REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy każdy musi płacić podatek za psa? Ile wynosi opłata w 2024 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie psa to nie tylko przyjemność i odpowiedzialność, ale również pewne obowiązki prawne i finansowe. Jednym z nich jest podatek od posiadania psa. Kto musi go płacić, a kto nie? Ile wynosi stawka opłaty za psa w 2024 roku? Jakie dokładnie przepisy obowiązują?

Czym jest podatek od psa?

Podatek od psa to opłata lokalna uregulowana w przepisach zawartych w art. 18a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę pobiera się co od osób fizycznych posiadających psy, z pewnymi wyjątkami, określonymi przez ustawodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek ten wprowadzany jest (lub nie) przez gminy. Jego celem jest częściowe pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem czystości i porządku w miejscach publicznych, a także finansowanie działań związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi. Nie jest to podatek obligatoryjny na szczeblu krajowym, co oznacza, że jego stosowanie zależy od decyzji poszczególnych gmin.

Zasadniczo podatek od psa obowiązuje właścicieli psów mieszkających na terenie gminy, która wprowadziła tę opłatę. Warto jednak zaznaczyć, że w niektórych gminach mogą obowiązywać zwolnienia, na przykład dla osób niepełnosprawnych, hodowców psów rasowych czy psów służbowych.

Kto jest zwolniony z opłaty za psa?

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych dokładnie wskazuje, że opłaty od posiadania psów nie pobiera się od:

REKLAMA

1) członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa;

2a) osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania psa asystującego;

3) osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa;

4) podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.

Ile wynosi podatek od psa w 2024 roku?

Stawki podatku od psa są różne w zależności od gminy, gdyż to one ostatecznie mają prawo do decyzji w tym zakresie. Jednakże, w 2024 roku kwoty te nie mogą przekroczyć stawki maksymalnej, która została ustalona w wysokości 173,57 zł rocznie od jednego psa. Przypomnijmy, że w roku obecnym jest to stawka wynosząca 150,93 zł.

Wysokość stawki maksymalnej wynika z przepisów art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast stawkę maksymalnej opłaty za posiadania psa na rok 2024 wprowadziło obwieszczenie Ministra Finansów z 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (Monitor Polski z 1 sierpnia 2023 r., poz. 774). Zobacz artykuł: Stawki podatków i opłat lokalnych 2024 - tabele

Podatek od posiadania psa w 2024 roku. Przykład

Jeżeli chodzi o opłatę za psa w 2024 roku, podajmy jeden z przykładów. Otóż Rada Miejska Łomży podjęła uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz zwolnień na 2024 rok, zgodnie z którą stawkę roczną opłaty od posiadania psów ustala się w wysokości:

1) w budownictwie wielorodzinnym:
- z tytułu posiadania jednego psa – 90,00 zł,
- z tytułu posiadania każdego następnego psa – 90,00 zł,
2) w budownictwie jednorodzinnym:
- z tytułu posiadania jednego psa – 80,00 zł,
- z tytułu posiadania każdego następnego psa - 80,00 zł.

Uchwała określa zasady ustalania oraz terminy płatności opłaty od posiadania psów, tj.:
1) Opłata od posiadania psów płatna jest bez wezwania do dnia 31 maja roku podatkowego, a w przypadku powstania obowiązku jej uiszczenia po tej dacie, w terminie 14 dni od dnia powstania tego obowiązku. W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku uiszczenia opłaty w ciągu roku podatkowego, stawkę roczną zmniejsza się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym nie istniał obowiązek jej zapłaty.
2) Obowiązek uiszczenia opłaty powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku i wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek

Wskazane zostały również zwolnienia od opłaty od posiadania psów, tj. zwalnia się:
1) posiadanie psa wziętego ze schroniska dla zwierząt, przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, po przedłożeniu zaświadczenia od administratora schroniska;
2) posiadanie psa wysterylizowanego bądź wykastrowanego, przez okres 12 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został poddany zabiegowi, po przedłożeniu zaświadczenia od lekarza weterynarii.

Jak zapłacić podatek za psa?

Procedury płatności podatku od psa również różnią się w zależności od gminy. W większości przypadków należy to potwierdzić w urzędzie gminy i dokonać płatności w wyznaczonym terminie, który najczęściej przypada na pierwsze miesiące roku. Niektóre gminy oferują możliwość płatności online lub poprzez przelew bankowy.

A zatem o dokładnym terminie płatności i formie płatności decydują same gminy i tam należy szukać szczegółowych informacji. Wróćmy do naszego przykładu, otóż uchwała z Łomży wskazuj, że wpłaty opłaty od posiadania psów można dokonywać:
1) w punkcie bankowym zlokalizowanym w budynku Urzędu Miejskiego w Łomży Pl. Satry Rynek 14,
2) bezpośrednio na indywidualny rachunek bankowy.

Nieuiszczenie podatku od psa może skutkować nałożeniem kary pieniężnej. Warto pamiętać, że gminy mają prawo do kontroli, czy mieszkańcy płacą należny podatek. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania obowiązku, właściciel psa może zostać obciążony dodatkowymi opłatami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA