REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT
Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

REKLAMA

REKLAMA

Wygrane w zakładach bukmacherskich zarówno w Polsce jak i za granicą uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów uzyskiwanych w Polsce pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przez uprawniony podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne. Jak powinien być natomiast rozliczony dochód od wygranej uzyskanej poza granicami Polski?

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają między innymi dochody uzyskane z tytułu wygranych w zakładach wzajemnych. Jednak w zależności od tego, na podstawie przepisów o grach hazardowych którego państwa podmiot uprawniony urządza i prowadzi takie zakłady, uzależniony jest sposób rozliczenia dochodów, stawka podatkowa oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

REKLAMA

Rozróżnić możemy sytuacje, w których uprawniony podmiot urządza i prowadzi zakłady wzajemne na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w:

  • Polsce,
  • innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej (UE) lub kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  •  kraju spoza UE i EOG.

REKLAMA

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym w Polsce) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%  wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 30 ust. 9 ustawy o PIT). W większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską, a innymi krajami UE lub OEG dochody z wygranych w zakładach wzajemnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w naszym przypadku w Polsce.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie w każdym przypadku wygrana w zakładach wzajemnych podlegać będzie opodatkowaniu. Ustawodawca zwolnił od podatku dochodowego wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 21 ust. 1 pkt 6a cyt. ustawy o PIT).

Zatem wygrane uzyskiwane z zakładów bukmacherskich w państwie należącym do Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 %. Zwolnione z podatku dochodowego są jedynie wygrane w zakładach wzajemnych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł. Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie to rozpatruje się odrębnie dla każdego zdarzenia (pojedynczego kuponu).

W przypadku wygranej przekraczającej 2.280 zł, uzyskanej od podmiotu działającego w Polsce zgodnie z polskimi przepisami o grach hazardowych, bukmacher jako płatnik obowiązany jest pobrać należny podatek od wygranej (art. 41 ust 4. w zw. z ust.1 ustawy o PIT).  W tym przypadku osoba uzyskując przychód z wygranej nie jest zobowiązana do składania deklaracji czy dokonywania żadnych innych czynności w urzędzie skarbowym.

W przypadku gdy podmiot urządzający i prowadzący zakłady działa na podstawie przepisów innego niż Polska państwa członkowskiego UE lub państwa EOG to wysokość podatku oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia są identyczne jak w przypadku podmiotu działającego w Polsce. Jedynie w tym wypadku wystąpi obowiązek samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego. Potwierdza to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPB2/4511-165/15-2/MK z dnia 17 marca 2015 r., w której stwierdził „Jak wynika z wniosku zakłady wzajemne będą organizowane i prowadzone przez podmiot do tego uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Maksymalna jednorazowa wartość wygranej z pojedynczego zakładu nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Zatem w świetle powołanych powyżej uregulowań prawnych należy uznać, że zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość wygranej. Wobec tego ewentualna wygrana w zakładach wzajemnych wpłacona na rachunek bankowy Wnioskodawcy otwarty i prowadzony w Polsce, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.”. Podobnie zresztą twierdzi Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPB2/415-818/10-4/AP z dnia 6 października 2010 r.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Jeśli wystąpiłby obowiązek wpłaty podatku to należy tego dokonać wraz z pozostałymi dochodami np. w zeznaniu PIT 36 (poz. 210 albo 211) lub PIT 36L (poz. 49) lub PIT 38 (poz. 36) lub PIT 39 (poz. 30), gdzie wpisuje się już podatek obliczony według stawki 10% .

Natomiast w przypadku gdyby zakłady były prowadzone i urządzane przez podmiot spoza UE i spoza EOG to nie znajdują już zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z powszechnością opodatkowania wygrane takie stanowić będą dochody z innych źródeł i będą opodatkowane na zasadach ogólnych od pierwszej złotówki.

W kwestii tej wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPBII/1/415-889/14/BD z dnia 28 stycznia 2015 r. Stwierdził on m.in. „Fakt, iż Wnioskodawca trafił zakład wielokrotny w internetowych zakładach bukmacherskich prowadzonych przez Firmę z siedzibą na G. wskazuje na to, że powyższe przepisy art. 21 ust. 1 pkt 6a oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą miały tutaj zastosowania. Przedmiotowa wygrana w wysokości 170.000 zł została bowiem uzyskana na terytorium G.u, który nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej jak również nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.” oraz „Wygraną – zgodnie z ustawą – należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł zgodnie z dyspozycją powołanego wyżej art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Do omawianej wygranej będą miały zastosowanie ogólne zasady opodatkowania, tj. opodatkowanie według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tego tytułu Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym (łącznie z innymi dochodami) składanym stosownie do art. 45 ust. 1 cyt. ustawy do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskany został owy przychód.”

Dochód taki należy wykazać w poz. 85 – 89 deklaracji PIT 36 wraz załącznikiem PIZ/ZG

Powyższe zasady oczywiście obowiązują w sytuacji, kiedy dochody z zakładów bukmacherskich zostały osiągnięte w sposób legalny, gdyż opodatkowaniu nie podlegają czynności, które nie mogą przedmiotem prawnie skutecznej umowy (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT).

Marcin Pietrusiński, doradca podatkowy

Podstawa prawna: art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 9, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust.1 pkt 6a, art. 30 ust. 1 pkt 2  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., Nr 80, poz. 350 ze zm.) – w niniejszym artykule określana jako "ustawa o PIT".

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA