REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ulga internetowa - sieć bezprzewodowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. ponosiłem wydatki na korzystanie z bezprzewodowego dostępu do internetu. Przy pomocy karty, modemu oraz notebooka mogłem korzystać z internetu również w podróży. Czy będę mógł odliczyć te wydatki w rocznym PIT ? Przepis mówi o użytkowaniu internetu w lokalu będącym miejscem zamieszkania. Jak mam ustalić swoje miejsce zamieszkania – czy według przepisów podatkowych miejsce zamieszkania to adres, gdzie jestem zameldowany ?

REKLAMA

Autopromocja

Żaden przepis nie precyzuje, za pomocą jakich urządzeń trzeba korzystać z internetu, by móc skorzystać z ulgi. Mogą to więc również być urządzenia bezprzewodowe. Warunkiem odliczenia jest jednak faktyczne korzystanie z Internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika.

Ewentualnej weryfikacji podlegać musi więc to, gdzie faktycznie korzystał Pan z internetu w 2008 r., a nie gdzie potencjalnie mógł korzystać. Dlatego też, jeżeli organ podatkowy ustali (np. na podstawie Pana wyjaśnień złożonych w toku kontroli), że korzystał Pan z internetu poza swoim mieszkaniem, to może zakwestionować odliczenie.

Dla nabycia prawa do ulgi internetowej nie jest istotne dopełnienie obowiązku meldunkowego, ale zamiar stałego pobytu i faktyczne zamieszkiwanie w danej miejscowości pod adresem, który został umieszczony na fakturze dokumentującej przedmiotowe wydatki.


Wydatki ponoszone z tytułu użytkowania internetu w lokalu lub budynku będącym miejscem naszego zamieszkania możemy odliczyć od dochodu. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Limit ulgi jest kwotowy. Oznacza to, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (czyli z VAT). W ramach limitu mogą być odliczone wydatki poniesione w danym roku podatkowym na użytkowanie Internetu.

Trzeba pamiętać, że organy podatkowe twierdzą, iż w ramach ulgi nie można odliczać np. kosztów instalacji internetu, zakupu programu antywirusowego czy oprogramowania fire wall – bez których korzystanie z internetu nie jest w praktyce możliwe, a na pewno nie jest bezpieczne. Odliczenie jest możliwe, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą VAT wystawioną podatnikowi.

Kwestia wpływu korzystania z bezprzewodowego internetu na możliwość odliczenia związanych z tym wydatków nie była dotąd szeroko wyjaśniana przez organy podatkowe. Te nieliczne interpretacje dotyczące tej kwestii są raczej pozytywne dla podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z 26 czerwca 2006 r., nr US.I-OF-406/14/4/06 czytamy np., że:

Nie zastrzeżono szczególnej formy dla łącza czy też urządzenia, za pośrednictwem którego ma się odbywać korzystanie z sieci Internet. W większości przypadków dostęp do Internetu odbywa się poprzez łącze stacjonarne (stałe łącze internetowe lub gniazdo telefonii stacjonarnej), jednak coraz powszechniejsze staje się również korzystanie z sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego. Żaden z ww. sposobów nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi, jeżeli tylko użytkowanie sieci odbywa się w miejscu zamieszkania podatnika

Takie samo stanowisko zajął np. Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew w interpretacji nr IX-005/242/Z/K/06 z 26 września 2006 r.

Z powyższej interpretacji tej wynika więc, że organ podatkowy dokonał kompromisowej wykładni przepisów, która może jednak rodzić problemy natury dowodowej. Bezprzewodowe korzystanie z Internetu nie pozbawia prawa do ulgi, byle miało miejsce w mieszkaniu (domu) podatnika.

Trzeba jednak pamiętać, że to podatnik będzie musiał udowodnić okoliczności uprawniające go do ulgi. W trakcie ewentualnej kontroli trzeba będzie więc wykazać (będzie to chyba możliwe jedynie oświadczeniami świadków), że korzystało się z Internetu we własnym domu czy mieszkaniu. Jednak trzeba zauważyć, że również organy podatkowe mają w tej kwestii ograniczone możliwości udowodnienia tezy przeciwnej.

Pewne jest natomiast, że jeżeli Pan sam przyzna w toku kontroli, że korzystał bezprzewodowo z Internetu np. w podróży – organ podatkowy najprawdopodobniej zakwestionuje dokonane odliczenie.

Warto też zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia lokalu (budynku) będącego miejscem zamieszkania. Nowy art. 3 ust. 1a updof pozwala tylko określić, czy podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium RP. W kwestii określenia miejscowości zamieszkania aktualne zatem pozostają odniesienia do art. 25 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie z 21 lutego 2006 r., nr PB/OPD/415--65/05/MC, czytamy, że:

O danej miejscowości będzie można powiedzieć, że jest miejscem zamieszkania danego podatnika, jeżeli jest jego ośrodkiem życiowej działalności. O tym zaś, czy dana miejscowość jest ośrodkiem życiowej działalności podatnika, decydują różne powiązania podatnika z tą miejscowością oraz taki sposób przebywania w danej miejscowości, który dla typowego obserwatora stanowi podstawę do ustalenia, że miejsce to jest właśnie takim ośrodkiem. Można więc przyjąć, że miejscowością, w której człowiek przebywa z zamiarem stałego pobytu, jest miejscowość, która tym różni się od wszystkich innych miejscowości, że aktualnie stanowi centrum życiowej działalności danego człowieka. W praktyce to od samego podatnika zależy więc, jakie będzie jego miejsce zamieszkania, bowiem tylko podatnik wie, czy w miejscowości, w której przebywa, ma zamiar przebywać w sposób stały

Zameldowanie zaś stanowi dopełnienie obowiązku o charakterze ewidencyjno–administracyjnym i samo przez się nie przesądza o rzeczywistym miejscu zamieszkania danej osoby, aczkolwiek razem z innymi okolicznościami może być brane pod uwagę przy określeniu miejsca zamieszkania.

Podstawa prawna: art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawyz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 (tekst jednolity) – ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r., Nr 211, poz. 1549


Paweł Huczko
Redaktor prowadzący, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA