REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT czasopismo sprzedawane z płytą, czy innym gadżetem

Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna sporną kwestią jest, czy czasopismo z załącznikiem stanowi jeden towar złożony, czy też dwa odrębne. Od odpowiedzi na to pytanie zależy opodatkowanie VAT sprzedaży tego zestawu. Odpowiedzi udzielił niedawno Naczelny Sąd Administracyjny.

1. Co do zasady, zestaw wydawniczy – obejmujący czasopismo wraz z załącznikiem (np. tzw. gadżetem) – nie stanowi jednego towaru złożonego w świetle ustawy o VAT. Należy zatem uznać, że przepis szczególny, odnoszący się do momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie czasopism (art. 19 ust. 13 ust. 3 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie czasopisma.

Dostawa drugiego komponentu zestawu, czyli załącznika, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w innym momencie, zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Możliwość jednolitego potraktowania zestawu wydawniczego jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy załącznik jest integralną częścią czasopisma, czyli jej przynależnością w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy, wynikające z wyroku NSA z 27 maja 2010 r. (sygn. I FSK 937/09).

Czasopismo i załącznik: razem czy osobno?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą czasopism. W ramach tej działalności dokonuje też dostaw czasopism wraz z różnymi załącznikami, które często mają postać tzw. gadżetów – towarów, które nie są wyrobami poligraficznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zwróciła się o wydanie interpretacji, która odpowiedziałaby na pytanie, czy obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do dostawy czasopism z takimi załącznikami, w sytuacji, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów, powstaje – zarówno dla czasopisma, jak też dla załącznika – w tym samym momencie.

Zdaniem spółki, prawidłowa jest odpowiedź twierdząca: dla jednego i drugiego obowiązek podatkowy powinien powstawać zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT, czyli z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni licząc od pierwszego dnia wydania czasopisma z załącznikiem.

Innymi słowy, zdaniem spółki, moment rozliczenia dla celów VAT dostawy czasopism z załącznikami powinien powstawać w całości według zasad właściwych dla dostawy czasopism. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że transakcja stanowi pojedynczą dostawę złożoną z dwóch ściśle związanych ze sobą świadczeń, z których dostawa czasopism ma charakter dominujący, natomiast dołączenie gadżetu ma charakter dodatkowy i jest nieodłącznie związane ze świadczeniem głównym. 

Ustawa i PKWiU: nie ma takiego towaru

W odpowiedzi na wniosek, właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki jest nieprawidłowe. Zdaniem organu, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy czasopisma powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT – a więc zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej – ale dostawa załączonych gadżetów powoduje powstanie obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, czyli na zasadach ogólnych.

Tymczasem zgodnie z zasadami ogólnymi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, a jeżeli wydanie powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż w 7. dniu od dnia wydania towaru.

Spółka nie zgodziła się z powyższym rozstrzygnięciem, wobec czego wniosła skargę do WSA w Warszawie. Ten zaś, wyrokiem z 20 lutego 2009 r. (III SA/Wa 2502/08) skargę spółki oddalił, zgadzając się ze stanowiskiem dyrektora IS. WSA odwołał się do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stwierdza że przez towar rozumie się m.in. rzeczy ruchome, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w PKWiU.

Czasopismo z załącznikiem stanowiącym towar wytwarzany innymi metodami jak poligraficzne nie zostały zaklasyfikowane do jednego grupowania PKWiU wymienionego w poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. A zatem, w świetle ustawy nie ma towaru, jak „czasopismo z załącznikiem”. W związku z tym nie można się zgodzić ze stanowiskiem spółki, wedle którego obowiązek podatkowy powstaje – dla całego zestawu wydawniczego – w tym samym momencie, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem WSA należy go rozpoznać odrębnie – dla czasopisma i załącznika.

NSA: dwa towary, ale nie zawsze

Spółka nie zgodziła się z wyrokiem i wniosła skargę kasacyjną do NSA. Skarga ta, podobnie jak poprzednia, nie przyniosła spółce sukcesu. Sąd uznał, że spółka nie miała racji i dlatego skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku powtórzono pogląd wyrażony w pierwszej instancji, że dostawę czasopisma i załącznika należy traktować jako dostawę dwóch odrębnych towarów, bowiem taki zestaw nie stanowi jednolitego towaru w rozumieniu ustawy o VAT i PKWiU. 

Polecamy: VAT 2010

Sąd powołał się też na orzecznictwo ETS, zgodnie z którym można mówić o jednolitym charakterze towaru złożonego tylko wtedy, gdy jego złożoność ma charakter ścisły, a rozdzielenie towaru byłoby sztuczne. W rozpatrywanej sprawie, strona skarżąca nie wykazała – zdaniem NSA – że sprzedawane przez nią zestawy mają taki właśnie charakter. A zatem, organ podatkowy i WSA prawidłowo uznały, że obowiązek podatkowy należy rozpoznać odrębnie dla czasopisma (na zasadach szczególnych) i dla załącznika (na zasadach ogólnych).

NSA zwrócił również uwagę, że możliwa jest sytuacja, że zestaw wydawniczy mógłby stanowić jednolity towar. Byłoby tak w wypadku, gdyby załącznik stanowił integralną część czasopisma. Miałby wówczas charakter przynależności w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy głównej zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. 

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Nie ma przy tym znaczenia czy załącznik do czasopisma ma charakter poligraficzny lub inny, ale istotny jest związek funkcjonalny między załącznikiem a czasopismem. Brak tego związku oznacza, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi towarami.

Wybór przepisów - ustawa o VAT

Art. 19.
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

4. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
3) wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA