REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT
Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

REKLAMA

REKLAMA

Wygrane w zakładach bukmacherskich zarówno w Polsce jak i za granicą uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów uzyskiwanych w Polsce pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przez uprawniony podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne. Jak powinien być natomiast rozliczony dochód od wygranej uzyskanej poza granicami Polski?

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają między innymi dochody uzyskane z tytułu wygranych w zakładach wzajemnych. Jednak w zależności od tego, na podstawie przepisów o grach hazardowych którego państwa podmiot uprawniony urządza i prowadzi takie zakłady, uzależniony jest sposób rozliczenia dochodów, stawka podatkowa oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Rozróżnić możemy sytuacje, w których uprawniony podmiot urządza i prowadzi zakłady wzajemne na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w:

  • Polsce,
  • innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej (UE) lub kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  •  kraju spoza UE i EOG.

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym w Polsce) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%  wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 30 ust. 9 ustawy o PIT). W większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską, a innymi krajami UE lub OEG dochody z wygranych w zakładach wzajemnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w naszym przypadku w Polsce.

REKLAMA

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie w każdym przypadku wygrana w zakładach wzajemnych podlegać będzie opodatkowaniu. Ustawodawca zwolnił od podatku dochodowego wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 21 ust. 1 pkt 6a cyt. ustawy o PIT).

Zatem wygrane uzyskiwane z zakładów bukmacherskich w państwie należącym do Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 %. Zwolnione z podatku dochodowego są jedynie wygrane w zakładach wzajemnych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł. Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie to rozpatruje się odrębnie dla każdego zdarzenia (pojedynczego kuponu).

W przypadku wygranej przekraczającej 2.280 zł, uzyskanej od podmiotu działającego w Polsce zgodnie z polskimi przepisami o grach hazardowych, bukmacher jako płatnik obowiązany jest pobrać należny podatek od wygranej (art. 41 ust 4. w zw. z ust.1 ustawy o PIT).  W tym przypadku osoba uzyskując przychód z wygranej nie jest zobowiązana do składania deklaracji czy dokonywania żadnych innych czynności w urzędzie skarbowym.

W przypadku gdy podmiot urządzający i prowadzący zakłady działa na podstawie przepisów innego niż Polska państwa członkowskiego UE lub państwa EOG to wysokość podatku oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia są identyczne jak w przypadku podmiotu działającego w Polsce. Jedynie w tym wypadku wystąpi obowiązek samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego. Potwierdza to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPB2/4511-165/15-2/MK z dnia 17 marca 2015 r., w której stwierdził „Jak wynika z wniosku zakłady wzajemne będą organizowane i prowadzone przez podmiot do tego uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Maksymalna jednorazowa wartość wygranej z pojedynczego zakładu nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Zatem w świetle powołanych powyżej uregulowań prawnych należy uznać, że zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość wygranej. Wobec tego ewentualna wygrana w zakładach wzajemnych wpłacona na rachunek bankowy Wnioskodawcy otwarty i prowadzony w Polsce, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.”. Podobnie zresztą twierdzi Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPB2/415-818/10-4/AP z dnia 6 października 2010 r.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Jeśli wystąpiłby obowiązek wpłaty podatku to należy tego dokonać wraz z pozostałymi dochodami np. w zeznaniu PIT 36 (poz. 210 albo 211) lub PIT 36L (poz. 49) lub PIT 38 (poz. 36) lub PIT 39 (poz. 30), gdzie wpisuje się już podatek obliczony według stawki 10% .

Natomiast w przypadku gdyby zakłady były prowadzone i urządzane przez podmiot spoza UE i spoza EOG to nie znajdują już zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z powszechnością opodatkowania wygrane takie stanowić będą dochody z innych źródeł i będą opodatkowane na zasadach ogólnych od pierwszej złotówki.

W kwestii tej wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPBII/1/415-889/14/BD z dnia 28 stycznia 2015 r. Stwierdził on m.in. „Fakt, iż Wnioskodawca trafił zakład wielokrotny w internetowych zakładach bukmacherskich prowadzonych przez Firmę z siedzibą na G. wskazuje na to, że powyższe przepisy art. 21 ust. 1 pkt 6a oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą miały tutaj zastosowania. Przedmiotowa wygrana w wysokości 170.000 zł została bowiem uzyskana na terytorium G.u, który nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej jak również nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.” oraz „Wygraną – zgodnie z ustawą – należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł zgodnie z dyspozycją powołanego wyżej art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Do omawianej wygranej będą miały zastosowanie ogólne zasady opodatkowania, tj. opodatkowanie według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tego tytułu Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym (łącznie z innymi dochodami) składanym stosownie do art. 45 ust. 1 cyt. ustawy do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskany został owy przychód.”

Dochód taki należy wykazać w poz. 85 – 89 deklaracji PIT 36 wraz załącznikiem PIZ/ZG

Powyższe zasady oczywiście obowiązują w sytuacji, kiedy dochody z zakładów bukmacherskich zostały osiągnięte w sposób legalny, gdyż opodatkowaniu nie podlegają czynności, które nie mogą przedmiotem prawnie skutecznej umowy (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT).

Marcin Pietrusiński, doradca podatkowy

Podstawa prawna: art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 9, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust.1 pkt 6a, art. 30 ust. 1 pkt 2  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., Nr 80, poz. 350 ze zm.) – w niniejszym artykule określana jako "ustawa o PIT".

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA