REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
Pożyczka między firmami bez podatku VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!
Pożyczka między firmami bez podatku VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!
rozwiń >

Czy udzielona firmie pożyczka może korzystać ze zwolnienia VAT? Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Na mocy art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług mogą jednak zrezygnować z tego zwolnienia - ale będzie to miało fundamentalny wpływ na opodatkowanie umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

Pożyczka między spółkami – jak wpłynie na rozliczenia VAT?

Spółka z o.o. chciała pożyczyć innej spółce pieniądze. Pożyczkobiorca był dla pożyczkodawcy podmiotem powiązanym z tej samej grupy kapitałowej. Obaj zarejestrowali się jako czynni podatnicy VAT. Pożyczka miała być udzielona jednorazowo, co podkreślała pierwsza ze spółek deklarując, że nie prowadzi ona zawodowej, profesjonalnej działalności pożyczkowej na wolnym rynku na rzecz innych podmiotów. Kwota pożyczki nie przekroczy 3% wartości aktywów spółki pożyczkodawcy, a jej obsługa nie będzie wymagać istotnego zaangażowania pracowników.

Obie spółki zapytały organ o skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dla podejmowanej czynności udzielenia pożyczki. Czy transakcja podlegać będzie ustawie o VAT? Czy jeśli tak, to kwotę pożyczki należy wliczyć do obrotu przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?

Prawo do odliczenia VAT – kiedy przedsiębiorca może skorzystać?

Przedsiębiorcy nabywają towary i usługi, które wykorzystują potem w swojej działalności. Jeśli nabywają je z VAT-em, a później wykorzystują do czynności również podlegających temu opodatkowaniu, to przysługuje im prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych. Jednak część działalności firmy może nie podlegać, albo być zwolniona z VAT – wówczas w zakresie tej działalności firmie nie przysługuje prawo do obniżenia swojego zobowiązania w VAT.

Dokonując zakupów przedsiębiorcy muszą więc rozdzielić i wyodrębniać te wydatki, które wykorzystali do działalności opodatkowanej. W przypadku gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wyodrębnić precyzyjnie kwoty VAT-u podlegającego odliczeniu, tzn. nie jest w stanie jednoznacznie ustalić, jaką część zakupu wykorzystał na potrzeby działalności opodatkowanej a jaką do działalności, w zakresie której nie przysługuje prawo do odliczenia, wtedy może zastosować tzw. proporcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proporcja VAT – jak wpływa na rozliczenia roczne?

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia VAT, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje to prawo, oraz czynności, w związku z którymi takie prawo do obniżenia nie przysługuje. Proporcję ustala się procentowo w stosunku rocznym, na podstawie ubiegłorocznego obrotu.

Dla przedsiębiorców duże znaczenie ma więc wielkość rocznego obrotu. Uwzględniany jest on bowiem w mianowniku proporcji. Zatem im wyższy jest ten obrót, tym niższa proporcja VAT, a w rezultacie mniej podatku do odliczenia.

Czy pożyczka to odpłatne świadczenie usług podlegające VAT?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w pierwszym kroku stwierdził, że opisana czynność udzielenia pożyczki spełnia definicję działalności gospodarczej. Między innymi, jak stanowi art. 15 ust. 2 zd. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zdaniem organu, przekazanie środków pieniężnych, a więc wartości niematerialnych, na określony czas i za wynagrodzeniem, którym jest oprocentowanie, spełnia cechy ciągłego wykorzystywania tych środków w celach zarobkowych. Udzielenie przez spółkę pożyczki, nawet jednorazowe, będzie więc stanowić odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach – jak to działa w praktyce?

Organ zgodził się jednak, że taka czynność wypełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak stanowi ten przepis, zwolnieniu podlegają usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Co do kwestii proporcji, organ również zgodził się z pożyczkodawcą, że obrotu z tytułu udzielonej pożyczki nie musi w niej uwzględniać. Przesądza o tym przepis art. 90 ust. 6 ustawy o VAT stanowiąc, że do obrotu nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących usług wymienionych m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, ale w zakresie, jakim transakcje te mają charakter pomocniczy. Dyrektor KIS stwierdził, że jednorazowa transakcja pożyczkowa nie może zostać uznana za przejaw podstawowej działalności pożyczkodawcy, a jej kwota nie angażująca więcej niż 3% wartości aktywów przedsiębiorstwa nie będzie miała istotnego wpływu na jego ogólną sytuację finansową. Można zatem uznać, że udzielona w takich okolicznościach pożyczka stanowi transakcję o charakterze pomocniczym (interpretacja indywidualna z 4 października 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.469.2024.2.MSO).

Podsumowanie – jak uniknąć pułapek VAT przy pożyczkach?

Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Oczywiście to jedynie ich przywilej a nie obowiązek. Na mocy art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług mogą bowiem zrezygnować z tego zwolnienia - a to będzie miało fundamentalny wpływ na opodatkowanie umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Istotną kwestią dla możliwości nieuwzględniania pożyczki w rocznym obrocie wyznaczającym ważny dla firm wskaźnik proporcji VAT, jest pomocniczy charakter tej transakcji. Na tym tle mogą w praktyce powstawać spory między przedsiębiorcami a fiskusem, bo to jego organy oceniają kluczową w całej sprawie marginalność transakcji w odniesieniu do głównej, podstawowej działalności firmy. Ważne jest więc odpowiednie ukształtowanie transakcji, tak by pozostawić organom jak najmniej pola do wydania niekorzystnej decyzji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA