REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 30 kwietnia możesz skorzystać z ulgi meldunkowej.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprzedałeś w 2007 roku dom lub mieszkanie i nie złożyłeś oświadczenia o posiadanym prawie do ulgi meldunkowej do 30 kwietnia 2008 r. - straciłeś prawo do ulgi meldunkowej. Również w odniesieniu do nieruchomości sprzedanych w 2008 roku miałeś czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r. i ten termin nie podlega przywróceniu.

Jak wiadomo, od 1 stycznia 2007 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości (dotyczy też spółdzielczych praw do domu lub lokalu).

Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości płaci się podatek w wysokości 19% dochodu. Zasady te dotyczą wyłącznie sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. oraz sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r..

Co do zasady podatku nie musimy płacić, gdy sprzedamy wymienione powyżej nieruchomości bądź prawa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sprzedaży poza działalnością gospodarczą.

Jeżeli chcemy sprzedać np. mieszkanie lub dom (nabyte po 1 stycznia 2007 r.) wcześniej niż po 5 latach i uniknąć zapłaty podatku, musimy skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej

REKLAMA

Autopromocja

Już nie ma wątpliwości, że każdy okres 12 miesięcy zameldowania w danym lokalu uprawnia sprzedającego do niezapłacenia podatku. Ta sporna kwestia została w końcu zinterpretowana przez Ministra Finansów zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych.


19 lutego 2008 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie "ulgi meldunkowej" (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682).


Minister uznał, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Zdaniem organów podatkowych ulga meldunkowa nie dotyczy gruntów ani udziałów w gruntach, które przecież z reguły są sprzedawane łącznie z domem lub mieszkaniem stanowiącymi odrębne nieruchomości (inaczej jest przy lokalach spółdzielczych, bo nie są to nieruchomości a prawa).


Aby skorzystać z ulgi meldunkowej trzeba złożyć do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie. Normalnie jest na to 14 dni od daty sprzedaży ale teraz, z uwagi na dotychczasowe rozbieżności interpretacyjne, Minister Finansów przedłużył ten termin do 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.).

Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

Oświadczenie


Ja niżej podpisany oświadczam, że jestem uprawniony do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym.


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Do niniejszego oświadczenia załączam zaświadczenie z urzędu gminy o moim zameldowaniu pod ww. adresem w tym okresie.


W związku z powyższym dochód jaki uzyskałem ze sprzedaży tego mieszkania podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________


Oświadczenie należy złożyć w ciągu 14 dni od daty zbycia (daty aktu notarialnego) Naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Jednak na podstawie rozporządzenia z 2 kwietnia 2008 r. Minister Finansów przedłużyłdo 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.) termin do złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia o posiadaniu uprawnień do skorzystaniu z ulgi meldunkowej. Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

REKLAMA

Jeżeli już ktoś pośpieszył się i złożył PITa za 2007 r., w którym wykazał podatek ze sprzedaży nieruchomości i ten podatek zapłacił, powinien zdążyć ze złożeniem korekty PITa i oświadczenia o skorzystaniu z ulgi meldunkowej do 30 kwietnia 2008 r.. Wtedy urząd skarbowy powinien oddać nadpłacony podatek.

Do korekty PITa trzeba dołączyć osobne pismo uzasadniające przyczyny korekty. W przypadku gdy podatek został już urzędowi zapłacony trzeba jeszcze sporządzić wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.


Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

WNIOSEK O STWIERDZENIE I ZWROT NADPłATY PODATKU


Wnoszę niniejszym o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku dochodowego w kwocie 15 400,- zł uiszczonej w kasie tutejszego urzędu w dniu 10 stycznia 2008 r.


Uzasadnienie


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł.


Obecnie wraz z niniejszym wnioskiem składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA