REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT czasopismo sprzedawane z płytą, czy innym gadżetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna sporną kwestią jest, czy czasopismo z załącznikiem stanowi jeden towar złożony, czy też dwa odrębne. Od odpowiedzi na to pytanie zależy opodatkowanie VAT sprzedaży tego zestawu. Odpowiedzi udzielił niedawno Naczelny Sąd Administracyjny.

1. Co do zasady, zestaw wydawniczy – obejmujący czasopismo wraz z załącznikiem (np. tzw. gadżetem) – nie stanowi jednego towaru złożonego w świetle ustawy o VAT. Należy zatem uznać, że przepis szczególny, odnoszący się do momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie czasopism (art. 19 ust. 13 ust. 3 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie czasopisma.

Dostawa drugiego komponentu zestawu, czyli załącznika, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w innym momencie, zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

2. Możliwość jednolitego potraktowania zestawu wydawniczego jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy załącznik jest integralną częścią czasopisma, czyli jej przynależnością w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy, wynikające z wyroku NSA z 27 maja 2010 r. (sygn. I FSK 937/09).

Czasopismo i załącznik: razem czy osobno?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą czasopism. W ramach tej działalności dokonuje też dostaw czasopism wraz z różnymi załącznikami, które często mają postać tzw. gadżetów – towarów, które nie są wyrobami poligraficznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zwróciła się o wydanie interpretacji, która odpowiedziałaby na pytanie, czy obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do dostawy czasopism z takimi załącznikami, w sytuacji, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów, powstaje – zarówno dla czasopisma, jak też dla załącznika – w tym samym momencie.

Zdaniem spółki, prawidłowa jest odpowiedź twierdząca: dla jednego i drugiego obowiązek podatkowy powinien powstawać zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT, czyli z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni licząc od pierwszego dnia wydania czasopisma z załącznikiem.

Innymi słowy, zdaniem spółki, moment rozliczenia dla celów VAT dostawy czasopism z załącznikami powinien powstawać w całości według zasad właściwych dla dostawy czasopism. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że transakcja stanowi pojedynczą dostawę złożoną z dwóch ściśle związanych ze sobą świadczeń, z których dostawa czasopism ma charakter dominujący, natomiast dołączenie gadżetu ma charakter dodatkowy i jest nieodłącznie związane ze świadczeniem głównym. 

Ustawa i PKWiU: nie ma takiego towaru

REKLAMA

W odpowiedzi na wniosek, właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki jest nieprawidłowe. Zdaniem organu, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy czasopisma powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT – a więc zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej – ale dostawa załączonych gadżetów powoduje powstanie obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, czyli na zasadach ogólnych.

Tymczasem zgodnie z zasadami ogólnymi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, a jeżeli wydanie powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż w 7. dniu od dnia wydania towaru.

Spółka nie zgodziła się z powyższym rozstrzygnięciem, wobec czego wniosła skargę do WSA w Warszawie. Ten zaś, wyrokiem z 20 lutego 2009 r. (III SA/Wa 2502/08) skargę spółki oddalił, zgadzając się ze stanowiskiem dyrektora IS. WSA odwołał się do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stwierdza że przez towar rozumie się m.in. rzeczy ruchome, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w PKWiU.

Czasopismo z załącznikiem stanowiącym towar wytwarzany innymi metodami jak poligraficzne nie zostały zaklasyfikowane do jednego grupowania PKWiU wymienionego w poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. A zatem, w świetle ustawy nie ma towaru, jak „czasopismo z załącznikiem”. W związku z tym nie można się zgodzić ze stanowiskiem spółki, wedle którego obowiązek podatkowy powstaje – dla całego zestawu wydawniczego – w tym samym momencie, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem WSA należy go rozpoznać odrębnie – dla czasopisma i załącznika.

NSA: dwa towary, ale nie zawsze

Spółka nie zgodziła się z wyrokiem i wniosła skargę kasacyjną do NSA. Skarga ta, podobnie jak poprzednia, nie przyniosła spółce sukcesu. Sąd uznał, że spółka nie miała racji i dlatego skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku powtórzono pogląd wyrażony w pierwszej instancji, że dostawę czasopisma i załącznika należy traktować jako dostawę dwóch odrębnych towarów, bowiem taki zestaw nie stanowi jednolitego towaru w rozumieniu ustawy o VAT i PKWiU. 

Polecamy: VAT 2010

Sąd powołał się też na orzecznictwo ETS, zgodnie z którym można mówić o jednolitym charakterze towaru złożonego tylko wtedy, gdy jego złożoność ma charakter ścisły, a rozdzielenie towaru byłoby sztuczne. W rozpatrywanej sprawie, strona skarżąca nie wykazała – zdaniem NSA – że sprzedawane przez nią zestawy mają taki właśnie charakter. A zatem, organ podatkowy i WSA prawidłowo uznały, że obowiązek podatkowy należy rozpoznać odrębnie dla czasopisma (na zasadach szczególnych) i dla załącznika (na zasadach ogólnych).

NSA zwrócił również uwagę, że możliwa jest sytuacja, że zestaw wydawniczy mógłby stanowić jednolity towar. Byłoby tak w wypadku, gdyby załącznik stanowił integralną część czasopisma. Miałby wówczas charakter przynależności w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy głównej zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. 

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Nie ma przy tym znaczenia czy załącznik do czasopisma ma charakter poligraficzny lub inny, ale istotny jest związek funkcjonalny między załącznikiem a czasopismem. Brak tego związku oznacza, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi towarami.

Wybór przepisów - ustawa o VAT

Art. 19.
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

4. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
3) wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA