REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?
Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie otrzymane przez pasażera od przewoźnika lotniczego na podstawie regulacji Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (dalej jako Rozporządzenie PE i Rady) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) wprowadza ogólna regułę, w myśl której co do zasady każdy dochód osiągany przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja

Kwoty uzyskiwane tytułem odszkodowania należy sklasyfikować jako przychód z innych źródeł (stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF). Choć nie zostały one wprost wymienione przez ustawodawcę, to podkreślić należy, że stanowią przysporzenie, mające charakter realnych korzyści majątkowych. Jednocześnie nie ma przeszkód, by zaliczyć je do ww. źródła przychodów, gdyż określony przez ustawodawcę katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Biorąc pod uwagę art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF, przyjąć należy, że momentem powstania przychodu z innych źródeł jest data otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika określonego świadczenia.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że należności otrzymane tytułem odszkodowania podlegają opodatkowaniu zgodnie ze skalą podatkową wynikającą z art. 27 ust. 1 ustawy o PDOF. Niemniej jednak zaznaczyć należy, że uzyskanie przychodu z tego tytułu nie zawsze jest obarczone koniecznością rozliczenia się z podatku dochodowego. Ustawodawca w katalogu zwolnień przedmiotowych, przewidzianym w art. 21 ust. 1 ustawy o PDOF, zamieścił regulacje dotyczące zwolnień z podatku dochodowego różnego rodzaju otrzymywanych świadczeń, w tym świadczeń o charakterze odszkodowawczym.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, zwolnieniem podatkowym objęte zostały m.in. odszkodowania oraz zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawa pasażerów, w tym szczególnie prawo do odszkodowania w związku z opóźnieniem albo odwołaniem lotu bądź też w sytuacji odmowy wejścia na pokład samolotu chronione są przepisami Rozporządzenia PE i Rady. Na gruncie regulacji zamieszczonych w wyżej wskazanym akcie prawnym, przewoźnik lotniczy w określonych przypadkach zobowiązany jest do wypłaty na rzecz pasażera odszkodowania w odpowiedniej wysokości. Zwrócić należy uwagę, że rozporządzenia unijne nie wymagają implementacji do krajowego porządku prawnego. Obywatele Unii Europejskiej mają możliwość bezpośredniego powoływania się na ich przepisy, gdyż przyznano im moc równą ustawie krajowej.

Mając zatem na uwadze cel wprowadzenia przez ustawodawcę zwolnienia z opodatkowania świadczeń o charakterze odszkodowawczym, których zasady przyznawania zostały uregulowane w drodze aktów prawnych powszechnie obowiązujących, uznać należy, że powyższe zwolnienie powinno obejmować również odszkodowania wypłacone na gruncie przepisów rozporządzeń unijnych. W tym zakresie należy mieć na uwadze nie tylko szczególny charakter rozporządzeń unijnych, ale również ich miejsce w systemie źródeł prawa.

Na możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania odszkodowań uzyskanych od linii lotniczych na gruncie regulacji Rozporządzenia PE i Rady wskazują również organy podatkowe, wydając w tym zakresie korzystne dla podatników interpretacje przepisów prawa podatkowego (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.05.2015 r., znak IPPB4/4511-292/15-2/JK oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3.08.2015 r., znak IBPB-2-1/4511-112/15/AD).

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA