze wszech miar błędna decyzja podważająca wiarygodność rządzącej koalicji i zły odczyt potencjalnych skutków ulgi – zauważa Warsaw Enterprise Institute. W dłuższej perspektywie pieniądze, które zostaną w kieszeniach Polaków, oznaczają więcej środków na oszczędności i konsumpcję, a dla państwa zwiększenie ilości inwestycji i silniejszą dynamikę rozwoju gospodarczego.

REKLAMA

Autopromocja

Rząd zwleka z podniesieniem kwoty wolnej od podatku do 60 tys. złotych

Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej z ust polityków padało wiele obietnic dotyczących naprawy polskiej gospodarki i zwiększenia zamożności społeczeństwa. Na liście 100 konkretów, które Koalicja Obywatelska zobligowała się zrealizować w ciągu pierwszych 100 dni sprawowania rządów, znalazło się podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. złotych. Teraz, gdy kurz po jesiennej kampanii wyborczej opadł, rząd zwleka z realizacją, bodaj czy nie najbardziej oczekiwanej reformy.

Warsaw Enterprise Institute od lat apeluje o podwyższenie kwoty wolnej od podatku jako jeden z warunków szybszego wzrostu dobrobytu i zbliżania się polskiej gospodarki do najbogatszych państw Europy. Z nadzieją przyjęliśmy deklarację nowej koalicji. Pierwszym skutkiem zwiększenia wynagrodzeń netto byłoby złagodzenie skutków inflacji bez tworzenia nowych zagrożeń inflacjogennych. Wyższy dochód rozporządzalny Polaków, nie tylko, że napędzi konsumpcję i wzmocni handel, ale pozwoli też na wzrost oszczędności, co w konsekwencji wzmocniłoby nasz system bankowy i uruchomiło większą podaż kredytu inwestycyjnego.

Wyższa kwota wolna od podatku to też ważny sygnał i ulga dla pracodawców

Brak pracowników i wysoka inflacja wymuszają ciągły wzrost kosztów pracy, a co za tym idzie spadek konkurencyjności polskich firm. Zarówno tych nastawionych na eksport, jak i na rynek wewnętrzny. Już dziś mamy branże, które funkcjonują na granicy opłacalności. Najsilniej odczuwamy to w gastronomii przeżywającej obecnie największy odsetek bankructw od lat. Koszty prowadzenia biznesu rosną, firmy tracą marżowość i stają się mniej konkurencyjne. Podwyższenie kwoty wolnej od podatku oznacza więcej dochodu w kieszeniach pracowników, a więc mniejszą presję na podwyżki płac i w efekcie więcej kapitału, które przedsiębiorstwa będą mogły przeznaczyć na dalsze inwestycje.

WEI zadaje kłam ekspertom, którzy utrzymują, że zwiększenie kwoty wolnej spowoduje wzrost inflacji. Inflacja to wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce, wynikający w długim okresie z faktu, że podaż pieniądza przewyższa popyt na pieniądz. Podaż pieniądza w gospodarce regulowana jest polityką stóp procentowych, którą prowadzi bank centralny i dotyczy ona gospodarki jako całości. Podniesienie kwoty wolnej od podatku nie wprowadzi do gospodarki dodatkowej podaży pieniądza, a tylko przesunie ją ze sfery wydatków publicznych do sfery wydatków prywatnych – o ile, oczywiście, rząd zrezygnuje jednocześnie z części obecnych wydatków państwowych, zwłaszcza w strefie socjalnej, a także z wprowadzania programów sztucznie, tj. bez oparcia w oszczędnościach, stymulujących rynek kredytowy, np. poprzez program Kredyt 0 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższając kwotę wolną od podatku, zwiększamy dobrobyt obywateli

REKLAMA

Podwyższając kwotę wolną od podatku, zwiększamy dobrobyt obywateli i to z całą pewnością jest krok we właściwym kierunku, ale to dopiero początek. Polska jest dziś na przedostatnim miejscu w OECD, jeśli chodzi o przyjazność systemu podatkowego. Warsaw Enterprise Institute stoi na stanowisku, że konieczna jest dziś dogłębna reforma systemu podatkowego poprzez wprowadzenie podatku przychodowego dla firm w miejsce CIT i zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych podatkiem od funduszu płac. Wprowadzenie jednolitego podatku od funduszu płac pozwoli pracownikom uzyskać zdecydowanie wyższe wynagrodzenie przy zachowaniu tych samych kosztów zatrudnienia pracownika po stronie pracodawcy*

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku wyznacza odpowiedni kierunek dla dalszych reform, dlatego rząd nie powinien zwlekać z realizacją i poważnie potraktować swoje obietnice z kampanii wyborczej.

Źródło: Warsaw Enterprise Institute

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

REKLAMA

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA