REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od PIT

Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus twierdzi, że wstępne w przypadku prefinansowania (wstępnego finansowania wydatków z funduszy własnych polskiej instytucji) podatnik nie ma prawa do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT – dotyczącego środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, którymi ostatecznie zostaną sfinansowane wydatki. Jednak sądy administracyjne biorą w tym względzie stronę podatników.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dochody uzyskiwane ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają zwolnieniu od tego podatku.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce, niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio z funduszy zagranicznych na rzecz beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania.

O prefinansowaniu mówimy w sytuacji, gdy środki pomocowe są wstępnie finansowane z funduszy własnych instytucji krajowej lub z budżetu państwa, a dopiero potem refinansująca instytucja lub budżet odzyskuje wydatkowane kwoty ze funduszy pomocy zagranicznej.

Sposób finansowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie ma znaczenia prawnego. Dlatego też prefinansowanie tej pomocy nie stoi na przeszkodzie, by jej beneficjent korzystał ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 kwietnia 2010 r. (sygn. I SA/Kr 1611/09).

Zwolnienie dochodów ze środków pomocowych od PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, że zgodnie z regulacją art. 21 ust.1 pkt. 46 ustawy o PIT, dochody osoby fizycznej są objęte zwolnieniem podatkowym, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki.

Po pierwsze, dochody te muszą pochodzić ze źródeł określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a) ustawy o PIT, np. ze środków bezzwrotnej pomocy programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

Po drugie, podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. 

Na czym polega prefinansowanie (refinansowanie) środków pomocowych?

REKLAMA

W praktyce często zdarza się, że środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio na konto beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania (refinansowania). Pojęcia te odnoszą się w rzeczywistości do jednego procesu, w ramach którego instytucja krajowa lub budżet państwa wypłaca beneficjentowi odpowiednie kwoty ze środków własnych (prefinansowanie), a potem odzyskuje te środki z funduszów pomocowych (refinansowanie).

Problem wpływu prefinansowania (refinansowania) zagranicznych środków pomocowych, na prawo do zwolnienia uzyskiwanych z nich dochodów od PIT, budzi kontrowersje zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dyrektor izby skarbowej: prefinansowanie (refinansowanie) wyklucza zwolnienie

Kwestia ta była również przedmiotem sporu rozstrzygniętego przez WSA w Krakowie. Sprawa dotyczyła Uniwersytetu, który realizował projekt w ramach programu ramowego wspieranego przez Unię Europejską. Przy wdrażaniu bezpośrednich celów projektu zatrudniane (na podstawie umów cywilnoprawnych) były osoby, których wynagrodzenie pochodziło w całości ze środków, jakie Uniwersytet otrzymywał w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej. 

W tym kontekście Uniwersytet zwrócił się do Dyrektora IS z pytaniem, czy dochody wspomnianych osób podlegają zwolnieniu od PIT. Jednocześnie przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym powyższe dochody objęte są zwolnieniem, ponieważ pochodzą w całości z bezzwrotnej pomocy udzielanej przez Unię Europejską, a praca tych osób polega w całości na realizacji projektu.

Polecamy: serwis Koszty

Dyrektor Izby Skarbowej wezwał przedstawicieli Uniwersytetu do uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie, czy środki pieniężne przekazywane są bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, a tym samym, czy finansowanie następuje wprost ze środków unijnych.

Odpowiadając na wezwanie Uniwersytet wyjaśnił, że jest członkiem konsorcjum, w ramach którego działa koordynator rozdzielający środki pomocowe. Środki te przekazywane są z instytucji Unii Europejskiej na konto koordynatora, a następnie dystrybuowane w obrębie członków konsorcjum. Uniwersytet doprecyzował także, że ze względu na obowiązujące u niego procedury wewnętrzne, wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu wypłacane są z jego technicznego konta płacowego, a następnie refundowane ze środków unijnych.

W wydanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że dochody osób zatrudnionych przez Uniwersytet przy realizacji projektu w ramach programu ramowego nie są objęte zwolnieniem od PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT.

Organ przytoczył przesłanki uzyskania takiego zwolnienia, koncentrując się na pierwszej z nich, czyli na warunku, żeby dochody pochodziły bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a następnie dokonał analizy stanu faktycznego i zauważył, że w rzeczywistości dochody zatrudnionych przez Uniwersytet osób nie pochodziły bezpośrednio od Unii Europejskiej, ale były wypłacane z jego własnych środków bieżących, zgromadzonych na technicznym koncie płacowym, a dopiero później Uniwersytet otrzymywał refundację wydatkowanych środków z funduszy unijnych.

Organ nie zajmował się drugą przesłanką zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT, czyli warunkiem, by działania przy realizacji projektu miały charakter bezpośredni, ponieważ jak zauważył, oba warunki mają charakter łączny, a zatem uniwersytetowi nie przysługiwałoby zwolnienie nawet w sytuacji, gdyby druga przesłanka została spełniona.

Uniwersytet wezwał Dyrektora Izby Skarbowej do usunięcia naruszenia prawa, a kiedy Organ nie dostrzegł takiego naruszenia, wniósł skargę do WSA.

Zdaniem WSA sposób wypłaty środków pomocowych to jedynie kwestia techniczna

WSA uchylił interpretację indywidualną, stwierdzając że Dyrektor IS dokonał błędnej wykładni przepisów ustawy o PIT. Zdaniem Sądu należy uznać, że o pochodzeniu środków z bezzwrotnej pomocy możemy mówić także wtedy, gdy podmiot krajowy wydatkuje je początkowo z funduszy własnych (lub Skarbu Państwa), a dopiero później są one refinansowane z pomocy bezzwrotnej pochodzącej z Unii Europejskiej. 

Nie można zatem uznać, że w sytuacji prefinansowania (refinansowania) funduszy pochodzących w rzeczywistości z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, mamy do czynienia z utratą prawa do zwolnienia. Tego typu działania, jak również pytanie, na jakim koncie umieszczone są fundusze, należą wyłącznie do sfery rozwiązań technicznych. Nie mają zatem bezpośredniego wpływu na możliwość skorzystania prawa do zwolnienia. 

Wyrażając taki pogląd, Sąd powołał się na orzeczenie NSA z dnia 18 września 2008 r. o sygn. II FSK 874/07, w którym wyraźnie zaznaczono, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT. Kluczowe jest bowiem ustalenie źródła środków, które składają się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu ponoszącego jej ostateczny ciężar ekonomiczny.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są:


46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

Podatnicy poszkodowani w powodzi zapłacą tegoroczne podatki w 2025 roku [projekt rozporządzenia Ministra Finansów]

W dniu 18 września 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku ze stanem klęski żywiołowej. Rozporządzenie to ma pomóc przedsiębiorcom poszkodowanym we wrześniu br. powodzią na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego - poprzez odroczenie terminów zapłaty podatków i zaliczek na podatki. 

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

REKLAMA

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

REKLAMA

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

REKLAMA