REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.
Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 przewiduje projekt zmian w ustawie covidowej. Gminy mają otrzymać rekompensatę dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r., ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Zawieszenie poboru opłaty targowej na 2021 r.

Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 zostało zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk sejmowy nr 704), nad którym trwają obecnie prace parlamentarne.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjaśnijmy, że opłatę targową, która jest opłatą lokalną, pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Z opłaty zwolniona jest sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Zwolnione z niej są także osoby i jednostki, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Oznacza to, że opłata targowa pobierana jest niemal wyłącznie od drobnych przedsiębiorców, nieposiadających infrastruktury handlowej, dokonujących sprzedaży osobiście, przy pomocy członków rodziny lub pojedynczych pracowników. Dla takich podmiotów konieczność uiszczania choćby niewysokich opłat jest odczuwalnym obciążeniem. W związku z tym brak konieczności uiszczania tej opłaty byłby odczuwalnym wsparciem.

Opłata targowa jako dochód gminy

Opłata targowa stanowi dochód gminy. Od decyzji gminy zależy zarówno czy opłata będzie w ogóle pobierana oraz w jakiej wysokości i na jakich zasadach będzie wyliczana.

W 2019 r. dochody z opłaty targowej, jak podaje ustawodawca w uzasadnieniu do projektu, uzyskało 1649 gmin na 2477 ogółem. W wielu gminach był to wpływ rzędu kilkuset-kilku tysięcy złotych (mniej niż połowa gmin osiągnęła kwotę powyżej 20 tys. zł). Przy czym, dla części gmin posiadających duże targowiska lub o charakterze uzdrowiskowym/turystycznym wpływy z opłaty są istotną pozycją budżetową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekompensata z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r.

Projekt przewiduje dla gmin rekompensatę, ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r. Ze względu na fakt, że w niektórych gminach dochody z tytułu opłaty targowej nie są wysokie, projekt przewiduje zwrot dochodów w przypadku, gdy przekraczały one w danej gminie 10 tys. zł. Za punkt odniesienia przyjmuje się rok 2019.

W 2019 r. opłatę targową faktycznie pobrało 1649 gmin. Z tego dla 877 gmin wpływy z tytułu opłaty targowej wyniosły powyżej 10 tys. zł, natomiast w przypadku 772 gmin wpływy nie przekroczyły tej kwoty. Łączne wpływy wszystkich gmin z opłaty targowej w 2019 r. wyniosły 139 337 182,31 zł. Natomiast 772 gminy poniżej progu 10 tys. zł rocznie, miało wpływy łącznie na poziomie 2 293 352,76 zł.

Rezygnacja z poboru opłaty targowej

Obowiązujące przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pozwalają na rezygnację z pobierania opłaty targowej. Nie czkając na projektowaną przez rząd ustawę niektóre gminy już rezygnują z poboru opłaty targowej. Przykładowo, w październiku tego roku radni Szczecina podjęli decyzję o rezygnacji z opłaty targowej od 1 stycznia 2021 r.

Jak wskazano w uzasadnieniu do podjętej uchwały: "zmniejszenie obciążenia finansowego jest istotne zwłaszcza dla małych przedsiębiorców (kolekcjonerzy, drobni kupcy, wytwórcy), gdyż z uwagi na nieopłacalne koszty (opłata targowa i opłata eksploatacyjna), często rezygnowali z udziału w organizowanych imprezach. Obniżenie kosztów działalności handlowej prowadzonej na targowiskach, jarmarkach lub bazarach przyczyni się do promocji lokalnych produktów oraz promowania ekologicznego trybu życia wśród mieszkańców".

Za zniesieniem opłaty targowej przemawia także obecna sytuacja epidemiczna. "Obecnie, gdy wiele podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (sprzedaż towarów) zmaga się z ekonomicznymi skutkami pandemii, rezygnacja z opłaty targowej będzie ukłonem samorządu, mającym na celu wsparcie lokalnego rynku i mieszkańców miasta" - czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Co to jest opłata targowa?

Zasady dotyczące pobierania opłaty targowej określone zostały w przepisach art. 15. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej także "ustawa").

Wskazuje się w nich, że to rada gminy może wprowadzić opłatę targową. Oznacza to, że jej wprowadzenie na terenie gminy jest wyłącznie prawem, a nie obowiązkiem. Rada gminy może, ale nie musi wprowadzać opłaty targowej na terenie gminy.

Jeżeli chodzi o wysokość opłaty targowej, to ustawa określa górną granicę stawki. Stawka ta jest corocznie waloryzowana, tj. informację o maksymalnej stawce opłaty targowej zawiera obwieszczenie resortu finansów, które jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Dla 2021 roku stawka maksymalna opłaty targowej został określona obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2021 (Monitor Polski rok 2020 poz. 673). Zgodnie z tym obwieszczeniem stawka opłaty targowej w 2021 r. nie może przekroczyć 823,11 zł dziennie.

Kto płaci opłatę targową?

Podmiotami zobowiązanymi do uiszczenia opłaty targowej są zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które dokonują sprzedaży na targowiskach. Przy czym, opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

Targowiskami, w rozumieniu ustawy, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.

Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

Kto pobiera opłatę targową?

Opłatę pobiera gmina, tzn. rada gmina może zarządzić pobór opłaty targowej w formie inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Z takiej formy poboru gminy często korzystają, z uwagi na aspekty praktyczne - inkasent pobiera opłatę targową bezpośrednio od sprzedawcy na targowisku - jest więc mała szansa na uniknięcie obowiązku uiszczenia opłaty targowej.

Kto jest zwolniony z opłaty targowej?

Kwestie dotyczące zwolnienie od opłaty targowej określa art. 16. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W świetle obowiązujących przepisów, zwalnia się od opłaty targowej osoby i jednostki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest więc to, by podatek od nieruchomości dotyczył przedmiotu opodatkowania położonego na targowiskach, w którym prowadzona jest sprzedaż. Przy czym, chodzi tu o inne przedmioty opodatkowania niż budynki. Od osób prowadzących sprzedaż w budynkach nie jest pobierana opłata targowa.

Opłaty targowej nie zapłaci również właściciel gruntu, na którym prowadzona jest sprzedaż, pod warunkiem, że grunt taki jest opodatkowany podatkiem od nieruchomości, a nie np. podatkiem rolnym lub leśnym.

Zwolnienie dotyczy podatników podatku od nieruchomości, a zatem właściciel gruntu, będący podatnikiem podatku od nieruchomości, wynajmie grunt innemu podmiotowi na prowadzenie tam sprzedaży, to najemca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty targowej, ponieważ nie jest on podatnikiem podatku od nieruchomości.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r.  o podatkach i opłatach lokalnych - t.j. z dnia 25 czerwca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1170),

- obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2021 - Monitor Polski rok 2020 poz. 673.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA