REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpracujący z organami śledczymi nie zapłacą PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Współpracujący z organami śledczymi nie zapłacą PIT
Współpracujący z organami śledczymi nie zapłacą PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2018 r., wprowadziły zwolnienie podatkowe dla wynagrodzeń za udzielenie pomocy służbom państwowym (m.in. policja, ABW, CBA), które wypłacane są z funduszu operacyjnego. Dotychczas były one objęte 20-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym (PIT). Teraz na wniosek ministra spraw wewnętrznych i administracji z daniny zwolniona ma być też pomoc finansowa, jaką od policji otrzymują osoby przez nią chronione na podstawie przepisów o świadku koronnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1197) oraz o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 21). PIT nie będzie trzeba też płacić od świadczeń dla informatorów pomagających organom ścigania.

Dziś w ww. przypadkach (zarówno dotyczących świadków, jak i informatorów) otrzymana pomoc stanowi przychód z innych źródeł. Oznacza to, że wypłacający powinien wystawić PIT-8C, a otrzymujący wykazać otrzymane sumy w zeznaniu podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany zostały przyjęte przez Stały Komitet Rady Ministrów i mają wejść w życie ze skutkiem od 1 stycznia 2018 r.

Od 12 zł do ponad 4 tys. zł

Skruszony przestępca może dostać nieoopodatkowaną pomoc finansową od państwa, gdy nie ma źródła utrzymania i nie może podjąć pracy, bo mogłoby to spowodować zagrożenie jego zdrowia lub życia. Albo zwyczajnie nie ma możliwości zatrudnienia. Miesięczne świadczenie dla świadka koronnego może obecnie wynosić maksymalnie 4255,59 zł – tyle, ile przeciętne wynagrodzenie w gospodarce z poprzedniego kwartału (na bazie danych GUS).

Na ochronę osoby małoletniej można przyznać maksymalnie połowę tej kwoty. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wysokość wypłat może być jednak większa.

REKLAMA

Z preferencji podatkowej skorzystają też pozostali świadkowie, a także pokrzywdzeni. Zwolniona z PIT będzie pomoc finansowa w wysokości do 3,5 tys. zł (a w przypadku małoletniego do 2 tys. zł) przeznaczona na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych czy wynajęcie mieszkania. Mogą na nią liczyć osoby chronione, które w związku z zagrożeniem musiały zmienić miejsce pobytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policja nie ujawnia liczby osób korzystających ze świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Nie wiadomo też, ile w sumie państwo przeznacza na wsparcie świadków koronnych.

Zwolnione z podatku mają być także osoby o statusie tzw. małego świadka koronnego. Chodzi o członków grup przestępczych, którzy ujawniają organom ścigania ważne informacje dotyczące osób uczestniczących w przestępstwach oraz istotne okoliczności ich popełnienia. W zamian sądy stosują wobec nich nadzwyczajne złagodzenie kary lub zawieszenie jej wykonania. W razie objęcia ich ochroną mogą liczyć na podobną pomoc jak świadkowie koronni czy osoby objęte programem ochrony świadków.

– Konieczność odprowadzenia podatku od tego rodzaju wypłat mogłaby narażać na niebezpieczeństwo osoby chronione przez policję. Istniałoby ryzyko wycieku informacji, które mogłyby się przyczynić do identyfikacji ich tożsamości lub miejsca pobytu – argumentują projektodawcy.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Chętni do współpracy

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od stycznia nie są opodatkowane wynagrodzenia wypłacane z funduszu operacyjnego. Dysponują nimi m.in. policja, Służba Celno-Skarbowa, Straż Graniczna, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu i Centralne Biuro Antykorupcyjne. Dane pokazują, że w zdecydowanej większości przypadków osoba udzielająca pomocy organom otrzymuje wypłaty od 12 zł do 1000 zł. Kwoty podatku odprowadzane od takich sum są więc niewielkie. – Niemniej likwidacja obowiązku podatkowego zwiększy wysokość świadczeń, co niektórych może zachęcić do współpracy ze służbami – uzasadniało Ministerstwo Finansów jeszcze na etapie prac nad zmianami.

Ale zdaniem Mariusza Korzeba, eksperta Pracodawców RP, zwolnienie z PIT nie będzie miało większego wpływu na liczbę osób wspierających organy ścigania. Natomiast zmiany będą miały istotne znaczenie, jeśli chodzi o ochronę świadków. – Osoby otrzymujące wynagrodzenie nie będą zobowiązane do jego wykazywania w zeznaniach podatkowych – wyjaśnia. Ograniczona zatem zostanie liczba podmiotów, które będą posiadać wiedzę o ich współpracy. ⒸⓅ

Agnieszka Pokojska

Piotr Szymaniak

dgp@infor.pl

Etap legislacyjny

Projekt zmian ustawy nowelizującej niektóre przepisy w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności i ustawy nowelizującej przepisy o PIT, CIT oraz o ryczałcie ewidencjonowanym – czeka na przyjęcie przez rząd

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA