REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć PIT przy umorzeniu odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
PIT przy umorzeniu jednostek uczestnictwa w funduszach
PIT przy umorzeniu jednostek uczestnictwa w funduszach

REKLAMA

REKLAMA

Czasem uczestnicy funduszu inwestycyjnego otwartego nabywają jednostki uczestnictwa w drodze dziedziczenia. W takiej sytuacji, przy ustalaniu dochodu z tytułu późniejszego umorzenia takich jednostek, umarzający nie ma prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania w PIT o wydatki poniesione przez zmarłego spadkodawcę.

Jeżeli jednostki uczestnictwa były zakupione ze wspólnego majątku małżonków, to – przy braku małżeńskiej umowy majątkowej – uznać należy, że każdy z małżonków poniósł 50% kosztów zakupu.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli następnie jeden z małżonków zmarł, a drugi odziedziczył po nim 50% praw do jednostek, a następnie te jednostki umorzył, to przysługuje mu prawo do potrącenia kosztu ograniczającego się do 50% wydatków poczynionych z majątku wspólnego.

Stwierdzenia te, to zasadnicze tezy wynikające z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 sierpnia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 259/10).

Wspólnota majątkowa i spadkobranie

Sprawa dotyczyła jednego z Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych (dalej: „TFI” lub „towarzystwo”), które zarządza i reprezentuje Fundusz Inwestycyjny Otwarty (dalej: „fundusz”). Zgodnie z jego statutem, uczestnikami funduszu mogą być m.in. osoby fizyczne. Zdarza się zatem, że jego jednostki uczestnictwa bywają przedmiotem dziedziczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstszym przypadkiem jest sytuacja, w której jednostki zostały nabyte ze środków, pochodzących z majątku wspólnego dwojga małżonków, a następnie jeden z małżonków umarł. W efekcie, drugi z małżonków zachował swoje własne 50% praw do jednostek uczestnictwa, a następne 50% praw otrzymał w drodze dziedziczenia.

Na tle przedstawionej powyżej sytuacji powstaje kwestia dotycząca skutków podatkowych umorzenia jednostek uczestnictwa, otrzymanych w 50% w drodze dziedziczenia. Kwestia ta sprowadza się do pytania, jak ustalić dochód z umorzenia, który jest podstawą opodatkowania w PIT. Czy spadkobierca może pomniejszyć tę podstawę o całość wydatków poniesionych – ze wspólnego majątku małżonków – na nabycie jednostek?

Wydatki zmarłego małżonka nie są kosztem

Wspomniane powyżej TFI postanowiło tę kwestię wyjaśnić w drodze wniosku o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Miało do tego tytuł jako organ zarządzający funduszu, a więc podmiotu obowiązanego do pobierania 19% zryczałtowanego podatku od dochodu z umorzenia jednostek. We wniosku towarzystwo przedstawiło stanowisko, wedle którego małżonek-spadkobierca ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania o pełną wartość wydatków na nabycie jednostek, poniesionych z majątku wspólnego przed śmiercią współmałżonka.

W odpowiedzi na wniosek dyrektor IS wydał interpretację, w której uznał, że stanowisko TFI było nieprawidłowe (interpretacja indywidualna z 12 października 2009 r., nr IPPB2/415-472/09-3/MS).

Uzasadniając rozstrzygnięcie, dyrektor powołał się na przepisy Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego i przypomniał, że w razie ustania majątkowej wspólności małżeńskiej, uznaje się, że udziały małżonków były równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowiła inaczej.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Należy zatem uznać, że – w momencie nabywania jednostek uczestnictwa – każdy z małżonków poniósł 50% kosztów tego zakupu. Późniejsze odziedziczenie 50% praw do jednostek nie wiązało się z żadnymi kosztami o charakterze finansowym. Dlatego też, zdaniem Dyrektora IS w Warszawie, małżonek-spadkobierca nie może pomniejszać podstawy opodatkowania o pełną wartość wydatków poniesionych ze wspólnoty małżeńskiej. Może natomiast potrącić 50% tych wydatków.

WSA: kosztów się nie dziedziczy

REKLAMA

Towarzystwo nie zgodziło się z dyrektorem i zaskarżyło interpretację do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu sprawy, sąd uznał, że rację miał dyrektor; dlatego też skarga została oddalona. W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA powołał się na argumentację uznał, że zaskarżona powołał się na argumentację przedstawioną przez NSA w wyroku z 10 lutego 2009 r. (sygn. II FSK 1623/07).

NSA stwierdził wówczas, że przy zbywaniu jednostek uczestnictwa, prawo do potrącenia kosztu powstaje dopiero w momencie zbycia. W związku z tym, niezależnie od sposobu ustalania tego kosztu – jest on równy poniesionym wydatkom – nie można twierdzić, że prawo do potrącenia kosztu istniało już w momencie dokonania wydatków.

Skoro wtedy nie istniało, to nie mogło być, w żadnej części, przeniesione w drodze dziedziczenia. W efekcie, jeżeli jednostki uczestnictwa są zbywane przez osobę, która otrzymała je częściowo w drodze spadkobrania, wydatki poniesione przez spadkodawcę, nie mają znaczenia podatkowego.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA