REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy każdy musi płacić podatek za psa? Ile wynosi opłata w 2024 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie psa to nie tylko przyjemność i odpowiedzialność, ale również pewne obowiązki prawne i finansowe. Jednym z nich jest podatek od posiadania psa. Kto musi go płacić, a kto nie? Ile wynosi stawka opłaty za psa w 2024 roku? Jakie dokładnie przepisy obowiązują?

Czym jest podatek od psa?

Podatek od psa to opłata lokalna uregulowana w przepisach zawartych w art. 18a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę pobiera się co od osób fizycznych posiadających psy, z pewnymi wyjątkami, określonymi przez ustawodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek ten wprowadzany jest (lub nie) przez gminy. Jego celem jest częściowe pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem czystości i porządku w miejscach publicznych, a także finansowanie działań związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi. Nie jest to podatek obligatoryjny na szczeblu krajowym, co oznacza, że jego stosowanie zależy od decyzji poszczególnych gmin.

Zasadniczo podatek od psa obowiązuje właścicieli psów mieszkających na terenie gminy, która wprowadziła tę opłatę. Warto jednak zaznaczyć, że w niektórych gminach mogą obowiązywać zwolnienia, na przykład dla osób niepełnosprawnych, hodowców psów rasowych czy psów służbowych.

Kto jest zwolniony z opłaty za psa?

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych dokładnie wskazuje, że opłaty od posiadania psów nie pobiera się od:

REKLAMA

1) członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa;

2a) osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania psa asystującego;

3) osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa;

4) podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.

Ile wynosi podatek od psa w 2024 roku?

Stawki podatku od psa są różne w zależności od gminy, gdyż to one ostatecznie mają prawo do decyzji w tym zakresie. Jednakże, w 2024 roku kwoty te nie mogą przekroczyć stawki maksymalnej, która została ustalona w wysokości 173,57 zł rocznie od jednego psa. Przypomnijmy, że w roku obecnym jest to stawka wynosząca 150,93 zł.

Wysokość stawki maksymalnej wynika z przepisów art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast stawkę maksymalnej opłaty za posiadania psa na rok 2024 wprowadziło obwieszczenie Ministra Finansów z 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (Monitor Polski z 1 sierpnia 2023 r., poz. 774). Zobacz artykuł: Stawki podatków i opłat lokalnych 2024 - tabele

Podatek od posiadania psa w 2024 roku. Przykład

Jeżeli chodzi o opłatę za psa w 2024 roku, podajmy jeden z przykładów. Otóż Rada Miejska Łomży podjęła uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz zwolnień na 2024 rok, zgodnie z którą stawkę roczną opłaty od posiadania psów ustala się w wysokości:

1) w budownictwie wielorodzinnym:
- z tytułu posiadania jednego psa – 90,00 zł,
- z tytułu posiadania każdego następnego psa – 90,00 zł,
2) w budownictwie jednorodzinnym:
- z tytułu posiadania jednego psa – 80,00 zł,
- z tytułu posiadania każdego następnego psa - 80,00 zł.

Uchwała określa zasady ustalania oraz terminy płatności opłaty od posiadania psów, tj.:
1) Opłata od posiadania psów płatna jest bez wezwania do dnia 31 maja roku podatkowego, a w przypadku powstania obowiązku jej uiszczenia po tej dacie, w terminie 14 dni od dnia powstania tego obowiązku. W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku uiszczenia opłaty w ciągu roku podatkowego, stawkę roczną zmniejsza się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym nie istniał obowiązek jej zapłaty.
2) Obowiązek uiszczenia opłaty powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku i wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek

Wskazane zostały również zwolnienia od opłaty od posiadania psów, tj. zwalnia się:
1) posiadanie psa wziętego ze schroniska dla zwierząt, przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, po przedłożeniu zaświadczenia od administratora schroniska;
2) posiadanie psa wysterylizowanego bądź wykastrowanego, przez okres 12 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został poddany zabiegowi, po przedłożeniu zaświadczenia od lekarza weterynarii.

Jak zapłacić podatek za psa?

Procedury płatności podatku od psa również różnią się w zależności od gminy. W większości przypadków należy to potwierdzić w urzędzie gminy i dokonać płatności w wyznaczonym terminie, który najczęściej przypada na pierwsze miesiące roku. Niektóre gminy oferują możliwość płatności online lub poprzez przelew bankowy.

A zatem o dokładnym terminie płatności i formie płatności decydują same gminy i tam należy szukać szczegółowych informacji. Wróćmy do naszego przykładu, otóż uchwała z Łomży wskazuj, że wpłaty opłaty od posiadania psów można dokonywać:
1) w punkcie bankowym zlokalizowanym w budynku Urzędu Miejskiego w Łomży Pl. Satry Rynek 14,
2) bezpośrednio na indywidualny rachunek bankowy.

Nieuiszczenie podatku od psa może skutkować nałożeniem kary pieniężnej. Warto pamiętać, że gminy mają prawo do kontroli, czy mieszkańcy płacą należny podatek. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania obowiązku, właściciel psa może zostać obciążony dodatkowymi opłatami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA