REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

radca prawny
Pożyczka między firmami bez podatku VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!
Pożyczka między firmami bez podatku VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

rozwiń >

Czy udzielona firmie pożyczka może korzystać ze zwolnienia VAT? Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Na mocy art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług mogą jednak zrezygnować z tego zwolnienia - ale będzie to miało fundamentalny wpływ na opodatkowanie umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pożyczka między spółkami – jak wpłynie na rozliczenia VAT?

Spółka z o.o. chciała pożyczyć innej spółce pieniądze. Pożyczkobiorca był dla pożyczkodawcy podmiotem powiązanym z tej samej grupy kapitałowej. Obaj zarejestrowali się jako czynni podatnicy VAT. Pożyczka miała być udzielona jednorazowo, co podkreślała pierwsza ze spółek deklarując, że nie prowadzi ona zawodowej, profesjonalnej działalności pożyczkowej na wolnym rynku na rzecz innych podmiotów. Kwota pożyczki nie przekroczy 3% wartości aktywów spółki pożyczkodawcy, a jej obsługa nie będzie wymagać istotnego zaangażowania pracowników.

Obie spółki zapytały organ o skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dla podejmowanej czynności udzielenia pożyczki. Czy transakcja podlegać będzie ustawie o VAT? Czy jeśli tak, to kwotę pożyczki należy wliczyć do obrotu przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?

Prawo do odliczenia VAT – kiedy przedsiębiorca może skorzystać?

Przedsiębiorcy nabywają towary i usługi, które wykorzystują potem w swojej działalności. Jeśli nabywają je z VAT-em, a później wykorzystują do czynności również podlegających temu opodatkowaniu, to przysługuje im prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych. Jednak część działalności firmy może nie podlegać, albo być zwolniona z VAT – wówczas w zakresie tej działalności firmie nie przysługuje prawo do obniżenia swojego zobowiązania w VAT.

REKLAMA

Dokonując zakupów przedsiębiorcy muszą więc rozdzielić i wyodrębniać te wydatki, które wykorzystali do działalności opodatkowanej. W przypadku gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wyodrębnić precyzyjnie kwoty VAT-u podlegającego odliczeniu, tzn. nie jest w stanie jednoznacznie ustalić, jaką część zakupu wykorzystał na potrzeby działalności opodatkowanej a jaką do działalności, w zakresie której nie przysługuje prawo do odliczenia, wtedy może zastosować tzw. proporcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proporcja VAT – jak wpływa na rozliczenia roczne?

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia VAT, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje to prawo, oraz czynności, w związku z którymi takie prawo do obniżenia nie przysługuje. Proporcję ustala się procentowo w stosunku rocznym, na podstawie ubiegłorocznego obrotu.

Dla przedsiębiorców duże znaczenie ma więc wielkość rocznego obrotu. Uwzględniany jest on bowiem w mianowniku proporcji. Zatem im wyższy jest ten obrót, tym niższa proporcja VAT, a w rezultacie mniej podatku do odliczenia.

Czy pożyczka to odpłatne świadczenie usług podlegające VAT?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w pierwszym kroku stwierdził, że opisana czynność udzielenia pożyczki spełnia definicję działalności gospodarczej. Między innymi, jak stanowi art. 15 ust. 2 zd. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zdaniem organu, przekazanie środków pieniężnych, a więc wartości niematerialnych, na określony czas i za wynagrodzeniem, którym jest oprocentowanie, spełnia cechy ciągłego wykorzystywania tych środków w celach zarobkowych. Udzielenie przez spółkę pożyczki, nawet jednorazowe, będzie więc stanowić odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach – jak to działa w praktyce?

Organ zgodził się jednak, że taka czynność wypełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak stanowi ten przepis, zwolnieniu podlegają usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Co do kwestii proporcji, organ również zgodził się z pożyczkodawcą, że obrotu z tytułu udzielonej pożyczki nie musi w niej uwzględniać. Przesądza o tym przepis art. 90 ust. 6 ustawy o VAT stanowiąc, że do obrotu nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących usług wymienionych m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, ale w zakresie, jakim transakcje te mają charakter pomocniczy. Dyrektor KIS stwierdził, że jednorazowa transakcja pożyczkowa nie może zostać uznana za przejaw podstawowej działalności pożyczkodawcy, a jej kwota nie angażująca więcej niż 3% wartości aktywów przedsiębiorstwa nie będzie miała istotnego wpływu na jego ogólną sytuację finansową. Można zatem uznać, że udzielona w takich okolicznościach pożyczka stanowi transakcję o charakterze pomocniczym (interpretacja indywidualna z 4 października 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.469.2024.2.MSO).

Podsumowanie – jak uniknąć pułapek VAT przy pożyczkach?

Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Oczywiście to jedynie ich przywilej a nie obowiązek. Na mocy art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług mogą bowiem zrezygnować z tego zwolnienia - a to będzie miało fundamentalny wpływ na opodatkowanie umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Istotną kwestią dla możliwości nieuwzględniania pożyczki w rocznym obrocie wyznaczającym ważny dla firm wskaźnik proporcji VAT, jest pomocniczy charakter tej transakcji. Na tym tle mogą w praktyce powstawać spory między przedsiębiorcami a fiskusem, bo to jego organy oceniają kluczową w całej sprawie marginalność transakcji w odniesieniu do głównej, podstawowej działalności firmy. Ważne jest więc odpowiednie ukształtowanie transakcji, tak by pozostawić organom jak najmniej pola do wydania niekorzystnej decyzji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA