REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprzedałeś w 2007 roku dom lub mieszkanie i nie złożyłeś oświadczenia o posiadanym prawie do ulgi meldunkowej do 30 kwietnia 2008 r. - straciłeś prawo do ulgi meldunkowej. Również w odniesieniu do nieruchomości sprzedanych w 2008 roku miałeś czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r. i ten termin nie podlega przywróceniu.

Jak wiadomo, od 1 stycznia 2007 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości (dotyczy też spółdzielczych praw do domu lub lokalu).

Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości płaci się podatek w wysokości 19% dochodu. Zasady te dotyczą wyłącznie sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. oraz sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r..

Co do zasady podatku nie musimy płacić, gdy sprzedamy wymienione powyżej nieruchomości bądź prawa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sprzedaży poza działalnością gospodarczą.

Jeżeli chcemy sprzedać np. mieszkanie lub dom (nabyte po 1 stycznia 2007 r.) wcześniej niż po 5 latach i uniknąć zapłaty podatku, musimy skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Już nie ma wątpliwości, że każdy okres 12 miesięcy zameldowania w danym lokalu uprawnia sprzedającego do niezapłacenia podatku. Ta sporna kwestia została w końcu zinterpretowana przez Ministra Finansów zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych.


19 lutego 2008 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie "ulgi meldunkowej" (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682).


Minister uznał, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych ulga meldunkowa nie dotyczy gruntów ani udziałów w gruntach, które przecież z reguły są sprzedawane łącznie z domem lub mieszkaniem stanowiącymi odrębne nieruchomości (inaczej jest przy lokalach spółdzielczych, bo nie są to nieruchomości a prawa).


Aby skorzystać z ulgi meldunkowej trzeba złożyć do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie. Normalnie jest na to 14 dni od daty sprzedaży ale teraz, z uwagi na dotychczasowe rozbieżności interpretacyjne, Minister Finansów przedłużył ten termin do 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.).

Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

Oświadczenie


Ja niżej podpisany oświadczam, że jestem uprawniony do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym.


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Do niniejszego oświadczenia załączam zaświadczenie z urzędu gminy o moim zameldowaniu pod ww. adresem w tym okresie.


W związku z powyższym dochód jaki uzyskałem ze sprzedaży tego mieszkania podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________


Oświadczenie należy złożyć w ciągu 14 dni od daty zbycia (daty aktu notarialnego) Naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Jednak na podstawie rozporządzenia z 2 kwietnia 2008 r. Minister Finansów przedłużyłdo 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.) termin do złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia o posiadaniu uprawnień do skorzystaniu z ulgi meldunkowej. Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

Jeżeli już ktoś pośpieszył się i złożył PITa za 2007 r., w którym wykazał podatek ze sprzedaży nieruchomości i ten podatek zapłacił, powinien zdążyć ze złożeniem korekty PITa i oświadczenia o skorzystaniu z ulgi meldunkowej do 30 kwietnia 2008 r.. Wtedy urząd skarbowy powinien oddać nadpłacony podatek.

Do korekty PITa trzeba dołączyć osobne pismo uzasadniające przyczyny korekty. W przypadku gdy podatek został już urzędowi zapłacony trzeba jeszcze sporządzić wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.


Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

WNIOSEK O STWIERDZENIE I ZWROT NADPłATY PODATKU


Wnoszę niniejszym o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku dochodowego w kwocie 15 400,- zł uiszczonej w kasie tutejszego urzędu w dniu 10 stycznia 2008 r.


Uzasadnienie


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł.


Obecnie wraz z niniejszym wnioskiem składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA