REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT czasopismo sprzedawane z płytą, czy innym gadżetem

Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna sporną kwestią jest, czy czasopismo z załącznikiem stanowi jeden towar złożony, czy też dwa odrębne. Od odpowiedzi na to pytanie zależy opodatkowanie VAT sprzedaży tego zestawu. Odpowiedzi udzielił niedawno Naczelny Sąd Administracyjny.

1. Co do zasady, zestaw wydawniczy – obejmujący czasopismo wraz z załącznikiem (np. tzw. gadżetem) – nie stanowi jednego towaru złożonego w świetle ustawy o VAT. Należy zatem uznać, że przepis szczególny, odnoszący się do momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie czasopism (art. 19 ust. 13 ust. 3 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie czasopisma.

Dostawa drugiego komponentu zestawu, czyli załącznika, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w innym momencie, zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Możliwość jednolitego potraktowania zestawu wydawniczego jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy załącznik jest integralną częścią czasopisma, czyli jej przynależnością w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy, wynikające z wyroku NSA z 27 maja 2010 r. (sygn. I FSK 937/09).

Czasopismo i załącznik: razem czy osobno?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą czasopism. W ramach tej działalności dokonuje też dostaw czasopism wraz z różnymi załącznikami, które często mają postać tzw. gadżetów – towarów, które nie są wyrobami poligraficznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zwróciła się o wydanie interpretacji, która odpowiedziałaby na pytanie, czy obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do dostawy czasopism z takimi załącznikami, w sytuacji, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów, powstaje – zarówno dla czasopisma, jak też dla załącznika – w tym samym momencie.

Zdaniem spółki, prawidłowa jest odpowiedź twierdząca: dla jednego i drugiego obowiązek podatkowy powinien powstawać zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT, czyli z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni licząc od pierwszego dnia wydania czasopisma z załącznikiem.

Innymi słowy, zdaniem spółki, moment rozliczenia dla celów VAT dostawy czasopism z załącznikami powinien powstawać w całości według zasad właściwych dla dostawy czasopism. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że transakcja stanowi pojedynczą dostawę złożoną z dwóch ściśle związanych ze sobą świadczeń, z których dostawa czasopism ma charakter dominujący, natomiast dołączenie gadżetu ma charakter dodatkowy i jest nieodłącznie związane ze świadczeniem głównym. 

Ustawa i PKWiU: nie ma takiego towaru

W odpowiedzi na wniosek, właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki jest nieprawidłowe. Zdaniem organu, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy czasopisma powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT – a więc zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej – ale dostawa załączonych gadżetów powoduje powstanie obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, czyli na zasadach ogólnych.

Tymczasem zgodnie z zasadami ogólnymi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, a jeżeli wydanie powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż w 7. dniu od dnia wydania towaru.

Spółka nie zgodziła się z powyższym rozstrzygnięciem, wobec czego wniosła skargę do WSA w Warszawie. Ten zaś, wyrokiem z 20 lutego 2009 r. (III SA/Wa 2502/08) skargę spółki oddalił, zgadzając się ze stanowiskiem dyrektora IS. WSA odwołał się do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stwierdza że przez towar rozumie się m.in. rzeczy ruchome, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w PKWiU.

Czasopismo z załącznikiem stanowiącym towar wytwarzany innymi metodami jak poligraficzne nie zostały zaklasyfikowane do jednego grupowania PKWiU wymienionego w poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. A zatem, w świetle ustawy nie ma towaru, jak „czasopismo z załącznikiem”. W związku z tym nie można się zgodzić ze stanowiskiem spółki, wedle którego obowiązek podatkowy powstaje – dla całego zestawu wydawniczego – w tym samym momencie, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem WSA należy go rozpoznać odrębnie – dla czasopisma i załącznika.

NSA: dwa towary, ale nie zawsze

Spółka nie zgodziła się z wyrokiem i wniosła skargę kasacyjną do NSA. Skarga ta, podobnie jak poprzednia, nie przyniosła spółce sukcesu. Sąd uznał, że spółka nie miała racji i dlatego skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku powtórzono pogląd wyrażony w pierwszej instancji, że dostawę czasopisma i załącznika należy traktować jako dostawę dwóch odrębnych towarów, bowiem taki zestaw nie stanowi jednolitego towaru w rozumieniu ustawy o VAT i PKWiU. 

Polecamy: VAT 2010

Sąd powołał się też na orzecznictwo ETS, zgodnie z którym można mówić o jednolitym charakterze towaru złożonego tylko wtedy, gdy jego złożoność ma charakter ścisły, a rozdzielenie towaru byłoby sztuczne. W rozpatrywanej sprawie, strona skarżąca nie wykazała – zdaniem NSA – że sprzedawane przez nią zestawy mają taki właśnie charakter. A zatem, organ podatkowy i WSA prawidłowo uznały, że obowiązek podatkowy należy rozpoznać odrębnie dla czasopisma (na zasadach szczególnych) i dla załącznika (na zasadach ogólnych).

NSA zwrócił również uwagę, że możliwa jest sytuacja, że zestaw wydawniczy mógłby stanowić jednolity towar. Byłoby tak w wypadku, gdyby załącznik stanowił integralną część czasopisma. Miałby wówczas charakter przynależności w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy głównej zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. 

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Nie ma przy tym znaczenia czy załącznik do czasopisma ma charakter poligraficzny lub inny, ale istotny jest związek funkcjonalny między załącznikiem a czasopismem. Brak tego związku oznacza, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi towarami.

Wybór przepisów - ustawa o VAT

Art. 19.
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

4. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
3) wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA