Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia w PIT a kwota wolna od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia w PIT a kwota wolna od podatku
Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia w PIT a kwota wolna od podatku
ShutterStock
Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Ulga dla młodych, znana także jako "zerowy PIT dla młodych", to rozwiązanie podatkowe wspierające osoby wchodzące na rynek pracy. Dzięki tej preferencji młodzi ludzie poniżej 26. roku życia mogą korzystać z zerowego podatku dochodowego od określonych rodzajów przychodów. Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie korzyści oferuje to rozwiązanie.

Do jakiej kwoty ulga dla młodych w 2025 roku?

Zasady dotyczące ulgi zostały określone w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ulga dla młodych polega na zwolnieniu z PIT przychodów z pracy, ze zlecenia, praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego, uzyskanych przez podatnika do ukończenia 26. roku życia. W praktyce oznacza to, że osoby spełniające określone warunki nie muszą płacić podatku dochodowego od pewnych rodzajów przychodów do określonej kwoty w danym roku podatkowym.

Maksymalna kwota przychodów, które mogą być objęte ulgą dla młodych w 2025 roku, wynosi 85 528 zł w roku podatkowym. Oznacza to, że jeśli młoda osoba uzyska w ciągu roku przychody nieprzekraczające tej kwoty, nie będzie musiała płacić z nich podatku dochodowego. Jeśli jednak przychody przekroczą tę kwotę, tylko część z nich będzie zwolniona z podatku.

Ulga dla młodych działa z mocy ustawy i jej stosowanie przez płatnika (np. pracodawcę) nie wymaga żadnych działań ze strony podatnika. Oznacza to, że osoby spełniające warunki do skorzystania z ulgi nie muszą składać żadnych oświadczeń czy wniosków w tej sprawie. Jednakże, jeśli podatnik spełnia warunki do ulgi, ale nie chce, aby płatnik stosował ją przy poborze zaliczek, może złożyć pisemny wniosek w tej sprawie.

Ile zyskuje pracownik do 26. roku życia? Pracownik do 26. roku życia, który korzysta z ulgi dla młodych, może znacząco zaoszczędzić na podatkach. Dzięki zwolnieniu z PIT do kwoty 85 528 zł, młody pracownik może nie płacić podatku dochodowego od znacznej części swoich przychodów. W praktyce oznacza to, że osoba taka może zarobić w ciągu roku do 85 528 zł i nie zapłacić z tego tytułu ani grosza podatku dochodowego.

Ważne

Ulga dla młodych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, obejmuje przychody:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy,
c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),
d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Ulga dla młodych a kwota wolna od podatku w 2025 roku

W 2025 roku suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Po przekroczeniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach tej ulgi, nadwyżka przychodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Jednakże, do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej ponad limit 85 528 zł ma zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie (czyli podstawa obliczenia podatku, od której nie powstaje obowiązek zapłaty podatku). Kwota 30 000 zł nie jest zawarta w kwocie zwolnienia przedmiotowego, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W praktyce oznacza to, że w momencie gdy Twój przychód w roku podatkowym przekroczy limit zwolnienia dla młodych, podatek naliczony zostanie tylko od tej części przychodu, która przewyższa 85 528 zł. Od tego przychodu najpierw odejmowana będzie kwota wolna od podatku (30 000 zł), co zmniejszy podstawę opodatkowania, a tym samym wysokość zobowiązania podatkowego.

„PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Jaki podatek po przekroczeniu limitu ulgi dla młodych?

Ulga dla młodych, jak już wspomniano, pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego od pewnej kwoty zarobków. Jednak po przekroczeniu określonego przez ustawodawcę limitu, przychody podlegają opodatkowaniu, czyli:

  • po przekroczeniu limitu 85 528 zł zwolnienia z PIT przychody podlegają opodatkowaniu stawką 12% podatku do kwoty 120 000 zł dochodu. Oznacza to, że jeśli młody pracownik przekroczy limit zwolnienia, ale jego roczne przychody nie przekroczą 120 000 zł, będzie on opodatkowany 12% stawką;
  • po przekroczeniu pierwszego progu podatkowego, tj. jeśli przychody pracownika przekroczą 120 000 zł w ciągu roku, nadwyżka ponad tę kwotę będzie opodatkowana wyższą stawką, która wynosi 32%.

Kiedy kończy się zwolnienie z podatku do 26 roku życia?

Dzień ukończenia 26. roku życia to dokładnie dzień 26. urodzin. Wszelkie przychody uzyskane po tym dniu nie kwalifikują się do ulgi dla młodych. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy przychody te wynikają z należności, które przysługują na podstawie umów zawartych przed dniem 26. urodzin lub z tytułu pracy wykonanej przed tym dniem.

Wspomnieliśmy już, że podatnik ma prawo złożyć pisemny wniosek do swojego płatnika w sytuacji, gdy spełnia warunki do skorzystania z ulgi dla młodych, ale nie chce, aby płatnik stosował tę ulgę podczas poboru zaliczek na podatek. Ważne jest, że nie istnieje urzędowy wzór takiego wniosku, więc treść dokumentu jest redagowana przez podatnika. Wniosek składa się bezpośrednio do płatnika i musi być złożony oddzielnie za każdy rok podatkowy.

Jeśli płatnik otrzyma taki wniosek, zobowiązany jest do jego zastosowania najpóźniej od następnego miesiąca po jego otrzymaniu. W praktyce, złożenie wniosku może chronić podatnika przed koniecznością dopłaty podatku przy rocznym rozliczeniu. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, gdy podatnik w ciągu roku uzyskuje przychody od różnych płatników, a każdy z nich mógłby stosować ulgę zgodnie z przepisami ustawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.