REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?
Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Mikroprzedsiębiorcy biją na alarm – rosnące koszty działalności sprawiają, że utrzymanie limitu zwolnienia z VAT staje się coraz trudniejsze. Poseł Artur Łącki apeluje o jego podwyższenie, ale Ministerstwo Finansów pozostaje nieugięte. Czy firmy mogą liczyć na zmiany w 2025 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców ma trudności z utrzymaniem limitu VAT

"Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przedsiębiorcy, których roczne przychody nie przekraczają określonego limitu, mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku płacenia podatku VAT. Limit ten, ustanowiony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi obecnie 200 000 zł. Takie rozwiązanie ma na celu wsparcie mikroprzedsiębiorców i te firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność" - pisze poseł na Sejm RP, Artur Łącki w interpelacji poselskiej.

Zdaniem posła z uwagi na rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym koszty związane z wynagrodzeniami, materiałami, a także inflację, limit przychodu, który pozwala na korzystanie ze zwolnienia z VAT, stał się niewystarczający. Wielu przedsiębiorców, zmaga się z trudnością w utrzymaniu tego limitu, mimo że ich działalność nie jest na tyle duża, by mogła zostać objęta pełnym systemem VAT.

Potrzeba podwyższenia obecnego limitu VAT przynajmniej o 50%

"Interpelacja ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność podwyższenia obecnego limitu przychodu, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia z VAT przynajmniej o 50% co pozwoli przedsiębiorcom w trudnych czasach gospodarczych na dalszą pracę i utrzymanie miejsc pracy, ograniczając jednocześnie obciążenie finansowe związane z pełnym obowiązkiem VAT" - podkreśla Artur Łącki.

REKLAMA

W związku z powyższym poseł pyta: Czy Ministerstwo Finansów planuje podwyższenie limitu przychodów uprawniającego do zwolnienia z VAT? Jeżeli tak, to do jakiej wysokości? Jeżeli nie, to jakie argumenty przemawiają za utrzymaniem dotychczasowego limitu przychodów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienia MF dotyczące limitu VAT

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację wyjaśniło, że "obowiązujące w Polsce zasady dotyczące zwolnienia podmiotowego wskazują na możliwość stosowania zwolnienia dla sprzedaży dokonywanej przez podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, u których wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Zwolnieniu podlega również sprzedaż dokonywana przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, rozpoczynającego sprzedaż w trakcie roku podatkowego, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł1.

Zwolnienie podmiotowe z VAT jest opcją przewidzianą w dyrektywie VAT2. Państwa Członkowskie mogą, ale nie muszą jej wdrażać. Polska skorzystała z tej możliwości. Wysokość limitu zwolnienia podmiotowego była w Polsce sukcesywnie podnoszona – Polska kilkukrotnie wnioskowała do Komisji Unii Europejskiej o podwyższenie limitu. W okresie od 1 stycznia 2011 r. do końca 2016 r. limit wynosił 150 000 zł. Na mocy decyzji Rady (UE) nr 2021/17803 limit zwolnienia z VAT został utrzymany w wysokości obowiązującej od 1 stycznia 2017 r., tj. 200 000 zł".

Skutki podwyższenia limitu zwolnienia z VAT a sprawa budżetu państwa

Kwestia zwiększenia obowiązującego limitu zwolnienia podmiotowego VAT była ostatnio rozważana w kontekście prac nad ustawą z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw4 - przypomina MF. Jednak w związku z sytuacją budżetową Polski nie zdecydowano się na podniesienie obowiązującej kwoty, utrzymując od 1 stycznia 2025 r. obowiązujący limit 200 000 zł.

Niezależnie od powyższej decyzji, oszacowane przez Ministerstwo Finansów skutki ewentualnego podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego, w warunkach 2026 r. wg aktualnych wskaźników makroekonomicznych z października 2024 r. wynoszą: dla limitu 240 tys. zł - „in minus” ok. 500 mln zł, a w przypadku limitu 300 tys. zł odpowiednio „in minus” ok. 1,3 mld zł. Jednocześnie obowiązujący limit zwolnienia podmiotowego plasuje Polskę wśród państw członkowskich mieszczących się w połowie zestawienia obowiązujących krajowych limitów zwolnienia.

Resort finansów zauważa przy tym, że decyzje związane ze zmianami, które niosą ze sobą ujemne skutki budżetowe, muszą być - wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa - podejmowane z dużą ostrożnością. W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu.

Decyzje co do rezygnacji z części wpływów podatkowych (w szczególności w zakresie podatku VAT, który jest podstawowym źródłem wpływów podatkowych budżetu państwa), powinny być zatem - jak już wskazałem - podejmowane z wielką ostrożnością. A także przy właściwym rozpoznaniu możliwości i potrzeb, tak, by nie ograniczały możliwości dotarcia finansowania tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne.

Kwestia limitu VAT może zostać ponownie poddana analizie jeszcze w 2025 roku

Uwzględniając powyższe, Ministerstwo Finansów informuje, że decyzje dotyczące wysokości limitu zwolnienia podmiotowego będą podejmowane z uwzględnieniem obowiązujących przepisów unijnych oraz skutków zmiany limitu dla budżetu państwa. "W chwili obecnej nie przewiduje się wprowadzenia w tym zakresie zmian, co nie oznacza, że kwestia limitu nie zostanie ponownie poddana analizie jeszcze w tym roku" - pisze MF.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

1 Zob. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm), dalej: ustawa o VAT;
2 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L nr 347, str. 1 ze zm.), dalej: „Dyrektywa VAT”;
3 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/1780 z dnia 5 października 2021 r. zmieniająca decyzję 2009/790/WE upoważniającą Rzeczpospolitą Polską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 5 października 2021 r. (Dz. Urz. UE. L nr 360, str. 122);
4 Dz. U. z 2024 r. poz. 1721.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA