REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT czasopismo sprzedawane z płytą, czy innym gadżetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna sporną kwestią jest, czy czasopismo z załącznikiem stanowi jeden towar złożony, czy też dwa odrębne. Od odpowiedzi na to pytanie zależy opodatkowanie VAT sprzedaży tego zestawu. Odpowiedzi udzielił niedawno Naczelny Sąd Administracyjny.

1. Co do zasady, zestaw wydawniczy – obejmujący czasopismo wraz z załącznikiem (np. tzw. gadżetem) – nie stanowi jednego towaru złożonego w świetle ustawy o VAT. Należy zatem uznać, że przepis szczególny, odnoszący się do momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie czasopism (art. 19 ust. 13 ust. 3 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie czasopisma.

Dostawa drugiego komponentu zestawu, czyli załącznika, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w innym momencie, zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Możliwość jednolitego potraktowania zestawu wydawniczego jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy załącznik jest integralną częścią czasopisma, czyli jej przynależnością w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy, wynikające z wyroku NSA z 27 maja 2010 r. (sygn. I FSK 937/09).

Czasopismo i załącznik: razem czy osobno?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą czasopism. W ramach tej działalności dokonuje też dostaw czasopism wraz z różnymi załącznikami, które często mają postać tzw. gadżetów – towarów, które nie są wyrobami poligraficznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zwróciła się o wydanie interpretacji, która odpowiedziałaby na pytanie, czy obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do dostawy czasopism z takimi załącznikami, w sytuacji, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów, powstaje – zarówno dla czasopisma, jak też dla załącznika – w tym samym momencie.

Zdaniem spółki, prawidłowa jest odpowiedź twierdząca: dla jednego i drugiego obowiązek podatkowy powinien powstawać zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT, czyli z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni licząc od pierwszego dnia wydania czasopisma z załącznikiem.

Innymi słowy, zdaniem spółki, moment rozliczenia dla celów VAT dostawy czasopism z załącznikami powinien powstawać w całości według zasad właściwych dla dostawy czasopism. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że transakcja stanowi pojedynczą dostawę złożoną z dwóch ściśle związanych ze sobą świadczeń, z których dostawa czasopism ma charakter dominujący, natomiast dołączenie gadżetu ma charakter dodatkowy i jest nieodłącznie związane ze świadczeniem głównym. 

Ustawa i PKWiU: nie ma takiego towaru

W odpowiedzi na wniosek, właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki jest nieprawidłowe. Zdaniem organu, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy czasopisma powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT – a więc zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej – ale dostawa załączonych gadżetów powoduje powstanie obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, czyli na zasadach ogólnych.

Tymczasem zgodnie z zasadami ogólnymi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, a jeżeli wydanie powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż w 7. dniu od dnia wydania towaru.

Spółka nie zgodziła się z powyższym rozstrzygnięciem, wobec czego wniosła skargę do WSA w Warszawie. Ten zaś, wyrokiem z 20 lutego 2009 r. (III SA/Wa 2502/08) skargę spółki oddalił, zgadzając się ze stanowiskiem dyrektora IS. WSA odwołał się do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stwierdza że przez towar rozumie się m.in. rzeczy ruchome, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w PKWiU.

Czasopismo z załącznikiem stanowiącym towar wytwarzany innymi metodami jak poligraficzne nie zostały zaklasyfikowane do jednego grupowania PKWiU wymienionego w poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. A zatem, w świetle ustawy nie ma towaru, jak „czasopismo z załącznikiem”. W związku z tym nie można się zgodzić ze stanowiskiem spółki, wedle którego obowiązek podatkowy powstaje – dla całego zestawu wydawniczego – w tym samym momencie, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem WSA należy go rozpoznać odrębnie – dla czasopisma i załącznika.

NSA: dwa towary, ale nie zawsze

Spółka nie zgodziła się z wyrokiem i wniosła skargę kasacyjną do NSA. Skarga ta, podobnie jak poprzednia, nie przyniosła spółce sukcesu. Sąd uznał, że spółka nie miała racji i dlatego skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku powtórzono pogląd wyrażony w pierwszej instancji, że dostawę czasopisma i załącznika należy traktować jako dostawę dwóch odrębnych towarów, bowiem taki zestaw nie stanowi jednolitego towaru w rozumieniu ustawy o VAT i PKWiU. 

Polecamy: VAT 2010

Sąd powołał się też na orzecznictwo ETS, zgodnie z którym można mówić o jednolitym charakterze towaru złożonego tylko wtedy, gdy jego złożoność ma charakter ścisły, a rozdzielenie towaru byłoby sztuczne. W rozpatrywanej sprawie, strona skarżąca nie wykazała – zdaniem NSA – że sprzedawane przez nią zestawy mają taki właśnie charakter. A zatem, organ podatkowy i WSA prawidłowo uznały, że obowiązek podatkowy należy rozpoznać odrębnie dla czasopisma (na zasadach szczególnych) i dla załącznika (na zasadach ogólnych).

NSA zwrócił również uwagę, że możliwa jest sytuacja, że zestaw wydawniczy mógłby stanowić jednolity towar. Byłoby tak w wypadku, gdyby załącznik stanowił integralną część czasopisma. Miałby wówczas charakter przynależności w rozumieniu art. 51 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy głównej zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. 

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Nie ma przy tym znaczenia czy załącznik do czasopisma ma charakter poligraficzny lub inny, ale istotny jest związek funkcjonalny między załącznikiem a czasopismem. Brak tego związku oznacza, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi towarami.

Wybór przepisów - ustawa o VAT

Art. 19.
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

4. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
3) wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA