REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus twierdzi, że wstępne w przypadku prefinansowania (wstępnego finansowania wydatków z funduszy własnych polskiej instytucji) podatnik nie ma prawa do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT – dotyczącego środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, którymi ostatecznie zostaną sfinansowane wydatki. Jednak sądy administracyjne biorą w tym względzie stronę podatników.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dochody uzyskiwane ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają zwolnieniu od tego podatku.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce, niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio z funduszy zagranicznych na rzecz beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania.

O prefinansowaniu mówimy w sytuacji, gdy środki pomocowe są wstępnie finansowane z funduszy własnych instytucji krajowej lub z budżetu państwa, a dopiero potem refinansująca instytucja lub budżet odzyskuje wydatkowane kwoty ze funduszy pomocy zagranicznej.

Sposób finansowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie ma znaczenia prawnego. Dlatego też prefinansowanie tej pomocy nie stoi na przeszkodzie, by jej beneficjent korzystał ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 kwietnia 2010 r. (sygn. I SA/Kr 1611/09).

Zwolnienie dochodów ze środków pomocowych od PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, że zgodnie z regulacją art. 21 ust.1 pkt. 46 ustawy o PIT, dochody osoby fizycznej są objęte zwolnieniem podatkowym, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki.

Po pierwsze, dochody te muszą pochodzić ze źródeł określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a) ustawy o PIT, np. ze środków bezzwrotnej pomocy programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

Po drugie, podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. 

Na czym polega prefinansowanie (refinansowanie) środków pomocowych?

W praktyce często zdarza się, że środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio na konto beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania (refinansowania). Pojęcia te odnoszą się w rzeczywistości do jednego procesu, w ramach którego instytucja krajowa lub budżet państwa wypłaca beneficjentowi odpowiednie kwoty ze środków własnych (prefinansowanie), a potem odzyskuje te środki z funduszów pomocowych (refinansowanie).

Problem wpływu prefinansowania (refinansowania) zagranicznych środków pomocowych, na prawo do zwolnienia uzyskiwanych z nich dochodów od PIT, budzi kontrowersje zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dyrektor izby skarbowej: prefinansowanie (refinansowanie) wyklucza zwolnienie

Kwestia ta była również przedmiotem sporu rozstrzygniętego przez WSA w Krakowie. Sprawa dotyczyła Uniwersytetu, który realizował projekt w ramach programu ramowego wspieranego przez Unię Europejską. Przy wdrażaniu bezpośrednich celów projektu zatrudniane (na podstawie umów cywilnoprawnych) były osoby, których wynagrodzenie pochodziło w całości ze środków, jakie Uniwersytet otrzymywał w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej. 

W tym kontekście Uniwersytet zwrócił się do Dyrektora IS z pytaniem, czy dochody wspomnianych osób podlegają zwolnieniu od PIT. Jednocześnie przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym powyższe dochody objęte są zwolnieniem, ponieważ pochodzą w całości z bezzwrotnej pomocy udzielanej przez Unię Europejską, a praca tych osób polega w całości na realizacji projektu.

Polecamy: serwis Koszty

Dyrektor Izby Skarbowej wezwał przedstawicieli Uniwersytetu do uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie, czy środki pieniężne przekazywane są bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, a tym samym, czy finansowanie następuje wprost ze środków unijnych.

Odpowiadając na wezwanie Uniwersytet wyjaśnił, że jest członkiem konsorcjum, w ramach którego działa koordynator rozdzielający środki pomocowe. Środki te przekazywane są z instytucji Unii Europejskiej na konto koordynatora, a następnie dystrybuowane w obrębie członków konsorcjum. Uniwersytet doprecyzował także, że ze względu na obowiązujące u niego procedury wewnętrzne, wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu wypłacane są z jego technicznego konta płacowego, a następnie refundowane ze środków unijnych.

W wydanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że dochody osób zatrudnionych przez Uniwersytet przy realizacji projektu w ramach programu ramowego nie są objęte zwolnieniem od PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT.

Organ przytoczył przesłanki uzyskania takiego zwolnienia, koncentrując się na pierwszej z nich, czyli na warunku, żeby dochody pochodziły bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a następnie dokonał analizy stanu faktycznego i zauważył, że w rzeczywistości dochody zatrudnionych przez Uniwersytet osób nie pochodziły bezpośrednio od Unii Europejskiej, ale były wypłacane z jego własnych środków bieżących, zgromadzonych na technicznym koncie płacowym, a dopiero później Uniwersytet otrzymywał refundację wydatkowanych środków z funduszy unijnych.

Organ nie zajmował się drugą przesłanką zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT, czyli warunkiem, by działania przy realizacji projektu miały charakter bezpośredni, ponieważ jak zauważył, oba warunki mają charakter łączny, a zatem uniwersytetowi nie przysługiwałoby zwolnienie nawet w sytuacji, gdyby druga przesłanka została spełniona.

Uniwersytet wezwał Dyrektora Izby Skarbowej do usunięcia naruszenia prawa, a kiedy Organ nie dostrzegł takiego naruszenia, wniósł skargę do WSA.

Zdaniem WSA sposób wypłaty środków pomocowych to jedynie kwestia techniczna

WSA uchylił interpretację indywidualną, stwierdzając że Dyrektor IS dokonał błędnej wykładni przepisów ustawy o PIT. Zdaniem Sądu należy uznać, że o pochodzeniu środków z bezzwrotnej pomocy możemy mówić także wtedy, gdy podmiot krajowy wydatkuje je początkowo z funduszy własnych (lub Skarbu Państwa), a dopiero później są one refinansowane z pomocy bezzwrotnej pochodzącej z Unii Europejskiej. 

Nie można zatem uznać, że w sytuacji prefinansowania (refinansowania) funduszy pochodzących w rzeczywistości z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, mamy do czynienia z utratą prawa do zwolnienia. Tego typu działania, jak również pytanie, na jakim koncie umieszczone są fundusze, należą wyłącznie do sfery rozwiązań technicznych. Nie mają zatem bezpośredniego wpływu na możliwość skorzystania prawa do zwolnienia. 

Wyrażając taki pogląd, Sąd powołał się na orzeczenie NSA z dnia 18 września 2008 r. o sygn. II FSK 874/07, w którym wyraźnie zaznaczono, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT. Kluczowe jest bowiem ustalenie źródła środków, które składają się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu ponoszącego jej ostateczny ciężar ekonomiczny.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są:


46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA