REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?
Czy odszkodowanie otrzymane od linii lotniczej jest opodatkowane PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie otrzymane przez pasażera od przewoźnika lotniczego na podstawie regulacji Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (dalej jako Rozporządzenie PE i Rady) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) wprowadza ogólna regułę, w myśl której co do zasady każdy dochód osiągany przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kwoty uzyskiwane tytułem odszkodowania należy sklasyfikować jako przychód z innych źródeł (stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF). Choć nie zostały one wprost wymienione przez ustawodawcę, to podkreślić należy, że stanowią przysporzenie, mające charakter realnych korzyści majątkowych. Jednocześnie nie ma przeszkód, by zaliczyć je do ww. źródła przychodów, gdyż określony przez ustawodawcę katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Biorąc pod uwagę art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF, przyjąć należy, że momentem powstania przychodu z innych źródeł jest data otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika określonego świadczenia.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że należności otrzymane tytułem odszkodowania podlegają opodatkowaniu zgodnie ze skalą podatkową wynikającą z art. 27 ust. 1 ustawy o PDOF. Niemniej jednak zaznaczyć należy, że uzyskanie przychodu z tego tytułu nie zawsze jest obarczone koniecznością rozliczenia się z podatku dochodowego. Ustawodawca w katalogu zwolnień przedmiotowych, przewidzianym w art. 21 ust. 1 ustawy o PDOF, zamieścił regulacje dotyczące zwolnień z podatku dochodowego różnego rodzaju otrzymywanych świadczeń, w tym świadczeń o charakterze odszkodowawczym.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, zwolnieniem podatkowym objęte zostały m.in. odszkodowania oraz zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawa pasażerów, w tym szczególnie prawo do odszkodowania w związku z opóźnieniem albo odwołaniem lotu bądź też w sytuacji odmowy wejścia na pokład samolotu chronione są przepisami Rozporządzenia PE i Rady. Na gruncie regulacji zamieszczonych w wyżej wskazanym akcie prawnym, przewoźnik lotniczy w określonych przypadkach zobowiązany jest do wypłaty na rzecz pasażera odszkodowania w odpowiedniej wysokości. Zwrócić należy uwagę, że rozporządzenia unijne nie wymagają implementacji do krajowego porządku prawnego. Obywatele Unii Europejskiej mają możliwość bezpośredniego powoływania się na ich przepisy, gdyż przyznano im moc równą ustawie krajowej.

Mając zatem na uwadze cel wprowadzenia przez ustawodawcę zwolnienia z opodatkowania świadczeń o charakterze odszkodowawczym, których zasady przyznawania zostały uregulowane w drodze aktów prawnych powszechnie obowiązujących, uznać należy, że powyższe zwolnienie powinno obejmować również odszkodowania wypłacone na gruncie przepisów rozporządzeń unijnych. W tym zakresie należy mieć na uwadze nie tylko szczególny charakter rozporządzeń unijnych, ale również ich miejsce w systemie źródeł prawa.

Na możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania odszkodowań uzyskanych od linii lotniczych na gruncie regulacji Rozporządzenia PE i Rady wskazują również organy podatkowe, wydając w tym zakresie korzystne dla podatników interpretacje przepisów prawa podatkowego (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.05.2015 r., znak IPPB4/4511-292/15-2/JK oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3.08.2015 r., znak IBPB-2-1/4511-112/15/AD).

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA