REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.
Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 przewiduje projekt zmian w ustawie covidowej. Gminy mają otrzymać rekompensatę dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r., ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Zawieszenie poboru opłaty targowej na 2021 r.

Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 zostało zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk sejmowy nr 704), nad którym trwają obecnie prace parlamentarne.

Autopromocja

Wyjaśnijmy, że opłatę targową, która jest opłatą lokalną, pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Z opłaty zwolniona jest sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Zwolnione z niej są także osoby i jednostki, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Oznacza to, że opłata targowa pobierana jest niemal wyłącznie od drobnych przedsiębiorców, nieposiadających infrastruktury handlowej, dokonujących sprzedaży osobiście, przy pomocy członków rodziny lub pojedynczych pracowników. Dla takich podmiotów konieczność uiszczania choćby niewysokich opłat jest odczuwalnym obciążeniem. W związku z tym brak konieczności uiszczania tej opłaty byłby odczuwalnym wsparciem.

Opłata targowa jako dochód gminy

Opłata targowa stanowi dochód gminy. Od decyzji gminy zależy zarówno czy opłata będzie w ogóle pobierana oraz w jakiej wysokości i na jakich zasadach będzie wyliczana.

W 2019 r. dochody z opłaty targowej, jak podaje ustawodawca w uzasadnieniu do projektu, uzyskało 1649 gmin na 2477 ogółem. W wielu gminach był to wpływ rzędu kilkuset-kilku tysięcy złotych (mniej niż połowa gmin osiągnęła kwotę powyżej 20 tys. zł). Przy czym, dla części gmin posiadających duże targowiska lub o charakterze uzdrowiskowym/turystycznym wpływy z opłaty są istotną pozycją budżetową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekompensata z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r.

Projekt przewiduje dla gmin rekompensatę, ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r. Ze względu na fakt, że w niektórych gminach dochody z tytułu opłaty targowej nie są wysokie, projekt przewiduje zwrot dochodów w przypadku, gdy przekraczały one w danej gminie 10 tys. zł. Za punkt odniesienia przyjmuje się rok 2019.

W 2019 r. opłatę targową faktycznie pobrało 1649 gmin. Z tego dla 877 gmin wpływy z tytułu opłaty targowej wyniosły powyżej 10 tys. zł, natomiast w przypadku 772 gmin wpływy nie przekroczyły tej kwoty. Łączne wpływy wszystkich gmin z opłaty targowej w 2019 r. wyniosły 139 337 182,31 zł. Natomiast 772 gminy poniżej progu 10 tys. zł rocznie, miało wpływy łącznie na poziomie 2 293 352,76 zł.

Rezygnacja z poboru opłaty targowej

Obowiązujące przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pozwalają na rezygnację z pobierania opłaty targowej. Nie czkając na projektowaną przez rząd ustawę niektóre gminy już rezygnują z poboru opłaty targowej. Przykładowo, w październiku tego roku radni Szczecina podjęli decyzję o rezygnacji z opłaty targowej od 1 stycznia 2021 r.

Jak wskazano w uzasadnieniu do podjętej uchwały: "zmniejszenie obciążenia finansowego jest istotne zwłaszcza dla małych przedsiębiorców (kolekcjonerzy, drobni kupcy, wytwórcy), gdyż z uwagi na nieopłacalne koszty (opłata targowa i opłata eksploatacyjna), często rezygnowali z udziału w organizowanych imprezach. Obniżenie kosztów działalności handlowej prowadzonej na targowiskach, jarmarkach lub bazarach przyczyni się do promocji lokalnych produktów oraz promowania ekologicznego trybu życia wśród mieszkańców".

Za zniesieniem opłaty targowej przemawia także obecna sytuacja epidemiczna. "Obecnie, gdy wiele podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (sprzedaż towarów) zmaga się z ekonomicznymi skutkami pandemii, rezygnacja z opłaty targowej będzie ukłonem samorządu, mającym na celu wsparcie lokalnego rynku i mieszkańców miasta" - czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Co to jest opłata targowa?

Zasady dotyczące pobierania opłaty targowej określone zostały w przepisach art. 15. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej także "ustawa").

Wskazuje się w nich, że to rada gminy może wprowadzić opłatę targową. Oznacza to, że jej wprowadzenie na terenie gminy jest wyłącznie prawem, a nie obowiązkiem. Rada gminy może, ale nie musi wprowadzać opłaty targowej na terenie gminy.

Jeżeli chodzi o wysokość opłaty targowej, to ustawa określa górną granicę stawki. Stawka ta jest corocznie waloryzowana, tj. informację o maksymalnej stawce opłaty targowej zawiera obwieszczenie resortu finansów, które jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Dla 2021 roku stawka maksymalna opłaty targowej został określona obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2021 (Monitor Polski rok 2020 poz. 673). Zgodnie z tym obwieszczeniem stawka opłaty targowej w 2021 r. nie może przekroczyć 823,11 zł dziennie.

Kto płaci opłatę targową?

Podmiotami zobowiązanymi do uiszczenia opłaty targowej są zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które dokonują sprzedaży na targowiskach. Przy czym, opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

Targowiskami, w rozumieniu ustawy, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.

Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

Kto pobiera opłatę targową?

Opłatę pobiera gmina, tzn. rada gmina może zarządzić pobór opłaty targowej w formie inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Z takiej formy poboru gminy często korzystają, z uwagi na aspekty praktyczne - inkasent pobiera opłatę targową bezpośrednio od sprzedawcy na targowisku - jest więc mała szansa na uniknięcie obowiązku uiszczenia opłaty targowej.

Kto jest zwolniony z opłaty targowej?

Kwestie dotyczące zwolnienie od opłaty targowej określa art. 16. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W świetle obowiązujących przepisów, zwalnia się od opłaty targowej osoby i jednostki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest więc to, by podatek od nieruchomości dotyczył przedmiotu opodatkowania położonego na targowiskach, w którym prowadzona jest sprzedaż. Przy czym, chodzi tu o inne przedmioty opodatkowania niż budynki. Od osób prowadzących sprzedaż w budynkach nie jest pobierana opłata targowa.

Opłaty targowej nie zapłaci również właściciel gruntu, na którym prowadzona jest sprzedaż, pod warunkiem, że grunt taki jest opodatkowany podatkiem od nieruchomości, a nie np. podatkiem rolnym lub leśnym.

Zwolnienie dotyczy podatników podatku od nieruchomości, a zatem właściciel gruntu, będący podatnikiem podatku od nieruchomości, wynajmie grunt innemu podmiotowi na prowadzenie tam sprzedaży, to najemca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty targowej, ponieważ nie jest on podatnikiem podatku od nieruchomości.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r.  o podatkach i opłatach lokalnych - t.j. z dnia 25 czerwca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1170),

- obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2021 - Monitor Polski rok 2020 poz. 673.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA